میزان ورودی آب به سدهای کشور تا بیستم اردیبهشت ماه به شکل قابل توجهی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در مقابل حجم آب ذخیرهشده در مخازن نیز رشد کرده است.
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: بررسیهای میدانی و گزارشهای موجود نشان میدهد که بارشهای اخیر تا حدودی شرایط منابع آبی را بهبود بخشیده است.
مدیرکل دفتر اطلاعات و دادههای آب کشور، با تشریح آخرین وضعیت بارشها در سال آبی جاری گفت: اگرچه مجموع بارشهای کشور به ۲۱۶.۶ میلیمتر رسیده و در مقایسه با بلندمدت در محدوده نرمال قرار دارد، اما پراکندگی نامتوازن بارشها باعث شده ۹ استان همچنان در شرایط زیرنرمال باقی بمانند.
پرشدگی سدها نیز به ۳۹ درصد رسیده، بعبارت دیگر ۶۱ درصد حجم مخازن همچنان بدون آب است. وضعیت نگرانکننده برخی سدهای شاخص کشور بیانگر شرایطی حساس و بعضا بحرانی است.
بر اساس آخرین آمار حجم آب موجود مخازن اکنون ۱۸.۷۷ میلیارد مترمکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۲۲.۳۴ میلیارد مترمکعب بوده ۱۶ درصد کاهش یافته است.
وضعیت منابع آبی کشورمان به شرایط بحرانی نزدیک و نزدیکتر شده است؛ به گونهای که با گذشت ۱۰ ماه از سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۳ تا آخر شهریور۱۴۰۴) هفت سد کشور زیر ۱۰ درصد آب داشته و ۲ سد نیز خشک شدهاند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران سال آبی جاری را کمبارشترین سال این استان در ۶۰ سال اخیر دانست و از فراهم شدن نصب لوازم کاهنده مصرف در منازل مشترکان تهرانی با امکان پرداخت اقساط یکساله خبر داد.