سعید حجاریان

سعید حجاریان
زیدآبادی:

آقای حدادیان! خود شما چکاره هستید که متوسل به اهانت، تهمت و تهدید می‌شوید؟

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی ادبیات و برخورد سعید حدادیان در برابر پیشنهاد محمدجواد ظریف را مورد انتقاد قرار داد.

حجاریان:

امروز افق اصلاحات درون‌زا بسته است

تئوریسین مطرح جریان اصلاحات گفت: متأسفانه ما در مثلث پیچیده‌ای محصور شده‌ایم. ضلع اول، موجودیتی به‌نام اسرائیل است که با تمام توان‌ به فکر افق‌زدایی از جامعه ماست. ضلع دوم، دولت دونالد ترامپ است که فشارهای خویش را حداکثری کرده و ضلع سوم مثلث اما در داخل است. امروز افق اصلاحات درون‌زا را مسدود شده و هیچ نشانه‌ای از تغییرات ملموس و مفید نمایان نیست.

حجاریان:

امروز افق اصلاحات درون‌زا بسته است

تئوریسین مطرح جریان اصلاحات گفت: متأسفانه ما در مثلث پیچیده‌ای محصور شده‌ایم. ضلع اول، موجودیتی به‌نام اسرائیل است که با تمام توان‌ به فکر افق‌زدایی از جامعه ماست. ضلع دوم، دولت دونالد ترامپ است که فشارهای خویش را حداکثری کرده و ضلع سوم مثلث اما در داخل است. امروز افق اصلاحات درون‌زا را مسدود شده و هیچ نشانه‌ای از تغییرات ملموس و مفید نمایان نیست.

حجاریان:

امروز افق اصلاحات درون‌زا بسته است

تئوریسین مطرح جریان اصلاحات گفت: متأسفانه ما در مثلث پیچیده‌ای محصور شده‌ایم. ضلع اول، موجودیتی به‌نام اسرائیل است که با تمام توان‌ به فکر افق‌زدایی از جامعه ماست. ضلع دوم، دولت دونالد ترامپ است که فشارهای خویش را حداکثری کرده و ضلع سوم مثلث اما در داخل است. امروز افق اصلاحات درون‌زا را مسدود شده و هیچ نشانه‌ای از تغییرات ملموس و مفید نمایان نیست.

حجاریان:

امروز افق اصلاحات درون‌زا بسته است

تئوریسین مطرح جریان اصلاحات گفت: متأسفانه ما در مثلث پیچیده‌ای محصور شده‌ایم. ضلع اول، موجودیتی به‌نام اسرائیل است که با تمام توان‌ به فکر افق‌زدایی از جامعه ماست. ضلع دوم، دولت دونالد ترامپ است که فشارهای خویش را حداکثری کرده و ضلع سوم مثلث اما در داخل است. ما با حاکمیتی مواجه هستیم، که افق اصلاحات درون‌زا را مسدود کرده و هیچ نشانه‌ای از تغییرات ملموس و مفید نشان نمی‌دهد.

حجاریان:

امروز افق اصلاحات درون‌زا بسته است

تئوریسین مطرح جریان اصلاحات گفت: متأسفانه ما در مثلث پیچیده‌ای محصور شده‌ایم. ضلع اول، موجودیتی به‌نام اسرائیل است که با تمام توان‌ به فکر افق‌زدایی از جامعه ماست. ضلع دوم، دولت دونالد ترامپ است که فشارهای خویش را حداکثری کرده و ضلع سوم مثلث اما در داخل است. ما با حاکمیتی مواجه هستیم، که افق اصلاحات درون‌زا را مسدود کرده و هیچ نشانه‌ای از تغییرات ملموس و مفید نشان نمی‌دهد.

حجاریان:

امروز افق اصلاحات درون‌زا بسته است

تئوریسین مطرح جریان اصلاحات گفت: متأسفانه ما در مثلث پیچیده‌ای محصور شده‌ایم. ضلع اول، موجودیتی به‌نام اسرائیل است که با تمام توان‌ به فکر افق‌زدایی از جامعه ماست. ضلع دوم، دولت دونالد ترامپ است که فشارهای خویش را حداکثری کرده و ضلع سوم مثلث اما در داخل است. ما با حاکمیتی مواجه هستیم، که افق اصلاحات درون‌زا را مسدود کرده و هیچ نشانه‌ای از تغییرات ملموس و مفید نشان نمی‌دهد.

حجاریان:

امروز افق اصلاحات درون‌زا بسته است

تئوریسین مطرح جریان اصلاحات گفت: متأسفانه ما در مثلث پیچیده‌ای محصور شده‌ایم. ضلع اول، موجودیتی به‌نام اسرائیل است که با تمام توان‌ به فکر افق‌زدایی از جامعه ماست. ضلع دوم، دولت دونالد ترامپ است که فشارهای خویش را حداکثری کرده و ضلع سوم مثلث اما در داخل است. ما با حاکمیتی مواجه هستیم، که افق اصلاحات درون‌زا را مسدود کرده و هیچ نشانه‌ای از تغییرات ملموس و مفید نشان نمی‌دهد.

حجاریان:

آنچه در جنگ اخیر برجسته شد میهن‌پرستی بود نه ملی‌گرایی

یک تئورسین اصلاح طلب می گوید: آنچه در جنگ اخیر برجسته شد میهن‌پرستی بود نه ملی‌گرایی. یعنی ما با «همبستگیِ میهن‌پرستانه» مواجه بودیم. بنابراین اگر مردم مطمئن شوند سایه جنگ دیگر بر سرشان سنگینی نمی‌کند و اوضاع به حالت عادی برگشته است، از آنجایی که میان «ملت» و «دولت» فاصله افتاده است، دوباره پرونده «ناسیونالیسم ایرانی» روی میز قرار خواهد گرفت.

حجاریان:

وضعیت سیاسی ایران، وضعیت وخیم «موج‌سواری تئوریک» است

یک تئوریسین اصلاح طلب معتقد است وضعیت وخیم حوزه سیاست در ایران را می‌توان «موج‌سواری تئوریک» نام نهاد. این موج‌سواری برآمده از درک نامناسب شرایط اجتماعی، و مشخصاً عدول از چارچوب‌بندی‌هایِ افق‌بخش نظیر «طبقه»، «منزلت» و «قدرت» است.

حجاریان:

دولت‌های هاشمی، خاتمی و روحانی توسعه‌گرا و دولت‌های احمدی‌نژاد و رئیسی، توسعه‌ستیز بودند

یک تئوریسین اصلاح طلب می گوید: پس از جنگ نوعی سرگردانی منتهی به تضاد در الگوی توسعه کشور نمایان شد تا جایی‌که از یک‌سو، دولت‌های توسعه‌گرا (آقایان هاشمی، خاتمی و روحانی) با سدّ ستبر توسعه‌ستیزی روبه‌رو شدند و از سوی دیگر، دولت‌های توسعه‌ستیز (آقایان احمدی‌نژاد و رئیسی) اساساً دولت را از دولت‌بودگی خویش تهی کردند تا جایی‌که اساساً دولتی متصور نبود که بخواهد متکفل امر توسعه باشد.

سعید حجاریان:

جنگ ایران با اسرائیل تمام نشده؛ نفوذی‌ها بلدند کجا حرف بزنند کجا سکوت کنند

یک از چهره‌های شاخص اصلاح‌‎طلب می گوید: واقعیت این است که نفوذی به‌وقت‌اش ساکت است، و به‌وقت‌اش حرف خود را می‌زند. یعنی باید عمق میدان را دقیق دید و غرق در لحظه نشد. باید اجمالاً توجه‌ها معطوف به چند مسئله باشد: یکی ریشه افراد است.

سعید حجاریان:

دلیلی برای مخالفت با مذاکره مستقیم وجود ندارد

نظریه‌پرداز و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه «درباره آمریکا و مسئله مذاکره باید فعالانه برخورد کرد»، گفت: دلیلی برای نفی مذاکره همه‌جانبه و مستقیم وجود ندارد. اگر در مذاکره فعالانه برخورد شود، اولاً ایده مذاکره تحمیلی و طراحی‌شده شکست می‌خورد و ثانیاً، ایران می‌تواند از وضعیت انفعال خارج شود.

سعید حجاریان:

مذاکرات را دریابید؛ در پس ذهن «جنگ‌طلب‌هایِ وطنی» ایده‌هایی خطرناک وجود دارد

یک تئوریسین اصلاح‌طلب می گوید: در مذاکره با آمریکا باید فعالانه برخورد کرد؛ در پس ذهن «جنگ‌طلب‌هایِ وطنی» ایده‌هایی خطرناک وجود دارد. امروز دلیلی برای نفی مذاکره همه‌جانبه و مستقیم وجود ندارد.