یک روزنامه نوشت: خطر بزرگتر آنجاست که فضای عمومی چنان تنگ شود که خردمندان نتوانند درباره هزینههای جنگ سخن بگویند. هر صدای هشداردهندهای متهم شود، هر دعوتی به عقلانیت، سازشکاری خوانده شود و هر تلاشی برای مفاهمه، خیانت تعبیر گردد.
یک روزنامه نوشت: خطر بزرگتر آنجاست که فضای عمومی چنان تنگ شود که خردمندان نتوانند درباره هزینههای جنگ سخن بگویند. هر صدای هشداردهندهای متهم شود، هر دعوتی به عقلانیت، سازشکاری خوانده شود و هر تلاشی برای مفاهمه، خیانت تعبیر گردد.
یک روزنامه نوشت: خطر بزرگتر آنجاست که فضای عمومی چنان تنگ شود که خردمندان نتوانند درباره هزینههای جنگ سخن بگویند. هر صدای هشداردهندهای متهم شود، هر دعوتی به عقلانیت، سازشکاری خوانده شود و هر تلاشی برای مفاهمه، خیانت تعبیر گردد.
یک روزنامه نوشت: خطر بزرگتر آنجاست که فضای عمومی چنان تنگ شود که خردمندان نتوانند درباره هزینههای جنگ سخن بگویند. هر صدای هشداردهندهای متهم شود، هر دعوتی به عقلانیت، سازشکاری خوانده شود و هر تلاشی برای مفاهمه، خیانت تعبیر گردد.
یک روزنامه نوشت: خطر بزرگتر آنجاست که فضای عمومی چنان تنگ شود که خردمندان نتوانند درباره هزینههای جنگ سخن بگویند. هر صدای هشداردهندهای متهم شود، هر دعوتی به عقلانیت، سازشکاری خوانده شود و هر تلاشی برای مفاهمه، خیانت تعبیر گردد.
یک فعال سیاسی اصولگرا می گوید: در روزها و هفتههای اخیر بعضی نمایندگان از جمله رئیس و سخنگو و اعضای کمیسیون امنیت ملی در مصاحبههای خود حرفهایی در باره جنگ و… زدهاند که نشان میدهد واقعا چیزی از سیاست و جنگ و امنیت و مذاکره نمیدانند و فقط برای کشور هزینه میتراشند. محتوای بیشتر اظهارنظرها این است که «من هم هستم»!
پاپ درباره تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل علیه ایران:
تحلیلگر سیاسی اصولگرا گفت: بخشی از نیروهای اصولگرا فهمی از مقوله «حکمرانی» ندارند. در حکمرانی باید تمام آحاد جامعه را در نظر گرفت، نه فقط قشری که تجارب رفتارهای آمریکایی ها را دارند.
معاون رئیس دولت اصلاحات گفت: من تصور نمیکنم با مذاکره مساله ما با امریکا به صورت کلی و اساسی حل شود. من منکر مذاکره کردن در صورت تصمیم و تایید کلی نظام نیستم، اما در حالتی فراتر از این ماجرا ما باید برای یک درگیری نظامی و غیرنظامی طولانی مدت با امریکا و اسراییل آماده باشیم.
رییس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه گفت: تندروها با مذاکراتی که به تأیید رهبری رسیده مخالفت میکنند، به گمان من این واکنشهای سلبی پدیده تازهای نیست و سابقهای طولانی در عرصه سیاسی کشور دارد.
ستوننویس واشنگتنپست نوشت: اگر واشنگتن با تهران مذاکره کند، ناگزیر باید وارد فرآیند بده بستان شود و تنشها کاهش پیدا کند. مهمتر از همه این است که مذاکره به معنای پذیرش نوعی مشروعیت برای جمهوری اسلامی ایران است که در صحنه جهانی به رسمیت شناخته میشود اما این موضوع برای بخشی از نخبگان آمریکایی پذیرفتنی نیست.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا موضع جمهوری اسلامی درباره موضوعات هسته ای مانند گذشته است یا خیر افزود: نظر قاطع جمهوری اسلامی همین است که رهبر عالی جمهوری اسلامی اعلام کرده، ما به هیچ عنوان با آمریکاییها در مورد هستهای صحبت و مذاکره نمیکنیم. این را قاطعانه اعلام کردهاند.
یک تحلیلگر سیاسی معتقد است این که بگوییم به دلایلی منطقی ترامپ حمله نمی کند، اشتباه است. اگر قرار بود بر اساس منطق جاری اقدامات ترامپ را تحلیل کنیم، اساسا هیچ غافلگیری هم در کار نبود. از دید من جنگ اجتناب ناپذیر است و احتمال آن بسیار زیاد است.
مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه عقبنشینی ترامپ در برابر ایران نشان داد دشمن تنها زبان زور را میفهمد، گفت: برای مقابله با محاصره دریایی نیز تنها زبان موشک راهگشا است و نه مذاکره.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن انتقاد از برخی درباره ایجاد پنجره خروج برای دونالد ترامپ، گفت: ما پنجره خروج برای دشمن جنایتکار، قاتل امام شهیدمان و قاتل کودکان مینابی درست نمیکنیم. حتما جمهوری اسلامی ایران این کار را نخواهد کرد.