مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه عقبنشینی ترامپ در برابر ایران نشان داد دشمن تنها زبان زور را میفهمد، گفت: برای مقابله با محاصره دریایی نیز تنها زبان موشک راهگشا است و نه مذاکره.
سخنگوی جبهه پایداری گفت: دشمن با تغییر اولویتها از «موشک» (نماد مقاومت) به «مناظر شهوانی، ادبیات ترویجکننده فساد و پوشش به سبک آمریکایی»، در پی آندلسی کردن جامعه است؛ چرا که اگر ولنگاری و بیحجابی نهادینه شود، «حتی موشکها هم نمیتوانند جمهوری اسلامی را حفظ کنند.
نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر سفارت آمریکا در سال ۵۸ تسخیر نشده بود، امروز نه جمهوری اسلامی باقی مانده بود و نه ایران به فناوریهای دفاعی و هستهای دست مییافت. او این واقعه را «انقلاب دوم» و تضمینکننده استقلال ایران توصیف کرد.
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: امروز همان نسل زد وقتی موشک در خانه خود فرود میآید، میگوید چرا موشک کمتر میخرید؟ شروع به مطالبهگری میکند که دفاع خود را هر کجا لازم است قوی کنید و حتی مطالبهگری میکند و میگوید اگر دیدی طرف مقابل میخواهد بزند عملیات پیشدستانه انجام دهید.
رئیس دولت اصلاحات گفت: اسرائیل جز به سقوط جمهوری اسلامی قانع نیست و جز به تجزیه و تضعیف ایران نمی اندیشد تا هیچگاه کشوری به نام ایران نتواند باشد یا قدرتمند باشد و جنگ اخیر نیز شدت خطر را نشان داد. «موشک» و «مردم»، دو عامل سربلندی ایران در جنگ ۱۲ روزه شد، موضوع ساخت موشک از زمان ریاست جمهوری بنده آغاز شد.
کیهان نوشت: اینکه آقای ظریف میگوید «مردم مهمترند» در ظاهر سخنی درست است، اما وقتی از زبان کسی مطرح میشود که تصمیماتش فشار بیسابقهای بر دوش همین مردم گذاشت، معنای دیگری پیدا میکند.
دیپلمات پیشین ایران در سازمان ملل گفت: امروز برخی از نمایندگان مجلس خروج از NPT را مطرح می کنند، خروج از NPT یعنی آن حربه اجماعساز را به دست دشمنانمان دادیم بدون اینکه کار خاصی بکنیم.
وزیر اسبق خارجی ایران گفت: موشک بسیار مهم است، اما مردم مهمتر هستند و مردم، ایران را در قرنهای گذشته نگه داشتند، هر که به ایران حمله کرده نتوانسته ایرانی را شبیه خودش کند، برای این توان ارزش قائل شویم، بنابراین عامل عمده قدرت خود را حفظ کنیم.
در تازهترین تحلیل منتشرشده توسط زفی سمیث و بِنوا فوکون در روزنامه والاستریت ژورنال (۱۶ ژوئیه ۲۰۲۵)، جنگ دوازدهروزه میان ایران و اسرائیل نهفقط بهعنوان یک تقابل نظامی، بلکه بهعنوان نقطهعطفی راهبردی در ارزیابی تابآوری سامانههای دفاعی پیشرفته توصیف شده است. نویسندگان با استناد به دادههای مراکز مطالعاتی تلآویو و واشینگتن، استدلال میکنند که ایران با اعمال مدل مرحلهای و انطباقپذیر در تاکتیکهای خود، موفق شده لایههای بههمپیوسته دفاعی اسرائیل را دچار اختلال کند—تجربهای که میتواند سرنوشت پروژههایی چون «گنبد طلایی» آمریکا را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
رییس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: ما هشت سال جنگیدیم که زمان طولانی بود اما این ۱۲ روز جنگ تحمیلی با رژیم صهیونیستی نکتههایی به اندازه همان هشت سال داشت. ما بنای حمله نداریم اما موشک جواب موشک است و اگر آنها حمله کنند ما جواب میدهیم.
رئیس جمهور آمریکا با ادعای اینکه گنبد زرین قادر خواهد بود هرگونه حمله موشکی را حتی از فضا دفع کند، ادامه داد: «هزینه ساخت گنبد زرین ۱۷۵ میلیارد دلار است.
فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: جوانان یمنی در حالی که روزهای اول جنگ حتی سلاحشان به رژیم صهیونیستی نمیرسید، در طول یک سال ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر به برد موشکهای خود افزودند. این پیشرفت در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.
نماینده قزوین در صحن علنی مجلس گفت: آیا ما به عنوان مجلس نباید در جهت مذاکره قدمی برداریم؟ نباید اقدامی انجام دهیم؟ باید برای مذاکره پیام داشته باشیم. آیا وزیر ما برای روز شنبه از ما سوغات و پوشه همراه دارد؟ دشمن به داخل و عواملش دل بسته است.