اروپا - صفحه 5

اروپا
اسحاق جهانگیری:

در توسعه قرار بود با اروپا هماهنگ شویم/ مالزی امروز به کجا رسیده و ما کجا قرار گرفته‌ایم؟

معاون اول رئیس‌جمهور در دولت روحانی گفت: آقای ماهاتیر محمد با آقای مهندس موسوی تقریباً در یک زمان نخست‌وزیری خودشان را در ایران و مالزی شروع کردند. ماهاتیر محمد با هدف توسعه مالزی به عنوان یک کشور که اکثریت مسلمان داشت، ما هم به عنوان یک کشوری که انقلاب اسلامی در آن به پیروزی رسیده است و قصد داشتیم کشور را توسعه بدهیم؛ مالزی امروز به کجا رسیده و ما در کجا قرار گرفته‌ایم؟

تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

ایران ممکن است در حضور خود در معاهده NPT بازنگری کند / مذاکره، حتی در سخت‌ترین شرایط، بهتر از توقف گفت‌وگوها است

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل می گوید: اعتقاد دارم که مذاکره، حتی در سخت‌ترین شرایط، بهتر از توقف گفت‌وگوهاست. امیدوارم هیچ‌گاه هیچ‌یک از طرفین از تعطیلی مذاکرات سخن نگویند.

وزیر امور خارجه:

«کنسرسیوم» جایگزین غنی‌سازی داخل خاک ایران نخواهد شد

وزیر امور خارجه در گفتگوی ویژه خبری گفت: کنسرسیوم جایگزین غنی سازی داخل خاک ایران نخواهد شد، ایده کنسرسیوم فی نفسه بد نیست‌، ما آماده همکاری هستیم حتی خارج از ایران.

سفیر پیشین ایران در بریتانیا:

مایل نیستیم تنش‌ها غیرقابل حل باقی بمانند / اروپا و آمریکا فرصت مذاکره را غنیمت بدانند

سفیر پیشین ایران در بریتانیا در خصوص محتمل‌ترین سناریو در رسیدن به توافقی جامع میان ایران و آمریکا، عنوان کرد: چون ما مایل نیستیم تنش‌ها غیرقابل حل باقی بمانند، زیرا این امر می‌تواند روز به روز دامنه تنش‌ها را گسترش دهد، ما به سهم خود، تمامی تلاش خود را به عمل خواهیم آورد و علیرغم تاریخ پرمشکل گذشته، همچنان تلاش خواهیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

عدم صداقت آمریکایی‌ها در مذاکرات، دست‌شان را رو کرد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: قرار نبوده و نیست سر توقف غنی‌سازی به توافق برسیم. ما گفته‌ایم غنی‌سازی خط قرمز است. منتها عدم صداقت آمریکایی ها موجب شد که الان دستشان رو شود.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی:

آمریکا و اروپا باید بدانند مذاکره با عقل، فکر، استدلال و منطق انجام می‌شود نه توهین و تحقیر

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی خاطرنشان کرد: دنیا دیگر پذیرفته که در ایران انقلاب اسلامی توسط مردم انجام شده است. این مردم برای دفاع از انقلاب اسلامی شهید داده و هزینه پرداخت کرده‌اند و شایسته نیست که رئیس‌جمهور آمریکا یا کشورهای اروپایی با این مردم برخورد تحقیرآمیز و خصمانه داشته باشند. این نوع برخورد هیچ تناسبی با مذاکره ندارد زیرا مذاکره با عقل، فکر، استدلال و منطق انجام می‌شود نه توهین و تحقیر.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل:

ترامپ با نگاه سلطه‌طلبانه می‌خواهد دستور کار خود را به ایران تحمیل کند

یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل می گوید: آخرین ادعایی که آقای ترامپ در جریان بازگشت به آمریکا در هواپیما بیان کردند، این است که ایران باید چرخه سوخت هسته‌ای خود را جمع‌آوری کند و هیچ لزومی ندارد که ایران با توجه به داشتن بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز، بخواهد به سمت غنی‌سازی برود. این نشان می‌دهد که نگاه سلطه‌طلبانه همچنان در تلاش است تا دستور کار خود را در موضوع هسته‌ای به ایران تحمیل کند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی:

اروپا هم یک روزه اروپا نشد / فکر نکنید به زودی ما باید به دوران فرهیختگی برسیم

رئیس بنیاد ایران‌شناسی با تأکید بر اینکه «اروپا یک روزه اروپا نشد»، گفت: باید بدانیم دوران بالندگی ما یکی، دو نسل طول می‌کشد. عزیزان فکر نکنید به‌زودی ما باید به دوران فرهیختگی برسیم. دوران فرهیختگی، دورانی است که در آن همه مردممان به یک سطح مشترک از درک و جهان‌بینی رسیده باشند.

رویترز خبر داد؛

مذاکرات ایران و اروپا درباره برجام، جمعه در استانبول برگزار می‌شود

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ایران و سه کشور اروپایی روز جمعه در ترکیه در خصوص توافق برجام رایزنی خواهند کرد.

ناگفته‌های روحانی از مذاکرات سعدآباد؛

سال ۸۲ بوش پسر آماده حمله به ایران بود

رئیس‌جمهور ایران در دوره‌های یازدهم و دوازدهم گفت: آمریکا آماده بود در شورای حکام در شهریور سال ۸۲ ما را محکوم کند و پرونده را به شورای امنیت ببرد؛ بوش پسر هم آماده حمله به ایران بود، دلیل خوبی هم پیدا کرده بودند. ما سه وزیر اروپایی را به تهران دعوت کردیم که کمتر سابقه داشت در تاریخ کشورمان که سه وزیر کشورهای مهم اروپایی با هم به تهران بیایند. با هم مذاکره کردیم.

سفیر پیشین ایران در انگلیس:

اروپایی‌ها با دستپاچگی به دنبال سهم‌خواهی‌ از مذاکرات ایران و آمریکا هستند

سفیر پیشین ایران در انگلیس گفت: ایران همزمان باید مذاکرات با اروپا و آمریکا را ادامه بدهد، درگیری، شکاف و اصطکاک بین اروپا و آمریکا برقرار شده است، اروپایی‌ها دستپاچه شده‌اند که سهم‌خواهی‌های خاص خودشان را داشته باشند.

عضو پیشین هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم:

اروپایی‌ها نقش پررنگی در مذاکرات ندارند

عضو پیشین هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم می گوید: نفوذ آمریکا در همه اروپا مشهود است و به نظر من اکنون هم اروپایی‌ها فقط نقش فرعی در مذاکرات ایفا می‌کنند. مذاکرات اصلی ما با اروپا نیست و اگر می‌خواهیم مذاکره‌ای به ثمر برسد، باید این موضوع با خود آمریکا بسته شود. اروپایی‌ها نشان داده‌اند که نه استقلال رأی دارند، نه استقلال عمل و نه جرأت تصمیم‌گیری مستقل نسبت به آمریکا.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم:

اروپایی‌ها از این که آمریکا آن‌ها را از میز مذاکرات بیرون انداخته ناراحتند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم می گوید: باید این واقعیت را بپذیریم که کنار گذاشتن اروپا، چین و روسیه از مذاکرات، حاصل یک اراده آمریکایی بود نه ایرانی. به همین دلیل هم است که وقتی وزیر خارجه فرانسه موضعی تند علیه برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ می‌کند، بیش از آن که موضعی تند علیه ایران باشد، خطاب به ایالات متحده است. اروپایی‌ها از این که آمریکا آن‌ها را از میز مذاکرات بیرون انداخته ناراحتند، اما، چون نمی‌توانند روی سخن را مستقیم به سمت قدرت برتر خود (آمریکا) بگردانند، روی سخن را به سمت ایران، برگردانده و ایران را تهدید می‌کنند.

استاد ژئوپلیتیک:

باید بهانه را از آمریکایی‌ها و حتی اروپایی‌ها گرفت و با درایت پیش رفت

یک استاد ژئوپلیتیک با بیان اینکه آمریکا به گروسی محل نمی گذارد؛ او هم سمت اروپا رفته تا علیه ایران فضاسازی کند،گفت: گروسی سعی می‌کند با زیرکی همان حرف اروپایی‌ها را بزند. البته ایران با آقای گروسی کار می‌کند، مذاکراتی انجام شده و ایران هم قول داده که همکاری‌های بیشتری با آژانس اتفاق بیفتد. در این شرایط باید بهانه را از آمریکایی‌ها و حتی اروپایی‌ها گرفت و با درایت پیش رفت.

حسین شریعتمداری:

تهدید اروپا به استفاده از مکانیسم ماشه، یک تهدید تو خالی است

مدیرمسئول روزنامه کیهان نوشت: تهدید اروپا به استفاده از مکانیسم بازگشت سریع تحریم‌ها -Snapback- یک تهدید تو خالی است چرا که برجام بعد از خروج آمریکا از اعتبار افتاده است و دیگر وجود خارجی ندارد تا استفاده از مکانیسم ماشه که یکی از مواد آن است، قابلیت اجرا داشته باشد.

فرانسه: مذاکرات آمریکا و ایران باید با منافع اروپا همخوانی داشته باشد

وزیر خارجه فرانسه گفت: ما به همراه دوستان و شرکای انگلیسی و آلمانی خود هوشیار خواهیم بود تا اطمینان حاصل کنیم که هر گونه مذاکرات احتمالی (آمریکا ـ ایران)، با منافع امنیتی ما در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، همخوانی داشته باشد.

تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل:

اروپایی‌ها تابع تصمیمات مذاکرات ایران و آمریکا خواهند بود

یک تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل می گوید: اگر دستورالعمل اجرایی ترامپ را که سال گذشته صادر شد نگاه کنیم، در یکی از بند‌های ان، به وزیر خارجه آمریکا دستور داده شده که با همکاری اروپا مکانیسم ماشه را فعال کند؛ بنابراین اروپایی‌ها مستقل تصمیم نمی‌گیرند و تصمیم آن‌ها تابعی است از تصمیم آمریکا. من معتقدم اروپایی‌ها تابع آمریکا و منتظر تصمیم این کشور هستند. اروپایی‌ها تا ماه اکتبر وقت دارند و بر این اساس باید ببینند آمریکا چه نتیجه‌ای از مذاکرات می‌گیرد.

اتحادیه اروپا: با راه‌حل دیپلماتیک می‌توان پرونده هسته‌ای ایران را حل کرد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا ضمن تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان گفت که این اتحادیه همچنان به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند است و یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک پایدار را برای حل‌وفصل این پرونده ضروری می‌داند.

عراقچی: ما اساساً چیزی به نام «نظامی‌سازی بالقوه» برنامه هسته‌ای ایران نداریم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه «برنامه انرژی هسته‌ای ایران همیشه تماماً صلح‌آمیز بوده و خواهد بود»، نوشت: «ما تحت فشار و ارعاب مذاکره نخواهیم کرد. ما چنین مذاکره‌ای را حتی قابل بررسی هم نمی‌دانیم، موضوع آن هرچه می‌خواهد باشد. مذاکره با قلدری و دستور دادن متفاوت است.»

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی:

فعالیت‌های دیپلماتیک هرچه سریع‌تر آغاز شود، ایران نیازمند گفت‌وگوهای سازنده با جهان است

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در مطلبی نوشت: امید است که فعالیت‌های دیپلماتیک هرچه سریع‌تر آغاز شود. ایران نیازمند گفت‌وگوهای سازنده با جهان است؛ گفت‌وگوهایی که، همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، سازنده، شرافتمندانه و با رعایت منافع ملی ایران باشد. این گفت‌وگوها می‌تواند راه را برای کاهش تحریم‌ها در آینده هموار کند و ایران با گشایش‌هایی در اقتصاد خود مواجه شود.