نشانهها مبنی بر احتکار سوخت جت توسط کشورهای آسیایی پس از افزایش قیمت نفت ناشی از جنگ تحمیلی علیه ایران که علامت فشار فزاینده بر صنعت هوانوردی است، در حال افزایش است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: پس از اجرای طرح سه نرخی شدن بنزین، مصرف سوخت ۴۰ درصد کاهش یافته و خوشبختانه وفاق خوبی بین مردم و مسئولان در این زمینه شکل گرفته است.
یک تحلیلگر اقتصادی با انتقاد از اینکه چرا دستگاههای متولی روی قاچاق سوخت نظارت ندارند، اظهار داشت: آیا با نظارت روی کارت سوخت، نمیتوان قاچاق را رصد کرد؟ چطور است که میتوان فهمید هر خودرو کجا و چقدر سوخت استفاده کرده، اما نمیتوانیم تانکرهای قاچاق، کشتیهای کوچک یا مسیرهای انتقال سوخت قاچاق را رصد کنیم؛ اگر قاچاق کنترل نشود، اصلاح قیمت چه فایدهای دارد؟
معاون بهرهبرداری و حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران:
معاون بهرهبرداری و حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: طبق قوانین و استانداردهای موجود، مصرف سوخت خودروها در کشور باید سالانه پنج درصد کاهش پیدا کند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تاکید کرد: سهمیه بنزین نرخ اول (یکهزار و ۵۰۰ تومانی) و نرخ دوم (سههزار تومانی) خودروهای تعویض پلاکی قطع نمیشود.
رویترز مدعی شده است که درآمدهای نفت و گاز دولتی روسیه احتمالا در ماه جاری میلادی (نوامبر ۲۰۲۵) نسبت به نوامبر پارسال با کاهش حدود ۳۵ درصدی مواجه خواهد شد.
وزیر نفت با اعلام اینکه فعلاً برنامهای برای تغییر در میزان سهمیهها و قیمت سهیمه سوخت در کارتهای شخصی وجود ندارد، بیان کرد: در مورد سایر بخشها نیز موضوعات در دست بررسی است.
دبیر هیئت دولت گفت: درخصوص افزایش قیمت بنزین و تغییر در سهمیهها، دولت هیچ مصوبهای نداشته است؛ تنها در کارگروهها کار کارشناسی انجام شده است، اما هیچ چیزی در این زمینه در دولت مطرح و مصوب نشده است.
رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به مصرف حدود یک میلیارد دلار بنزین و گازوئیل تنها در هفته پایانی شهریورماه ۱۴۰۴، بر ضرورت جدیگرفتن بهینهسازی مصرف انرژی تأکید کرد و خواستار تدوین چارچوبی منطقی برای مدیریت مصرف و توسعه شبکههای هوشمند برق در کشور شد.
یک منبع آگاه در وزارت نفت گفت: تاکنون هیچ برنامهای مبنی بر افزایش قیمت بنزین به این وزارتخانه ابلاغ نشده و در صورت ابلاغ، ما به عنوان مجری مصوبه را عملیاتی خواهیم کرد.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی و حرکت اقتصادی بدون اصلاحات انرژی حرف بیربطی است، گفت: با این وضعیت انرژی آیا میتوان به راندمان درست برسیم؟ همه چیز آن غلط در غلط است. این حرفم بدان معنا نیست که میخواهیم قیمت انرژی را بالا ببریم که آن هم روش خود را دارد.
معاون وزیر نفت از اجرای راهکارهای غیرقیمتی برای مدیریت مصرف سوخت خبر داد و گفت: با بهرهگیری از سازوکار گواهی صرفهجویی انرژی، امکان تأمین مالی طرحهای نوسازی ناوگان و ارتقای بهرهوری مصرف فراهم شده است.
برآوردهای جدید از منابع رسمی حکایت از آن دارد که اقتصاد ایران سالانه با زیانی سنگین بین ۶ تا ۸ میلیارد دلار به دلیل قاچاق سوخت مواجه است. این پدیده که در پیچیدگیهای ساختاری ادامه دارد، نهتنها منابع ارزی کشور را به یغما میبرد، بلکه تلاشها برای هدفمند کردن یارانهها را نیز با بنبست مواجه کرده است.