جنگ ۴۰ روزه

جنگ ۴۰ روزه
ابطحی:

جریان‌های افراطی بخشی از جامعه را ایزوله کرده‌اند

فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: بخشی از جامعه احساس می‌کند در طول سال‌های گذشته توسط برخی جریان‌های افراطی ایزوله شده و مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. بخشی از مردم احساس می‌کردند در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی نقش تعیین‌کننده‌ای ندارند و برای دستیابی به حقوق خود با دشواری‌هایی مواجه بودند.

سنگ‌اندازان مسیر پایان جنگ؛

چه کسانی مخالف توافق ایران و آمریکا هستند؟

در حالی که رسانه‌ها از نزدیک شدن ایران و آمریکا به تفاهم برای پایان جنگ در غرب آسیا خبر می‌دهند، طیفی از بازیگران از بنیامین نتانیاهو و تندروهای جمهوری‌خواه آمریکا تا برخی جریان‌های عربی منطقه، با هرگونه توافقی که بدون تحقق اهداف حداکثری علیه ایران شکل بگیرد مخالفت می‌کنند و خواهان تداوم جنگ و فشار هستند.

پزشکیان:

تصمیم‌گیری‌ها باید مبتنی بر شرایط واقعی جامعه و وضعیت معیشتی مردم باشد

رویس جمهور پزشکیان با تأکید بر ضرورت مردم‌محوری در حکمرانی گفت: هر تصمیمی که برای کشور اتخاذ می‌شود باید مبتنی بر شرایط واقعی جامعه و در نظر گرفتن وضعیت معیشتی و روانی مردم باشد. اگر جبهه داخلی تضعیف شود و مردم در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار نگیرند، تحقق اهداف ملی در شرایط جنگی نیز با دشواری مواجه خواهد شد؛ چراکه این مردم هستند که ستون اصلی پایداری کشور را تشکیل می‌دهند.

دباشی:

اهمیت جنگ اخیر با وقایعی چون حمله مغول، اسکندر و اعراب برابری می‌کند

استاد ادبیات تطبیقی و مطالعات ایرانی دانشگاه کلمبیا گفت: بدون اغراق، به نظر من اهمیت این نبرد معاصر، با وقایعی چون حمله مغول، اسکندر و اعراب برابری می‌کند. این وضعیت مانند جنگ‌های ایران و روسیه است، با این تفاوت که ما از دل آن جنگ‌ها، «پوشکین» را کشف کردیم و آثار «داستایوفسکی» و «تولستوی» را ترجمه کردیم.

استاد دانشگاه آنتورپ بلژیک:

جنگ ایران نمونه‌ای از تضعیف خودخواسته آمریکا بود

استاد دانشگاه آنتورپ بلژیک: جنگ اخیر میان ایران و آمریکا را می‌توان نمونه دیگری از تضعیف خودخواسته آمریکا در دورانی دانست که کشور‌هایی مانند چین در حال قدرت‌گیری هستند. چین فقط نظاره می‌کند و می‌بیند که چگونه نسبت به آمریکا قوی‌تر می‌شود، زیرا آمریکا در حال تخریب خود است

عارف:

هزینه تسلیم بیشتر از مقاومت است

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ناکامی دشمن در راهبرد سرنگونی نظام، گفت: دشمن وقتی در راهبرد سرنگونی نظام در جنگ ۱۲ روزه و وقایع دی ماه ناموفق شد، تضعیف نظام را به عنوان هدف خود انتخاب کرد» و تاکید کرد: «قصد تسلیم شدن نداشتیم چون هزینه تسلیم بیشتر از مقاومت است.

یک فعال سیاسی اصولگرا:

اظهارات دوقطبی‌ساز، محلی برای بروز و ظهور در تجمعات مردمی ندارد

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: یکپارچگی مردم در خیابان‌ها حفظ شده است و این اظهارات دوقطبی‌ساز، محلی برای بروز و ظهور در تجمعات مردمی ندارد.

عارف:

ایران پس از جنگ رمضان، به‌عنوان یک ابرقدرت جهانی شناخته می‌شود

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ایران پس از جنگ رمضان به‌عنوان قدرت برتر منطقه و یک ابرقدرت جهانی شناخته می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از جنگ رمضان وارد مرحله جدیدی در حکمرانی شده و باید خود را برای این شرایط آماده کند.

لاهوتی:

فراکسیون مستقلین از دولت پزشکیان حمایت کامل دارد و عملکرد کلی آن را موفق می‌دانیم/قرار نیست همه باهم درگیری داشته باشیم

عضو فراکسیون مستقلین مجلس گفت: ارتباط این فراکسیون با دولت همچنان کامل است و با وجود اختلاف‌نظرها، از عملکرد کلی دولت حمایت می‌کنند. فراکسیون در جلسات و مشاوره‌ها نقش داشته و تلاش کرده است تا در شرایط حساس از دولت پشتیبانی کند.

سرتیپ اکرمی‌نیا:

آتش‌بس را وضعیت جنگی می‌دانیم و آمادگی کامل داریم

سخنگوی ارتش با بیان اینکه اعلام آتش‌بس نیز در یک اقدام ریاکارانه از سوی آمریکا صورت گرفت، گفت: ما برای هر گزینه و هر سناریویی آمادگی داریم. وضعیت آتش‌بس برای ما وضعیت جنگی است؛ فقط تبادل آتش صورت نمی‌گیرد، وگرنه همان هوشیاری و رصد دشمن از سوی نیرو‌های ما وجود دارد و ما در معادلات نظامی، قطعاً این تغییر و تحولات را در نظر داریم.ابداً به دشمن در آتش بس اعتماد نداریم و در این شرایط، سعی کردیم قوا و توان خود را تقویت کنیم.

ساداتیان:

برخی کارشناسان صداوسیما ادعای فرماندهی دارند و دستور جنگ می‌دهند!

یک دیپلمات بازنشسته کشورمان با اشاره به برخی اظهارات کارشناسان درباره مذاکرات در صدا و سیما گفت: هر کسی در صدا و سیما به عنوان کارشناس حضور پیدا می‌کند بعضاً می‌بینیم که فرمانده جنگ شده است و دستور به جنگ می‌دهد و می‌گوید ما باید این کار را کنیم یا باید آن کار را کنیم.

شمس‌الواعظین:

ترامپ در جنگ ناکام ماند و به‌دنبال اختلاف‌افکنی در ایران است

رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با تأکید بر اینکه برخلاف ادعای آمریکا درباره وجود دو دستگی در ایران، تصمیم‌گیری در کشور بر عهده نهادهاست نه افراد، گفت: ترامپ در میدان جنگ موفقیتی به‌دست نیاورد و اکنون تلاش می‌کند با ایجاد شکاف میان مسئولان، دستاوردی ساختگی برای خود ایجاد کند.

عباس عبدی:

پنهان‌کاری قدرت نظامی؛ نقطه قوت یا ضعف در بازدارندگی؟

یک تحلیلگر سیاسی با نقد این تصور که پنهان نگه‌داشتن ابعاد قدرت نظامی می‌تواند به بازدارندگی کمک کند، گفت: شفاف‌سازی نسبی توان دفاعی کشورها معمولاً مانع تصمیم دشمن برای آغاز جنگ می‌شود و ابهام بیش از حد، گاهی نتیجه معکوس دارد

مطهری:

رهبری هم موافق تصویب برجام بودند

یک نماینده ادوار مجلس با اشاره به روند تصویب برجام در مجلس، گفت: در جلسه غیرعلنی پیام رهبری مبنی بر موافقت با تصویب این توافق اعلام شده بود و نمایندگان پس از بررسی‌های کارشناسی، آن را به رأی گذاشتند.

حسن رسولی:

تجمعات مردمی ابزار قدرت ملی است، نه عرصه حمله به مسئولان

نایب‌رئیس جبهه اصلاحات ایران با تأکید بر نقش تجمعات مردمی در تقویت قدرت نرم کشور، گفت: طرح شعارها و اقدامات تند علیه مسئولان ارشد می‌تواند به انسجام ملی آسیب بزند و خواستار جهت‌دهی این اجتماعات در راستای تقویت آشتی ملی شد.

نماینده مجلس:

در جنگ اخیر تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه را منهدم کردیم

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: در این جنگ ۴۰ روزه تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه را منهدم کردیم و ناو دریایی آمریکا نیز پا به فرار گذاشت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ما به یک نظام مردم سالاری رویین تن رسیده‌ایم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: واقعیت این است که جنگ به امروز و دیروز محدود نمی‌شود و ایران دهه‌هاست در مقاومتی سازنده در برابر آمریکا ایستادگی کرده و در سایه تحریم و فشارها، هم توانسته سازندگی کشور را پیش ببرد و هم دامنه نفوذ منطقه‌ای خود را گسترش دهد.

عمادالدین باقی:

اقدامات دولت و رفتار مردم مکمل تاب‌آوری شد/ ملت ریشه دار تحقیر پذیر نیست

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: حضور مسئولین در میدان و تأمین معاش مردم در تاب‌آوری آنها مؤثر بود، اما درک و شعور خود مردم، مؤثرتر از همه این موارد بود.

عباس عبدی:

آیا مذاکرات فایده دارد؟

یک تحلیلگر سیاسی گفت: تجربه مذاکرات پیش از جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان نشان می‌دهد حتی مذاکرات بی‌نتیجه، ایران را در موضع برنده قرار داده است. رد کامل گفت‌وگو نه تنها هیچ دستاوردی نداشت، بلکه کشور را در موضع ضعف، اختلاف داخلی و مشروعیت پایین‌تر در سطح جهانی قرار داد. به گفته او، مذاکره نباید مانع آمادگی‌های دیگر شود، بلکه آن‌ها را تقویت می‌کند و نفی مذاکره تنها به زیان ایران تمام می‌شود.

سلیمی نمین:

باید خیلی قدرت خودمان را به صحنه بکشیم و آمریکا را وادار به کرنش کنیم

فعال سیاسی اصولگرا با تأکید بر لزوم تقویت قدرت ملی در مذاکرات، گفت: باید خیلی قدرت خودمان را به صحنه بکشیم و آمریکا را وادار به کرنش کنیم و با اشاره به تجربه‌های تاریخی، آمریکا را کشوری ناقض عهد دانست که نمی‌توان به آن خوش‌بین بود.