غنی سازی ایران

غنی سازی ایران
المیادین:

ایران چارچوب مذاکرات مسقط را تعیین کرد

المیادین نوشت: جمهوری اسلامی ایران با تبدیل برنامه هسته‌ای به اهرمی مؤثر، توانسته خود را به‌عنوان بازیگری فعال در مذاکرات غیرمستقیم بین‌المللی تثبیت کند و راهبردی را در پیش بگیرد که واشنگتن را ناگزیر به گفت‌وگو در چارچوب شروط تهران کرده است؛ آن هم در شرایطی که فشارهای نظامی و تحریمی همچنان ادامه دارد.

نماینده مجلس:

زمان و مکان مذاکره با آمریکا مشخص نشده است

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: هنوز زمان و مکان مشخصی برای دور جدید مذاکرات با آمریکا تعیین نشده و حتی ممکن است نتیجه بررسی‌ها این باشد که مذاکره با طرف غیرمتعهد جایز نباشد.

فرجی‌راد:

ایران بدون دریافت امتیاز وارد هیچ گفت‌وگویی نخواهد شد

یک استاد ژئوپلیتیک می گوید: طرف ایرانی بدون دریافت امتیاز یا مشاهده چراغ سبزی از‌سوی امریکا، وارد هیچ گفت‌وگویی نخواهد شد. در روزهای آینده مشخص خواهد شد که آیا ایالات‌متحده آمادگی لازم برای آغاز یک مذاکره جدی با ایران را دارد یا خیر.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ترس از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای صرفا یک بهانه است

یک عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید: ترس از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای، صرفا یک بهانه از سوی آمریکایی‌ها است. اصل خصومت و دشمنی آمریکایی ها با اصل نظام اسلامی است. آمریکایی‌ها منافعی در اینجا داشتند که منافع خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

اراده سیاسی لازم در تهران و واشنگتن برای حصول توافق وجود دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه «اراده سیاسی لازم در هر دو طرف برای حصول توافقی میان ایران و آمریکا وجود دارد» گفت: شفافیت، عنصر ضروری این توافق است.

نماینده ادوار مجلس:

ایران خواسته غیر منطقی ندارد، همه دنیا از حق غنی‌سازی برخوردار هستند

یک نماینده ادوار مجلس می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران خواسته غیر منطقی ندارد، همه دنیا از حق غنی‌سازی برخوردار هستند.ایران با غنی سازی می‌خواهد به نیازهای داخل پاسخ دهد.مردم نیز پشتیبان این نظریه معقول و منطقی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران:

به هیچ عنوان از غنی‌سازی چشم‌پوشی نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه «ایران تحت هیچ شرایطی از غنی‌سازی هسته‌ای چشم‌پوشی نخواهد کرد»، گفت: اگر هدف آن باشد که اطمینان حاصل شود برنامه هسته‌ای ایران کاربرد نظامی نخواهد داشت، فکر می‌کنم به‌سادگی می‌توانیم آن را انجام دهیم. اما اگر قصد سلب حق ایرانیان برای برخورداری از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز باشد، من فکر می‌کنم که بسیار مشکل‌ساز خواهد بود، تا جایی که کل فرایند را به چالش خواهد کشید.

وال استریت ژورنال:

ایران و آمریکا به دنبال چارچوبی تازه برای توافق‌اند

روزنامه روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از تلاش طرفین دستیابی به چارچوبی برای توافق هسته‌ای خبر داد.

وندی شرمن:

متقاعد کردن ایران به متوقف کردن غنی‌سازی، غیرممکن است

مذاکره کننده ارشد دولت «باراک اوباما» در مذاکرات هسته‌ای در پی مطرح شدن درخواست‌های زیاده‌خواهانه مقام‌های آمریکایی مبنی بر متوقف شدن غنی‌سازی اورانیوم در ایران، گفت که متقاعد کردن ایران به انجام دادن این کار غیرممکن است.

یک روزنامه نگار:

تأکید آمریکا بر غنی‌سازی صفر، پایان دیپلماسی نیست

یک روزنامه نگار با اشاره به مذاکرات ایران و آمریکا نوشت: تأکید علنی امریکا بر غنی‌سازی صفر، ترکیبی از ترفندهای مذاکراتی، مدیریت فشارهای داخلی و منطقه‌ای و جنگ روانی است. این رویکرد، اگرچه مذاکرات را پیچیده می‌کند، اما پایان دیپلماسی نیست.

استاد مشهور آمریکایی:

ایران، لیبی نیست؛ آن‌ها غنی‌سازی را کنار نمی‌گذارند

استاد مشهور آمریکایی با اشاره به خطوط قرمز ایران در مذاکرات با آمریکا تصریح کرد: «ایرانی‌ها ظرفیت غنی‌سازی خود را کنار نمی‌گذارند. در بهترین حالت، ترامپ نسخه ضعیف‌تری از برجام را به دست می‌آورد و آن را پیروزی تاریخی معرفی می‌کند.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه:

طرح توقف ۳ ساله غنی‌سازی اورانیوم ایران مطرح نشده است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره اینکه آیا ادعای غنی‌سازی صفر اورانیوم به مدت حداکثر سه سال برای اعتمادسازی مطرح شده و آیا ایران چنین طرحی را پذیرفته است گفت: «نخیر، درست نیست و چنین چیزی مطرح نشده است».

روزنامه اصولگرا:

دور بعدی مذاکرات هم پرتنش خواهد بود

یک روزنامه اصولگرا نوشت: می‌توان انتظار داشت که دور بعدی مذاکرات نیز مانند دور چهارم تنشی باشد و بعید هم نیست که در آینده شاهد وقفه‌ای در مذاکرات باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران:

آمریکا در جایگاهی نیست که در مورد حق غنی‌سازی ایران مجوز صادر کند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ما در مورد غنی‌سازی در داخل خاک ایران از کسی اجازه نمی‌گیریم و آمریکا در جایگاهی نیست که در مورد حق یک کشور در ارتباط با این موضوع که در معاهده منع اشاعه نیز آمده است بخواهد مجوز صادر کند یا نه.

سازمان انرژی اتمی ایران:

ظرفیت نصب‌شده ایران فقط ۳ درصد، اما ۲۵ درصد بازرسی‌های آژانس از ما است

رئیس سازمان انرژی اتمی پس از پایان نشست با اعضای نهاد بین‌المللی پوگواش با اشاره به این‌که سال ۲۰۲۴ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر از ۴۵۰ بازرسی انجام داد، گفت: در حقیقت حدود ۲۵درصد بازرسی از تأسیسات ایران بوده است.

کارشناسی ارشد روابط بین الملل:

اگر غنی‌سازی متوقف شود، صنعت هسته‌ای از هم گسیخته می‌شود

یک کارشناسی ارشد روابط بین الملل گفت: توقف کامل صنعت هسته‌ای ایران، به‌ویژه غنی‌سازی، غیرقابل پذیرش است، زیرا غنی‌سازی مانند نخ تسبیحی است که روند کلی صنعت هسته‌ای ایران را به هم می‌پیوندد؛ به عبارت دیگر، اگر غنی‌سازی متوقف شود، گویا این نخ تسبیح پاره شده و صنعت هسته‌ای ایران از هم گسیخته می‌شود.

نماینده ترامپ:

ما توافقی بد با ایران را نخواهیم پذیرفت

فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه گفت: باید تاسیسات غنی‌سازی ایران برچیده شود و تهران نمی‌تواند سانتریفیوژ داشته باشد، آنها باید درصد غنی‌سازی اورانیوم در این سانتریفیوژها را کاهش دهند و آن را به مکانی دور بفرستند.