پیمان NPT

پیمان NPT

طرح خروج از NPT به کجا رسید؟

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تهاجم آمریکا و رژیم صهیونیستی به کشور، طرح خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) تهیه شده که در مرحله جمع‌آوری امضا توسط نمایندگان مجلس است و در دست بررسی قرار دارد.

نماینده مجلس:

عضویت ایران در NPT دیگر موضوعیتی ندارد

عضو کمیسون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با انتقاد از عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار بازنگری در تعهدات هسته‌ای کشور شد و تاکید کرد که ادامه این روند، در شرایط فعلی، قابل توجیه نیست.

موضوع خروج از NPT در دستور کار ایران قرار گرفت

برخی نهادهای ذی‌ربط در ایران از جمله مجلس شورای اسلامی با فوریت در حال بررسی موضوع خروج از NPT هستند.

تحلیلگر مسائل چین:

اشتباه می‌کند آنکه چین را متحد استراتژیک ایران می‌داند

یک تحلیلگر مسائل چین گفت: اگر در ایران کسی فکر می‌کند چین متحد استراتژیک ماست، نه سیاست خارجی این کشور را می‌شناسد و نه از تحولات جهان اطلاعی دارد.

تحلیلگر مسائل چین:

چین متحد استراتژیک ایران نیست

یک تحلیلگر مسائل چین گفت: اگر در ایران کسی فکر می‌کند چین متحد استراتژیک ماست، نه سیاست خارجی این کشور را می‌شناسد و نه از تحولات جهان اطلاعی دارد.

تحلیلگر مسائل چین:

چین متحد استراتژیک ایران نیست

یک تحلیلگر مسائل چین گفت: اگر در ایران کسی فکر می‌کند چین متحد استراتژیک ماست، نه سیاست خارجی این کشور را می‌شناسد و نه از تحولات جهان اطلاعی دارد.

تحلیلگر مسائل چین:

چین متحد استراتژیک ایران نیست

یک تحلیلگر مسائل چین گفت: اگر در ایران کسی فکر می‌کند چین متحد استراتژیک ماست، نه سیاست خارجی این کشور را می‌شناسد و نه از تحولات جهان اطلاعی دارد.

عراقچی:

ما عضو NPT هستیم و حق داریم غنی‌سازی کنیم

وزیر امور خارجه ایران می گوید: غنی‌سازی حق ماست. ما عضو پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) هستیم و کاملاً حق داریم از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، از جمله غنی‌سازی، بهره‌مند شویم. اینکه چگونه از این حق استفاده کنیم، موضوعی است که صرفاً به خود ما مربوط می‌شود.

شریعتمداری:

ادامه حضور ایران در NPT باج دادن است

مدیرمسئول کیهان نوشت: آمریکا تهدید می‌کند که اگر اجازه نقض حاکمیت ایران را نداشته باشد از آژانس خارج می‌شود و ما در همان حال با وجود نقض حاکمیت ایران در حمله اخیر آمریکا به تاسیسات هسته‌ای کشورمان و با وجود تاکید و تصریح ماده ۱۰ معاهده، همچنان به حضورمان ادامه می‌دهیم (بخوانید باج می‌دهیم) و آمریکا در صورت ممنوعیت حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران تهدید به خروج از معاهده می‌کند!

سفیر ایران در وین:

فشارهای سیاسی مانع حمایت کشورهای بیشتر از قطعنامه پیشنهادی ایران شده است

سفیر ایران در وین گفت: متأسفانه به دلایل سیاسی و فشارهای موجود، برخی از سفرا که با آنان گفت‌وگو داشتم، اظهار می‌کردند که با وجود توصیه خودشان به پایتخت‌هایشان برای حمایت و حتی پیوستن به جمع حامیان، تاکنون علاوه بر ایران پنج کشور دیگر از این قطعنامه حمایت کرده‌اند. ما درخواست داشتیم که کشورهای بیشتری همراه شوند، اما به دلیل همان فشارهای سیاسی، برخی کشورها از پیوستن خودداری کرده‌اند.

فلاحت‌پیشه:

مگر می‌شود سرنوشت کشور را به کسانی سپرد که هر فلاکتی را یک رسالت آخر الزمانی می‌دانند؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم نوشت: مگر می‌شود سرنوشت کشور را به کسانی سپرد که هنوز فکر می‌کنند خلبان در اسارت دارند یا هر فلاکتی را یک رسالت آخر الزمانی می‌دانند؟

جمهوری اسلامی:

خروج از NPT هم مثل دو مصوبه قبلی مجلس به زیان مردم است

جمهوری اسلامی نوشت: صاحبنظران معتقدند طرح خروج از NPT نیز مانند دو مصوبه قبلی مجلس موجب قفل شدن دیپلماسی می‌شود و به زیان مردم و کشور است.

نماینده مجلس:

در شرایط فعلی، عاقلانه نیست که ما عضو NPT باشیم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین بهانه برای حمله اسرائیل و آمریکا به ایران هم گزارش آژانس و رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که اعلام کرده بود ایران ۶۰ درصد غنی‌سازی انجام داده و این گزارش مبنای حمله نظامی به ایران شد. پس آژانس نه تنها به ما کمک هسته‌ای نمی‌کند، بلکه مانع حق ما هم می‌شود و جاسوسی هم می‌کند تا دشمن به ما حمله کند. در این شرایط، چرا باید ما با آژانس همکاری داشته باشیم؟ پس در این شرایط دلیلی ندارد و عاقلانه نیست که ما عضو NPT باشیم.

اتحادیه اروپا:

دیپلماسی با ایران در جریان است

سخنگوی کمیسیون اروپا معتقد است دیدار دیپلمات‌های ارشد ایران و اروپا در دوحه بیانگر این است که پنجره دیپلماسی همچنان باز است.

نماینده مجلس:

خروج ایران از NPT فعلا مطرح نیست

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از بررسی طرح سه‌فوریتی خروج ایران از «ان‌پی‌تی» خبر داد و گفت: فعلا در این زمینه تصمیمی اتخاذ نشد.

اشتریان:

سیاست‌ها را حیثیتی نکنید، نباید به راه‌های افراطی توجه کرد

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: سیاست‌ها ماهیتا نسبی و اعتباری‌اند، آن را به همه ارزش‌ها و کیان نظام گره نزنید. سیاست‌ها را حیثیتی نکنید چون هزینه‌های تصمیم حکومتی را بالا می‌برد و نمی‌توانید از تهدید فرصت بسازید. دنیا منتظر آن است که ما تصمیم خشمگینانه بگیریم.

هم میهن نوشت:

می‌خواهند دوباره مملکت را وارد سیاه‌چاله کنند

یک روزنامه اصلاح طلب نوشت: ریشه این کشمکش‌های موجود میان دولت و مردم با این مجلس و کلاً مجالس اصولگرا در چیست؟ واقعیت این است که آنان می‌خواهند دوباره مملکت را وارد یک سیاه‌چاله روابط بین‌المللی کنند؛ همان کاری که مجلس تندروها در سال ۹۹ انجام داد و اجازه نداد دولت روحانی برجام را در زمان جو بایدن احیا کند.

شریعتمداری:

گروسی از افشای وابستگی خود به موساد وحشت کرده است

مدیرمسئول کیهان نوشت: آقای گروسی! چرا باید از لو رفتن اسناد سری اسرائیل نگران و دستپاچه شوید؟! آیا غیر از این است که از افشای وابستگی خود به موساد به وحشت افتاده‌اید؟!

مرتضی مکی:

بعید است خروج از NPT آورده‌ای برای ایران داشته باشد

یک کارشناس مسائل اروپا می‌گوید: برخی از مقامات خروج از NPT را راهی برای مقابله با اروپا می‌دانند اما من موضوع خروج یا تهدید به خروج از پیمان ان‌پی‌تی را به عنوان واکنشی که آورده‌ای برای ایران داشته باشد، تصور نمی‌کنم.

روزنامه فرهیختگان:

خروج از NPT نمی‌تواند مشروعیت ایران را زیر سؤال ببرد

یک روزنامه اصولگرا نوشت: اصل خروج از NPT از منظر حقوق بین‌الملل نمی‌تواند مشروعیت ایران را زیر سؤال ببرد؛ مگر آن‌که این اقدام با برنامه‌ریزی برای ساخت سلاح هسته‌ای همراه باشد که خلاف فتوای رسمی رهبری معظم انقلاب و دکترین دفاعی کشور است.