حسین موسویان

حسین موسویان
موسویان:

آمریکا به دنبال توافقی است که به تسلیم ایران منجر شود

دیپلمات و عضو تیم مذاکره‌کننده پیشین ایران گفت: آمریکا به دنبال توافقی است که عملاً به معنای تسلیم ایران باشد، در حالی که ایران تسلیم پذیر نیست. همچنین ایران اصرار دارد هرگونه توافق هسته‌ای باید بر اساس معاهده عدم اشاعه (ان. پی. تی) باشد، که هر دو کشور عضو آن هستند.

موسویان:

آمریکا باید حق ایران را طبق معاهده ان پی تی به رسمیت بشناسد

رئیس پیشین کمیته روابط خارجی در شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: آمریکا می‌خواهد ایران در معاهده ان پی تی باقی بماند و سلاح هسته‌ای نسازد، چون استراتژی آمریکا، حفظ انحصار هسته‌ای اسرائیل در منطقه است. بنابراین، آمریکا باید حق ایران را طبق معاهده ان پی تی به رسمیت بشناسد که شامل حق غنی سازی است همان‌طور که برای کشورهایی مانند ژاپن، برزیل و آرژانتین قائل شده است.

موسویان:

اظهارات جدید ترامپ، یک فریب بزرگ است

یک دیپلمات پیشین نوشت: اظهارات اخیر پرزیدنت ترامپ در مورد مذاکرات جدید و احتمال توافق با ایران، صرفا «یک فریب جدید و بزرگ‌تر از دو فریب قبلی» است.

خطاب به ترامپ:

۲۱ مارس را روز پایان جنگ اعلام کنید

یک دیپلمات پیشین در پیامی خطاب به ترامپ نوشت: شنبه ۲۱ مارس را روز پایان جنگ اعلام کنید. شنبه هم‌زمان با عید نوروز و عید فطر در ایران است.

موسویان:

هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران، می‌تواند به تشدید ناامنی در سطح بین‌المللی منجر شود

یک دیپلمات با سابقه پیشین کشورمان با اشاره به ادامه تنش‌ها میان تهران ـ واشنگتن گفت که هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران نه تنها یک عملیات محدود نخواهد بود، بلکه می‌تواند به بی‌ثباتی گسترده منطقه‌ای، اختلال در بازارهای جهانی انرژی و تشدید ناامنی در سطح بین‌المللی منجر شود.

موسویان:

با مذاکره مستقیم شانس توافق بیشتر است

یک دیپلمات پیشین گفت: پیشنهاد می‌کنم مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا به نوبت ابتدا در تهران و دور بعد در واشینگتن برگزار شود. این گزینه شانس توافق را افزایش می‌دهد.

موسویان:

برای ایران، حمله دوباره آمریکا ـ اسرائیل «جنگی موجودیتی» خواهد بود

یک دیپلمات پیشین می گوید: برخی کارشناسان آمریکایی و اروپایی به من گفته‌اند که ترامپ تصمیم خود را برای انجام حمله‌ای جدید علیه ایران گرفته است. این مقطع زمانی، یک «وقفه خونین» پیش از احتمال «انفجار منطقه‌ای» است. برای ایران، حمله بعدی آمریکا–اسرائیل یک «جنگ موجودیتی» خواهد بود؛ جنگی که هرگونه انگیزه برای خویشتن‌داری را از میان برده و درگیری‌ای را آزاد می‌کند که مهار آن ناممکن خواهد بود.

حسین موسویان:

هدف از حمله به سوریه، سرنگونی دولت الجولانی و تجزیه سوریه است

یک دیپلمات پیشین کشورمان نوشت: حملات اسرائیل به سوریه پس از سقوط بشار اسد شدت یافته است، از جمله حمله اخیر به کاخ ریاست‌جمهوری و ستاد کل نیروهای مسلح این کشور؛ این حملات با هدف سرنگونی دولت الجولانی، تجزیه سوریه، و الحاق هرچه بیشتر از اراضی سوری به اسرائیل انجام می‌شود.

سفیر سابق ایران در آلمان:

آمریکا با دیدن شکست نزدیک اسرائیل، در جنگ مداخله کرد

سفیر سابق ایران در آلمان می گوید: رژیم اسرائیل نه تنها در عملیات نظامی ۱۰ روزه خود علیه ایران شکست خورد، بلکه در آستانه شکست بود. اگر اسرائیل در بحران نبود، ایالات متحده مداخله نمی‌کرد.

حسین موسویان:

بی‌احترامی به پرچم، توهینی مستقیم به هویت ملی تلقی می‌شود

یک دیپلمات پیشین ایران معتقد است: بی‌احترامی به پرچم، مانند آتش زدن آن، از سوی مردم آن کشور به‌عنوان توهینی مستقیم به هویت ملی و جمعی‌شان تلقی می‌شود.

عضو تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات ۲۰۱۵:

اگر هدف آمریکا برچیدن کامل برنامه هسته‌ای ایران باشد، توافقی شکل نخواهد گرفت

عضو تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات ۲۰۱۵، گفته است: اگر هدف آمریکا برچیدن کامل برنامه هسته‌ای ایران باشد، هیچ توافقی ممکن نخواهد بود. این نوع توافق اساساً مرده به دنیا می‌آید.

دیپلمات سابق:

سفر ویتکاف به تهران به نفع دوکشور است؛ شانس توافقی آبرومندانه افزایش می‌یابد

یک دیپلمات سابق نوشت: شش سال پیش، در دوران ریاست جمهوری ترامپ-روحانی، طی مقاله ای نوشتم که اگر جای روحانی بودم، ترامپ را به تهران دعوت میکردم. اکنون هم معتقدم سفر ویتکاف به تهران به نفع دوکشور است.

دیپلمات پیشین ایران:

احتمالا مذاکرات به صورت غیرمستقیم آغاز شود و به صورت مستقیم پایان یابد

یک دیپلمات پیشین درباره کمّ‌وکیف مذاکره جمهوری اسلامی و ایالات متحده نوشت: به نظر می‌رسد شنبه ۲۳ فروردین در عمان ابتدا آقایان عراقچی وزیر خارجه ایران و استیو ویتکاف، مذاکره را به طور غیر مستقیم آغاز خواهند کرد و بعد از یکی دو ساعت و در صورت مثبت بودن، نمایندگان ایران و آمریکا گفت‌و‌گو‌های مستقیم را آغاز خواهند کرد.