کد خبر : ۱۹۵۲۱
۱۴:۲۶

۱۴۰۲/۰۷/۲۱

ایران از حمله حماس به اسرائیل غافلگیر شد/ آمریکا و اروپا در دام نتانیاهو نیافتند/ بحث بلوکه کردن پول ایران برای مدیریت بحران است و صرفا یک تهدید!

یک نماینده سابق مجلس با اشاره به حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل به اصلاحات نیوز گفت: ایران حتی زمانی که بحث محو اسرائیل را مطرح می‌کند، این محو اتفاقی است که توسط خود اسرائیلی‌ها شکل می‌گیرد و اکنون هم می‌بینیم که عملا اقداماتی که از شنبه گذشته تاکنون نتانیاهو علیه غزه انجام داده است.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی، با اشاره به تحولات و جنگ اسرائیل و غزه، به اصلاحات نیوز می‌گوید: اخباری که به گوش می‌رسد مبنی بر اتهام زنی به ایران در موضوع حمله شنبه به سرزمین‌های اشغالی و طرح مسائلی هم‌چون انسداد مجدد 6 میلیارددلار پول ایران در قطر، به نظرم به معنای ایجاد یک جریان انحرافی در تحولات فلسطین است . به آمریکا و اروپا توصیه می‌کنم در دام کهنه نتانیاهو نیافتند. هرچندکه در ایران هم برخی از رفتارها و گفتارها هم باعث شد اتهاماتی علیه ایران مطرح شود، اما واقعیت این است اولین کسانی که از حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی غافلگیر شدند، ایرانی‌ها بودند. 

وی ادامه داد: ولی اتفاقی که افتاده است که نتانیاهو سعی دارد تا نوک پیکان را به سمت ایران ببرد. عملیات شنبه گذشته نشان می‌دهد ریشه در یک تفکر 11 سپتامبری دارد و تفکر 11 سپتامبر هم ریشه در یکسری جریانات اطلاعاتی داشت که نگرش به شدت افراطی تحولات دنیا دارند. با توجه به کهنه شدن موضوع جنایت رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینی‌ها و مزمن شدن آن، به طور طبیعی جریان‌های مختلف در دنیای عرب شکل گرفتند که سعی دارند تا به اصطلاح انرژی ضد صهیونیستی خودشان را در هرگونه حرکت ضد اسرائیلی نشان دهند. به شکلی که بیشترین مخالفت‌ها با جریان عادی سازی مناسبات کشورهای عرب با اسرائیل و حتی جریان عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل از ناحیه بخش‌های از جریان ایدولوژیک، امنیتی و اطلاعاتی دنیای عرب شکل گرفت.

اخباری که به گوش می‌رسد مبنی بر اتهام زنی به ایران در موضوع حمله شنبه به سرزمین‌های اشغالی و طرح مسائلی هم‌چون انسداد مجدد 6 میلیارددلار پول ایران در قطر، به نظرم به معنای ایجاد یک جریان انحرافی در تحولات فلسطین است . به آمریکا و اروپا توصیه می‌کنم در دام کهنه نتانیاهو نیافتند.

فلاحت پیشه می‌گوید: شبیه به جریانی که در اطراف شاهزاده بندر بن سلطان در حوادث 11 سپتامبر شکل گرفت، چنین جریانات منفی هم در دنیای عرب در مقابل عادی سازی روابط عربستان با اسرائل شکل گرفت و مجموع این افکار این بود که تقریبا رویدادی را مشابه 11 سپتامبر طراحی کرد. 

این کارشناس با بیان اینکه گروه حماس گروهی است که به رغم اینکه ارتباطاتی را در گذشته با ایران داشته اما هیچ‌گاه خصوصا از زمان بهار عربی برنامه‌های عملیاتی خود را با ایران هماهنگ نمیکرد، گفت: حماس خود را متعلق به یک جریان اخوانی می‌دانست و حتی بعد از تثبیت دولت بشار در سوریه و تنش زدایی که میان ایران و اخوان شکل گرفت، در آن زمان بازهم از لحاظ عملیاتی شاخه عملیاتی حماس و عزالدین قسام، عملا برنامه‌ عملیاتی خود را به صورت جداگانه شکل می‌داند و آخرین آن مربوط به رویدادچندماهه گذشته بود که به رغم کشتار برنامه ریزی شد نیروهای جهاد اسلامی، حماس حتی حاضر نشد یک گلوله به سمت اسرائیل پرتاب کند.

فلاحت پیشه کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه اتفاقی که اکنون رخ داده متاسفانه جریان نتانیاهو به عنوان کسی که بیشترین بهره را از رویداد شنبه برده است، سعی دارد تا موضوع را به سمت ایران بکشاند، گفت: این اشتباه راهبردی امریکا و اروپا است که در دام تحلیل انحرافی نتانیاهو می افتند. ایران حتی زمانی که بحث محو اسرائیل را مطرح می‌کند، این محو اتفاقی است که توسط خود اسرائیلی‌ها شکل می‌گیرد و اکنون هم می‌بینیم که عملا اقداماتی که از شنبه گذشته تاکنون نتایاهو علیه غزه انجام داده است بیش از حمله حماس، ناقض مفاد اساس نامه روح است. اگر قرار باشد جنایتکاران جنگی به icc (دیوان بین المللی کیفری) معرفی شوند، معتقدم نتانیاهو از همه بیشتر مستحق تر است که پرونده‌اش مطرح شود. بستن آب و برق و شخم زدن این باریکه 42 کیلومتری با بمب‌های چندتنی نشان می‌دهد این نتانیاهو است که باید محاکمه شود. 

نتانیاهو سعی دارد تا موضوع را به سمت ایران بکشاند.اگر قرار باشد جنایتکاران جنگی به icc (دیوان بین المللی کیفری) معرفی شوند، معتقدم نتانیاهو از همه بیشتر مستحق تر است که پرونده‌اش مطرح شود. بستن آب و برق و شخم زدن این باریکه 42 کیلومتری با بمب‌های چندتنی نشان می‌دهد این نتانیاهو است که باید محاکمه شود. 

وی ادامه داد: به آمریکا و اروپا توصیه دارم به جای متهم کردن ایران، سازوکاری تهیه شود تا از ایران و گروه‌های نزدیک به ایران، برای مدیریت تنش استفاده شود. برخی از مواضع افراد در داخل کشور نوعی حمایت‌های غریزی بود که شکل گرفت، لذا مواضعی را اتخاذ نکنند که به نفع نتانیاهو تمام شود.

فلاحت پیشه، با بیان اینکه معتقدم امریکا‌یی‌ها بیشتر برای مدیریت بحران چنین موضعی را در خصوص‌ 6 میلیارد دلار پول ایران در قطر اعلام کردند، گفت: یعنی به صورت کژدار و مریز اسم ایران را مطرح می‌کنند و بعد هم می‌گویند مدارک لازم را نداریم و در همین شرایط بحث بلوکه کردن پول ایران را مطرح می‌کند. اگر آمریکایی‌ها در این باره عهدشکنی کنند مدیریت کل تحولات منطقه برایشان دشوار خواهدبود. لذا آنچیزی که ضروری است، بحرانی است که در غزه شکل گرفته و مردمی که در 4 امین روز با قطع آب و برق مواجه هستند و این موضوعی است که باید به آن توجه شود. 

به آمریکا و اروپا توصیه دارم به جای متهم کردن ایران، سازوکاری تهیه شود تا از ایران و گروه‌های نزدیک به ایران، برای مدیریت تنش استفاده شود.باید سازوکار بین المللی شکل بگیرد و یک آتش بس سریع را در غزه به دنبال داشته باشد. اگر در طول ساعات آینده رژیم صهیونیستی حمله زمینی به غزه را شروع کند، آن زمان امکان فراگیری جنگ در منطقه بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: باید سازوکار بین المللی شکل بگیرد و یک آتش بس سریع را در غزه به دنبال داشته باشد. اگر در طول ساعات آینده رژیم صهیونیستی حمله زمینی به غزه را شروع کند، آن زمان امکان فراگیری جنگ در منطقه بیشتر می‌شود و این کاری است که تا زمانی که بلینکن در منطقه است باید نسبت به آن حساسیت داشته باشد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه بلوکه کردن پول‌های ایران در قطر صرفا به عنوان یک تهدید مطرح می‌شود، گفت: اگر این تهدید عملی شود یعنی کشاندن ایران در یک چالش جدید. اگر نقض اساسنامه روم یعنی جنایت علیه بشریت در غزه ادامه پیدا کند، کشورهای غربی حتی نمی‌توانند مردم مسلمان و طرفداران فلسطین در مرزهای خود را کنترل کنند. علاوه بر آن، جریان مقاومت می‌بیند تلاش برای نابودی غزه یک دومینوی نابودی جریانات مقاومت است و ممکن است باعث شود جریان‌های مقاومت به یک اقدامات پیش دستانه دست بزنند. لذا به سود همه است هرچه سریعتر در غزه آتش بس اعلام شود.

وی در ادامه می‌گوید: بعد از تثبیت تحولات سوریه، حماس و ایران به نوعی تنش زدایی رسیدند، باز هم از آن زمان بخش عملیاتی حماس و گردان‌های عزالدین قسام هیچگونه عملیاتی را با ایران هماهنگ نمی‌کردند و جداگانه اقدام می‌کردند. از همان ساعات ابتدایی که برخی در ایران ذوق زده شده بودند گفتم که واکنش حماس حتی به اسرائیل هم نبود، واکنشش به عربستان و جریان عربی بود که حماس را نادیده گرفته بودند. یعنی از سال 2005 حماس با کشورهای عربی مانند قطر و عربستان هماهنگ شد اما وقتی عربستان در مذاکرات سازش شرط های فلسطینی‌ها را کنار گذاشت، حماس احساس کرد که عملا دور خورده است و برای ابراز وجود این اقدام را در پیش گرفت. شاید با برخی از دستگاه‌های اطلاعاتی با برخی از کشورهای عربی هماهنگ شده باشد اما معتقدم کشوری که بسیار غافلگیر شد، ایران بود.

انتهای پیام/


گزارش خطا

ارسال نظر
captcha