کد خبر : ۱۶۶۸۲
۰۷:۳۰

۱۴۰۲/۰۴/۱۱

در نیمه دوم امسال مسکن گران می‌شود/ مجلس و دولت درباره بازار مسکن فقر شدید اطلاعات دارند

یک کارشناس بازار مسکن به اصلاحات نیوز می گوید: بازار مسکن همیشه یک روند افزایشی داشته و : پیش بینی من این است که همانند روند 2 سال اخیر، قیمت ها در این بازار افزایشی باشد اما در نیمه دوم سال این روند افزایش قیمت با شتاب بیشتری صورت می‌گیرد.

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن با اشاره به وضعیت بازار مسکن، به اصلاحات نیوز می‌گوید: پیش بینی من این است که همانند روند 2 سال اخیر، قیمت ها در این بازار افزایشی باشد اما در نیمه دوم سال این روند افزایش قیمت با شتاب بیشتری صورت می‌گیرد. 

وی ادامه داد: بازار مسکن همیشه یک روند افزایشی داشته است و از آنجایی که ما تولیدمان کاهش پیدا کرده است، در سال آینده افزایش قیمت بیشتری را خواهیم داشت. زیرا بخش خصوصی میانگین 300 الی 400 هزار واحد مسکن می‌ساخت اما در دو سال گذشته به 200 هزار رسیده است و این کاهش تولید، اگر در بازار رونق نداشته باشیم، به شکل رکود تورمی خودش را نشان می‌دهد.

 بازار مسکن همیشه یک روند افزایشی داشته و : پیش بینی من این است که همانند روند 2 سال اخیر، قیمت ها در این بازار افزایشی باشد اما در نیمه دوم سال این روند افزایش قیمت با شتاب بیشتری صورت می‌گیرد. 

ستاریان با بیان اینکه اکنون در بازار خرید و فروش رکود حاکم است، تصریح کرد: کل اقتصاد اکنون راکد است. یعنی تعاملات عملا کاسته شده است اما کاهش قیمتی در این بازار نمی‌بینیم. بازار ارز و طلا هم اگر کاهشی شده، سرمایه ها عمدتا به سمت بازار مسکن می‌اید. ضمن اینکه وقتی تولید کاهش پیدا می‌کند تقاضا افزایشی می‌شود و همین موضوع در کنار تورم، باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود. 

95 درصد تولید مسکن در بخش خصوصی است، دولت چگونه می‌خواهد ساخت 4 میلیون مسکن را عهده دار شود؟ حتی اگر قرار بود با کمک و همراهی بخش خصوصی یک میلیون مسکن ساخته شود نباید این موضوع رسانه ای می‌شد، چرا که بازار پتانسیل بسیار قوی سیاسی دارد، نباید این موضوع رسانه ای می‌شد. همه ساختار دولت و مجلس در رابطه با بازار مسکن فقر شدید اطلاعاتی دارند و چون دانششان در این حوزه بسیار پایین است، موضوع را خیلی کوچک می‌بینند و متوجه نمی‌شوند اگر درباره مسکن صحبت می‌کنند درباره نیمی از اقتصاد و صنعت کشور صحبت می‌کنند

این کارشناس اقتصادی در ادامه می‌گوید: 95 درصد تولید مسکن در بخش خصوصی است، دولت چگونه می‌خواهد ساخت 4 میلیون مسکن را عهده دار شود؟ حتی اگر قرار بود با کمک و همراهی بخش خصوصی یک میلیون مسکن ساخته شود نباید این موضوع رسانه ای می‌شد، چرا که بازار پتانسیل بسیار قوی سیاسی دارد، نباید این موضوع رسانه ای می‌شد. همه ساختار دولت و مجلس در رابطه با بازار مسکن فقر شدید اطلاعاتی دارند و چون دانششان در این حوزه بسیار پایین است، موضوع را خیلی کوچک می‌بینند و متوجه نمی‌شوند اگر درباره مسکن صحبت می‌کنند درباره نیمی از اقتصاد و صنعت کشور صحبت می‌کنند و فکر می‌کنند به سادگی یک زمین می‌گیریم و مصالح می‌دهیم چندتا بنا می‌آوریم تا خانه بسازند. 

وی با تاکید بر اینکه در نیمه دوم امسال بازار رهن واجاره هم حتما افزایش قیمت دارد، گفت: نمی‌خواهم درصد افزایش قیمت را اعلام کنم چرا که تمایلی ندارم تغییری در ساختار بازار ایجاد شود.  

انتهای پیام/


گزارش خطا

ارسال نظر
captcha