کد خبر : ۱۱۴۴۶۹
۱۳:۳۴

۱۴۰۵/۰۴/۰۵
رجایی:

رئیس‌جمهور اعتنایی به حاشیه‌سازها نکند

رئیس‌جمهور اعتنایی به حاشیه‌سازها نکند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه تاب‌آوری، صبر و حوصله آقای پزشکیان در برابر منتقدان قابل تحسین و ستودنی است، گفت: در گذشته برخی مدعی بودند که اگر در مقاطعی فشار به آقای پزشکیان زیاد شود، ممکن است، زیر میز بزند، اما وی نشان داد تاب‌آوری خود در پاستور را نسبت به بهارستان بالاتر برده و باید این را به فال نیک گرفت.

غلامعلی رجایی با اشاره به مذاکرات ایران و آمریکا و نقش رئیس‌جمهور در این زمینه به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: این مذاکرات در میان تمام وقایعی که بین ایران و آمریکا از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تاکنون افتاده، نادر است و حتی به‌مراتب مهم‌تر و حساس‌تر از قضیه آتش‌بس یا حتی تجاوز به طبس است.

اتقاق مهمی در حال شکل‌گیری است

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه در تمام این سال‌ها ما جز خصومت از آمریکا چیزی ندیده‌ایم، تصریح کرد: اینکه رئیس‌جمهور آمریکا تفاهم‌نامه‌ای را با ایران امضا کند که با ادعا‌هایی که از روز اول جنگ مطرح کرده بود - مانند تسلیم بدون قید و شرط یا نابودی تمدن ایران - در تضاد باشد، نشان می‌دهد که اتقاق مهمی در حال شکل‌گیری است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. اهمیت این مسئله در حدی است که روابط ایران و آمریکا را به قبل و بعد این تفاهم‌نامه تقسیم می‌کند.

کاخ سفید پی برد راه‌حل موضوع ایران حملات نظامی نیست

مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: شرایط حاکی از این است که روابط سیاسی ایران و آمریکا نمی‌تواند وضعیت یک ماه گذشته را داشته باشد یعنی کاخ سفید حتماً به توصیه‌های مشاورانش، به این نتیجه رسیده است که راه‌حل موضوع ایران ادامه حملات هوایی و نظامی نیست.

آمریکا به تفاهم‌نامه تن داده است و اساسا باید به دنبال علل پذیرش این مسئله از سوی آنها باشیم

وی تصریح کرد: واقعیت این است که اساسا کشور‌ها با این دست حملات از بین نمی‌روند و مضاف بر آن ایران در این نبرد تاب‌آوری بالایی از خود نشان داده است. این امر با یک بررسی در افکار جهانی قابل استنباط است، مثلا دوستانی که از حج آمده‌اند، مطالب درخور تاملی از حجاج سایر کشور‌ها و تعجب آنها از تاب آوری ایرانیان را نقل می‌کنند.

راه سختی در پیش داریم/ آمریکا واقع بین‌تر شده است

رجایی با بیان اینکه آمریکا پس از جنگ تا حدی به واقع‌گرایی نسبت به ایران نزدیک شده و این تفاهم‌نامه را امضا کرده است، گفت: البته باید منتظر بمانیم و ببینیم که این تفاهم‌نامه چه سرانجامی دارد، زیرا راه سختی در پیش است و این تفاهم‌نامه در نهایت باید منجر به توافق شود و مسائل پیچیده‌ای وجود دارد که این موارد مستلزم صبر و حوصله طرفین است تا به نتیجه برسد.

تفاهم‌نامه در نهایت باید منجر به توافق شود و مسائل پیچیده‌ای وجود دارد که این موارد مستلزم صبر و حوصله طرفین است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه شرایط امروز تفاوت‌هایی با شرایط پایان جنگ تحمیل هشت ساله دارد، گفت: امروز آمریکا به تفاهم‌نامه تن داده است و اساسا باید به دنبال علل پذیرش این مسئله از سوی آنها باشیم. آمریکا در این جنگ تجهیزات و امکاناتی را از دست داده است که جایگزینی آن زمان‌بر است.

وی با اشاره به پذیرش مسئولیت توافق از سوی رئیس‌جمهور تصریح کرد: اعضای شورای عالی امنیت ملی (شعام) به صورت یکپارچه - منهای یک رای مخالف – به این تصمیم رای مثبت داده‌اند و قاعدتا مصوبات این شورا زمانی لازم الاجرا می‌شوند که پس از تایید رئیس‌جمهور، رهبر انقلاب نیز آن مصوبه را امضا کنند.

رجایی با بیان اینکه نباید اشتباه کی‌روش را در تیم ملی تکرار کرد، گفت: سرمربی وقت تیم ملی به قدری به حاشیه‌ها گوش کرد که نتوانست تیم را خوب هدایت کند و به نتیجه مطلوب برسد. متاسفانه در سال‌های اخیر مسیر غلطی در کشور پایه‌گذاری شد که برخی افراد با کمترین سواد و توان از نخبگان پیشی گرفتند و مشکلاتی را به وجود آوردند؛ بنابراین توصیه دلسوزانه من به رئیس‌جمهور این است که گوش خود را به حاشیه‌سازی این افراد ببندد تا بتواند کشور را از مرحله تفاهم به مرحله توافق عبور دهد.

متاسفانه در سال‌های اخیر مسیر غلطی در کشور پایه‌گذاری شد که برخی افراد با کمترین سواد از نخبگان پیشی گرفتندرجایی با اشاره به پیام رهبر انقلاب در خصوص تفاهم ایران و آمریکا و اشاره ایشان به اعتماد به رئیس‌جمهور اظهار کرد: واقعیت این است که کشور در مرحله سختی قرار دارد و دشمن در پی تخریب زیرساخت‌های کشور بود و صادرات ما تقریبا کم شده بود بنابراین پذیرش این تفاهم‌نامه را باید از آورده‌های دولت پزشکیان دانست البته در صورت مخالفت رهبری انقلاب آقای پزشکیان باید تمکین می‌کرد.

باید دید با بدعهدی‌هایی که آمریکا دارد، سرنوشت توافق به کجا ختم می‌شود

مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضمن هشدار درباره ادامه مسیر مذاکرات گفت: با تمام تلاش‌هایی که مسئولان انجام داده‌اند باید دید با بدعهدی‌هایی که آمریکا دارد، سرنوشت این توافق به کجا ختم می‌شود. البته من بر اساس تجربه و سابقه نسبت به آمریکا خوشبین نیستم، زیرا از همین حالا که در مراحل ابتدایی تفاهم هستیم و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده که وی تنگه هرمز را باز کرده است! در حالی که این جمهوری اسلامی ایران بود که تنگه را بست و باز کرد؛ بنابراین طبیعی است که آنها در این میدان اعلام پیروزی‌های زودرس خواهند کرد.

این فعال سیاسی در ارزیابی میزان جدیت آمریکا در پایبندی به مفاد تفاهم‌نامه گفت: این مذاکرات به صورت میلی متری جلو خواهد رفت. سختی‌هایی در پیش است و نقش واسطه‌ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا ترامپ پختگی سیاسی لازم را ندارد و بنابراین واسطه‌ها می‌توانند روی وی تاثیر بگذارند. کشور‌های منطقه بویژه قطر می‌توانند فتنه‌انگیزی در مسیر تفاهم‌نامه را کمتر کنند و به نظر من اگر تمام این اتفاقات به خوبی پیش برود، آمریکا می‌تواند به شکل آبرومندانه‌ای به مرحله بعد برود.

ایران بعد از تفاهم‌نامه باید کشور متفاوتی شود

این فعال سیاسی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «مذاکرات بستر مناسبی برای رونق اقتصادی، باز شدن بازار‌ها و حل مشکلات فراهم کرده است»، بیان کرد: بعد از تفاهم‌نامه، ایران باید کشور متفاوتی شود و سرمایه‌گذاران خارجی امکان ورود به کشور را داشته باشند.

رجایی با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای بازسازی کشور در دوران پساجنگ اظهار داشت: اگر ما به سمت چند میلیارد دلار پیمان بازرگانی با کشور‌های دیگر برویم و نیز بتوانیم یک بازی برد – برد با آمریکا داشته باشیم، می‌توانیم به سرعت آسیب‌های دوران جنگ را ترمیم کنیم.

اگر به سمت چند میلیارد پیمان بازرگانی با کشور‌های دیگر برویم و یک بازی برد – برد با آمریکا داشته باشیم، می‌توانیم آسیب‌های دوران جنگ را ترمیم کنیم.

وی یادآورشد: مرحوم هاشمی رفسنجانی در دوره پایان جنگ تحمیلی ۸ ساله معتقد بود برای دوران سازندگی پساجنگ نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم بنابراین تلاش کرد تا روابط با سایر کشور‌ها به ویژه کشور‌های همسایه بهبود یابد و در نهایت نیز موفق شد این سیاست را اجرایی کند. به نظر من اکنون نیز این معادله تکرار شدنی است و باید به جد پیگیری شود

مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تحلیل اظهارات اخیر رئیس‌جمهور که گفته بود، «سکوت می‌کنم تا وحدت حفظ شود» و پیام آن برای گروه‌های سیاسی گفت: این سخنان تاثیر قابل توجهی دارد، زیرا از سوی کسی ادا شده که شخص دوم بعد از رهبر انقلاب در اداره کشور است و حتی اخطار داده است که من نیز اطلاعاتی از برخی افراد دارم که می‌توانم بگویم و این سخنان بسیار معنادار بود.

وی با بیان اینکه تاب‌آوری، صبر و حوصله آقای پزشکیان در برابر منتقدان قابل تحسین و ستودنی است، تصریح کرد: در گذشته برخی مدعی بودند که اگر در مقاطعی فشار به آقای پزشکیان زیاد شود، ممکن است، زیر میز بزند، اما وی نشان داد تاب‌آوری خود در پاستور را نسبت به بهارستان بالاتر برده و باید این را به فال نیک گرفت.

این فعال سیاسی در پایان تاکید کرد: البته از قوه قضائیه انتظار می‌رود با اهانت کنندگان به رئیس‌جمهور - در سطحی که وی را به بریدن حنجره‌اش تهدید می‌کنند! - برخورد می‌کرد. در هیچ دوره‌ای، هیچ رئیس‌جمهوری حتی بنی‌صدر این گونه مورد حمله قرار نگرفته است.

وی در عین حال گفت: تاب‌آوری آقای پزشکیان در نزد افکار عمومی به سود وی تمام می‌شود و جای تبریک دارد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا

ارسال نظر
captcha