اقتصادی ۱۴۰۳/۰۶/۳۰

مهدی پازوکی اقتصاددان:

رفع فیلترینگ به توسعه کشور کمک می‌کند / اقتصاد کشور به شدت بی‌انضباط است

یک اقتصاددان بر این عقیده است که تحولات توسعه‌ای ایران در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست اما دولت باید سعی کند ضمن رفع بحران‌های گذشته، از انضباط مالی و اداری را مجددا در بخش‌های مختلف برقرار کرده و در حوزه‌هایی هم که به دولت ارتباطی ندارد دخالت نکند و فضا را برای بخش خصوصی باز بگذارد.

رفع فیلترینگ به توسعه کشور کمک می‌کند / اقتصاد کشور به شدت بی‌انضباط است

مهدی پازوکی اقتصاددان در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز درباره سیاست‌های اقتصادی دولت عنوان کرد: دولت باید سعی کند مدیریت‌های کارشناسی و علمی را مستقر و از عناصر تکنوکرات‌ و فهیم استفاده کند. علاوه بر وزرا، در سطح معاونان وزارتخانه و ادارات کل استان‌ها از افرادی که دانش مدیریتی لازم را دارند، استفاده کند.

وی با بیان این که «در مدیریت میانی می‌بایست از عناصر تکنوکرات استفاده کرد» افزود: در سال‌های گذشته مدیریت میانی دولت‌ها به شدت کوچک شده است؛ یعنی از عناصری استفاده شد که دانش لازم را نداشتند؛ یا انتخاب مدیران به صورت قبیله‌ای بود. مثلا شاهد بودیم که افراد زیادی از دانشگاه امام صادق به‌کارگیری شدند.

پازوکی با بیان اینکه رئیس‌جمهور به نظرات کارشناسی توجه خاص و ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: مدیرانی باید انتخاب شوند که بتوانند تصمیمات کارشناسی که کارشناسان می‌گیرند را اجرایی کنند. نظام کارشناسی مدیریتی زمانی موفق است که براساس نظرات کارشناسی پیش رود، بر همین اساس نیاز است آگاهی لازم از شرایط کشور را داشته باشند.

رئیس‌جمهور به نظرات کارشناسی توجه خاص و ویژه‌ای دارد، مدیرانی باید انتخاب شوند که بتوانند تصمیمات کارشناسی که کارشناسان می‌گیرند را اجرایی کنند. نظام کارشناسی مدیریتی زمانی موفق است که براساس نظرات کارشناسی پیش رود، بر همین اساس نیاز است آگاهی لازم از شرایط کشور را داشته باشند.

وی ادامه داد: دولت برای اینکه بتواند تصمیمات بخردانه بگیرد باید در ۱۰۰ روز نخست شناخت لازم از حوزه‌های مختلف را کسب و بررسی کند در هر بخشی چه منابع، امکانات و برنامه‌ای وجود دارد. اگر این برنامه‌ها علمی است، اجرایی شود و اگر ایراد دارد، برطرف شود. همچنین اگر کسانی که در مدیریت میانی حضور دارند، اصول مدیریتی و کارشناسی را می‌دانند و بر اساس سلسله مراتب بالا آمده‌اند که هیچ، ولی اگر به صورت کیلویی بالا آمده‌اند باید این افراد در جهت توسعه تغییر کنند. علاوه بر آن، از کارشناسانی که در این سال‌ها به دلیل این که بله‌قربان‌گو نبودند و کنار گذاشته شدند، مجددا دعوت شود و از وجود افراد متخصص بهره برد.

پازوکی با تاکید بر این که «مردم به خوبی متوجه تحولات و تصمیمات می‌شوند» متذکر شد: امیدوارم با درایت دولت چهاردهم، وضع موجود بهبود یابد. اگر در مقطع فعلی که زمان انتخاب مدیران و افراد است، تصمیم‌گیران با دانش که به منافع ملی ایران می‌اندیشند انتخاب شوند، جامعه هم متوجه می‌شود که این سیستم به دنبال شایسته سالاری است. خط قرمز پزشکیان باید منافع ملی باشد.

پازوکی عنوان کرد: قطعا تحولات توسعه‌ای در ایران در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست؛ ولی دولت مسئول معیشت مردم هم است و نباید اجازه دهد وضع موجود بدتر شود. در حوزه‌هایی از جمله حقوق کارگران و بازنشستگان نه‌تنها نباید بحران ایجاد شود بلکه بحران‌های قبلی هم می‌بایست برطرف شوند.

یکی از مشکلات مهم جامعه مساله اینترنت است. در حال حاضر قغشر متوسط کشور هزینه زیادی را برای اینترنت و فیلترشکن پرداخت می‌کند. رفع فیلترینگ می‌تواند به شدت کمک کننده باشد و علاوه بر کاهش هزینه‌های مردم، محبوبیت دولت را هم افزایش دهد. همچنین رفع فیلترینگ نقش مهمی در رشد اقتصادی دارد و مردم احساس می‌کنند که حکومت، نیازها و خواسته‌های جامعه را به رسمیت می‌شناسد.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: یکی از مشکلات دیگر جامعه مساله اینترنت است. در حال حاضر قغشر متوسط کشور هزینه زیادی را برای اینترنت و فیلترشکن پرداخت می‌کند. رفع فیلترینگ می‌تواند به شدت کمک کننده باشد و علاوه بر کاهش هزینه‌های مردم، محبوبیت دولت را هم افزایش دهد. همچنین رفع فیلترینگ نقش مهمی در رشد اقتصادی دارد و مردم احساس می‌کنند که حکومت، نیازها و خواسته‌های جامعه را به رسمیت می‌شناسد.

پازوکی بیان کرد: جامعه ایران در سال‌های اخیر، از شلختگی اقتصادی رنج می‌برد و همین یک قلم رفع فیلترینگ می‌تواند در این زمینه راه‌گشا باشد و به توسعه کشور کمک کند. اقتصاد کشور به شدت بی‌انضباط بوده و اگر دولت جدید موفق شود انضباط پولی را در سیستم بانک مرکزی و سند بودجه و انضباط اداری را در سیستم اداری برقرار کند، قطعا می‌تواند نقش مهمی ارتقای شاخص‌های مهم کشوری داشته باشد.

جامعه ایران در سال‌های اخیر، از شلختگی اقتصادی رنج می‌برد و همین یک قلم رفع فیلترینگ می‌تواند در این زمینه راه‌گشا باشد و به توسعه کشور کمک کند. اقتصاد کشور به شدت بی‌انضباط بوده و اگر دولت جدید موفق شود انضباط پولی را در سیستم بانک مرکزی و سند بودجه و انضباط اداری را در سیستم اداری برقرار کند، قطعا می‌تواند نقش مهمی ارتقای شاخص‌های مهم کشوری داشته باشد.

تصریح افزود: انضباط مالی به این معنا است که دولت می‌خواهد نظم و دیسپلین را در جهت اهداف توسعه‌ای برقرار کند. از همین رو در لایحه ۱۴۰۴ باید هزینه‌های غیر ضرور را کاهش دهد و هزینه‌های ضرور را اضافه کند. از جمله بخش‌هایی که باید توجه بیشتری به آن‌ها شود، بهداشت و آموزش عمومی است. همچنین دولت باید تلاش کند در جاهایی که به او ربطی ندارد دخالت نکند و فضا را برای بخش خصوصی باز بگذارد.

انتهای پیام/

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید