اخبار بورس ۱۴۰۲/۱۲/۱۵

پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / قدرت‌نمایی دلاری‌ها در بازار سهام

تالار شیشه‌ای معاملات، با تغییر لیدر از گروه خودرو به پالایشی‌ها در مسیر صعودی باقی ماند. شکاف میان نماگر اصلی و هم‌وزن نشان می‌دهد بخش زیادی از بازار در فضای تعادلی به سر می‌برند. با این وجود سرنوشت بازار در آخرین روز معاملاتی هفته چگونه رقم می‌خورد؟

پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / قدرت‌نمایی دلاری‌ها در بازار سهام

در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۱.۵ درصدی، معادل ۳۲ هزار و ۶۳ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۱۷۲ هزار واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی هم‌جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۰.۵۴ درصدی (معادل سه هزار و ۹۷۳ واحد)، تا پله ۷۳۹ هزار و ۷۵۶ واحدی پیش رفت.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، هفت هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه آنها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس، خبر از ورود ۶۱۴ میلیارد تومانی پول حقیقی به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بازار سهام پس از کندشدن جریان معاملات گروه خودرو، روند صعودی خود را این بار با لیدر جدیدی ادامه داد. تالار شیشه‌ای در روز سه‌شنبه به لطف نمادهای پالایشی‌ها سبزپوش شد.

پس از اینکه کمی از فشار تقاضا در دادوستدهای روز میانی هفته کاسته شد، فعالان بازار انتظار داشتند جریان معاملات سه‌شنبه نیز مسیر تعادلی را در پیش گیرد. با این وجود، شاخص کل جهشی ۳۲ هزار واحدی داشت.

شکاف میان نماگرهای سهامی اما نشان می‌دهد عمده رشد بازار بر دوش نمادهای پالایشی بوده است. با نزدیک‌شدن به انتهای بازه معاملاتی، از هیجان موجود در میان اهالی بازار سرمایه کاسته و صف‌های خرید بسیاری از نمادها عرضه شد.

خبر مثبت توقف دریافت مالیات علی‌الحساب دو درصدی از صادرات مواد خام و نیمه‌خام اصلی‌ترین محرک بازار با محوریت گروه‌های پالایشی بود. طبق اعلام وزیر اقتصاد از روز سه‌شنبه دریافت مالیات علی الحساب دو درصدی از صادرات مواد خام و نیمه خام صادراتی متوقف می‌شود و اصل میزان عوارض پرداختی بعد از اینکه درآمد صادراتی برای صادرکنندگان حاصل شد، اخذ می‌شود.

با این خبر، جذابیت شرکت‌های صادراتی برای اهالی تالار شیشه‌ای افزایش یافت و این دست نمادها به صف خرید نشستند. عقب‌نشینی از تصمیمات و سیاست‌های اشتباه گذشته، می‌تواند راه اقتصاد کشور و به تبع آن بازار سهام را در راستای رشد و افزایش هموارتر کند.

فعالان بازار در آخرین روز معاملاتی هفته به فکر بهینه‌سازی سبد خود خواهند بود. از این رو احتمالا ارزش معاملات با افزایش مواجه شود که نشانه‌ای مثبتی برای تداوم چشم‌انداز مثبت تالار شیشه‌ای است.

/تجارت نیوز

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید