اقتصادی ۱۴۰۲/۱۲/۱۸

پیش‌بینی بورس شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / اصلاح بازار سهام به پایان رسیده است؟

حال و هوای معاملات بازار سهام در هفته‌ای که سپری شد، رنگ تازه و کاملا متفاوتی از آنچه سهامداران از ابتدای بهمن تا کنون تجربه کرده بودند، به خود گرفته بود. با این وجود سوال و دغدغه اصلی این روزهای سهامداران و فعالان بازار سرمایه این است که آیا اصلاح بازار سهام به پایان رسیده است؟

پیش‌بینی بورس شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / اصلاح بازار سهام به پایان رسیده است؟

در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته جاری، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۳ درصدی، معادل ۶ هزار و ۴۷۵ واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و ۱۶۵ هزار و ۷۵۲ واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۱۵ درصدی (معادل هزار و ۱۱۳ واحد) در پله ۷۳۸ هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز چهارشنبه، پنج هزار و ۲۳ میلیارد تومان نشان می‌داد.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز چهارشنبه را ۸ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آن‌ها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس از خروج ۱۳۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه

حال و هوای بازار سهام نسبت به دو ماه گذشته، به شکل ملموسی تغییر کرده است. ارزش و حجم معاملات در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد با رشد نزدیک به دو برابری همراه بود. با این حال سوال و دغدغه اصلی این روزهای سهامداران و فعالان بازار سرمایه این است که آیا اصلاح بازار سهام به پایان رسیده است؟

شاید نتوان به این سوال با جواب «بله» یا «خیر» پاسخ داد. از دید کارشناسان، شانسی که بتواند بازار را به مرور در بازه‌ای میان‌مدتی، بالا آورد، وجود دارد. به این معنی که پارامترها و متغییرهایی وجود دارد که نشان از شانس رشد نماگرهای سهامی در بازه میان‌مدت می‌دهند. از جمله این پارامتر‌ها می‌توان به جریانات خبری مرتبط با تجدید ارزیابی شرکت‌ها، نرخ ارز و تقسیم سود مجامع شرکت‌ها اشاره کرد.

کارشناسان معتقدند بازار پتانسیل رشد تا کانال بعدی را دارد. در حال حاضر شاخص کل در کانال دو میلیون تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی در نوسان است. اما به نظر می‌رسد پتانسیل لازم برای ورود به کانال پیشین خود یعنی بازه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را داراست. برای شکست سطح دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی اما ملزوماتی وجود دارد که فعلا برآورده نشده است و نگاه فعالان به سوی اتفاقات و تغییر پارامترها در سال ۱۴۰۳ است.

خوب است به این پرسش نیز پرداخته شود که چرا کارشناسان و اهالی تالار شیشه‌ای از بسته شدن کف بازار اطمینان خاطر دارند؟

در دید بنیادی، P بر S بازار در کف خودش قرار گرفته است. نگاهی به روند ارزش دلاری بازار نیز نشان می‌دهد این شاخص در سطوح نزدیک به کف قرار گرفته است. از سوی دیگر P بر E بازار از بعد تاریخی در کف خود قرار گرفته است.

همچنین می‌توان اشاره کرد، تورم اسمی را که بانک مرکزی ۳۲ تا ۳۳ درصد اعلام کرده است، در درآمد شرکت‌ها به چشم می‌خورد. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که هنگامی که در طول یک سال، درآمد شرکت‌ها ۳۰ درصد افزایش یابد، P بر S بازار برای حفظ کف خود، بازار سهام را ۳۰ درصد افزایش خواهد داد. بنابراین بازار سرمایه طی یک پروسه یک ساله، عملا تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند را پوشش خواهد داد.

/تجارت نیوز

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید