اقتصادی ۱۴۰۳/۰۷/۱۳

قیمت واقعی استارلینک ۵۰۰ دلار است اما در ایران ۱۵۰۰ تا ۲ هزار دلار خرید و فروش می‌شود

یک کارشناس اینترنت، درباره وضعیت دسترسی به استارلینک در ایران به رویداد۲۴ می‌گوید: «استارلینک قطعاً در سال‌های آینده عمومیت پیدا خواهد کرد و نسل‌های آینده استفاده بیشتری از آن می کند. نسخه‌های بیشتری از استارلینک به مرور به دست مردم قشر متوسط هم می‌رسد.»

قیمت واقعی استارلینک ۵۰۰ دلار است اما در ایران ۱۵۰۰ تا ۲ هزار دلار خرید و فروش می‌شود

رویداد۲۴ نوشت: از زمانی‌که اینترنت محدودیت‌های بیشتری پیدا کرد و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱ نیز به آن افزوده شد، استفاده از تجهیزات استارلینک برای دسترسی به اینترنت پرسرعت، مورد توجه قرار گرفت. در آغاز موضع‌گیری‌هایی نسبت به این تجهیزات اینترنتی مطرح شد اما پس از مدتی اخبار آن به فراموشی سپرده شد. اخیرا دوباره نام استارلینک در گوشه و کنار شنیده می‌شود و گویا استفاده از آن نیز در میان بخش ثروتمند جامعه که توانایی پرداخت بیش از صد میلیون تومان را برای دسترسی به استارلینک دارد، افزایش یافته است.

استارلینک در دست پولدارها

سعید سوزنگر، کارشناس اینترنت، معتقد است که استارلینک در بخش های اندکی از جامعه ایران در حال استفاده است. او می گوید: «به صورت کلی استارلینک در دسترس عموم جامعه ایران نیست. بخش اندکی از جامعه که توان پرداخت چند برابری قیمت واقعی استارلینک در حد ۲هزار دلار را داشته باشند از استارلینک استفاده می‌کنند. بعد از خرید تجهیزات آن باید ۱۰۰ دلار هم برای اکانت پرداخت کنید؛ در نتیجه توانایی استفاده از استارلینک برای تمامی بخش‌های جامعه وجود ندارد و عمومیت پیدا نکرده است. مشکل اینترنت هم اصلاً در بخش ثروتمند جامعه نیست؛ این ها با خرید سرورهای اختصاصی بیشتر می‌توانند مشکلاشان را حل کنند. خواستهٔ ما دسترسی عموم جامعه به اینترنت آزاد است.»
قیمت واقعی استارلینک

سوزنگر معتقد است که قیمت واقعی استارلینک با آنچه در ایران عرضه می شود بیش از هزار دلار فاصله دارد. او می گوید: «قیمت واقعی استارلینک ۵۰۰ دلار است اما در ایران ۱۵۰۰ تا ۲ هزار دلار خرید و فروش می شود. اکانت آن نیز از ۵۵ دلار تا ۱۰۰ دلار نسبت به اپراتور هر کشور، متغیر است. استارلینک قطعاً در سال‌های آینده عمومیت پیدا خواهد کرد و نسل‌های آینده استفاده بیشتری از آن می‌کند. نسخه‌های بیشتری از استارلینک به مرور به دست قشر متوسط هم می‌رسد.»
محل استفاده استارلینک

او معتقد است که اروپایی‌ها نیازی به استفاده از تجهیزات اینترنتی استارلینک ندارند و تنها در کشورهایی مانند ایران که دسترسی به اینترنت دشوار است، استارلینک اهمیت پیدا می‌کند. او می گوید: «اینترنت نیاز به پایداری، سرعت و دسترسی آزاد نیاز دارد. این سه نماد در استارلینک وجود دارد. اروپایی‌ها در یک کشور نرمال زندگی می کنند و اینترنت آزاد را در دسترس دارند و نیازی به پرداخت هزینه چندبرابری ندارند. یک اروپایی با ماهانه ۱۰ یورو می‌تواند به اینترنت خیلی خوبی دسترسی پیدا کند. در مناطق دورافتاده و روستاها شاید از استارلینک استفاده شود اما اصلاً قابل مقایسه با کشوری نیست که ۸۵ میلیون نفر از جمعیتش دسترسی به اینترنت خوب ندارد.»
سرنوشت استارلینک در ایران

سوزنگر معتقد است که مطرح‌شدن مجدد اخبار استارلینک، احتمالاً به خاطر محدودسازی قانونی این تجهیزات اینترنتی است. او می گوید: «این اواخر صحبت‌ها و اخبار مربوط به استارلینک پررنگ شده و برای من جای تعجب دارد. پیش از این هم از استارلینک استفاده می‌شد اما خبری از آن نبود. من تصور می کنم برنامه‌ای برای آن دارند که اینقدر خبر آن جدی شده است. البته هنوز ابزاری برای تشخیص و کنترل استارلینک وجود ندارد. ممکن است بخواهند قانونی برای جرم‌انگاری استفاده از آن تهیه کنند در حالی‌که الان قانونی وجود ندارد.»

با تداوم وضعیت فعلی اینترنت، نسل بعدی منتظر امثال پزشکیان برای حل مشکل اینترنت و دستیابی به مطالبات فناوری خود از طریق صندوق انتخابات نمی‌ماند. استارلینک یکی از راه‌هایی‌ست که به باور کارشناسان در سال‌های آینده مورد توجه جوانان قرار می‌گیرد و قیمت آن نیز حالت منطقی‌تری پیدا خواهد کرد. در این بین برخی نیز مدعی‌اند که نهاد حاکم در حال ایجاد قوانینی جهت محدودسازی قانونی استارلینک است. با این وجود هم استارلینک یکی از راهکارهای موجود برای عبور از اینترنت پرچالش ایران باقی خواهد ماند.

 

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید