سیاسی ۱۴۰۲/۱۲/۲۷

فریدون مجلسی کارشناس و دیپلمات سابق:

عدم مذاکره و مسائل زیان‌بخش بین ایران و آمریکاست که ما را به این وضعیت فلاکت‌بار رسانده است

دیپلمات سابق کشورمان به اصلاحات نیوز می گوید: امیدوارم خبر دروغ نباشد. بین ایران و آمریکا مسائل زیان بخش زیادی وجود داشته که ما را به این وضعیت فلاکت بار رسانده است. نمی‌توان گفت مذاکره نکردن به نفع کشور است.

عدم مذاکره و مسائل زیان‌بخش بین ایران و آمریکاست که ما را به این وضعیت فلاکت‌بار رسانده است

به تازگی نیویورک تایمز اعلام کرده که ایران و آمریکا مذاکرات محرمانه و غیرمستقیمی را در عمان با همدیگر داشته اند، که این مذاکرات بر سر مهار حملات انصارالله و پایان حملات به پایگاه‌های آمریکا در منطقه بوده است و ایران هم برقراری آتش بس در غزه را شرط استفاده از نفوذ خود برای مهار انصارالله اعلام کرده است. هرچند که مقامات رسمی کشور درباره این خبر واکنشی نداشتند، اما ایرنا خبرگزاری دولت، به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که مذاکرات تهران-واشنگتن در چارچوب هدف لغو تحریم‌ها قرار دارد. فریدون مجلسی کارشناس و دیپلمات سابق کشورمان در این باره به اصلاحات نیوز می‌گوید: امیدوارم خبر دروغ نباشد. بین ایران و آمریکا مسائل زیان بخش زیادی وجود داشته که ما را به این وضعیت فلاکت بار رسانده است. نمی‌توان گفت مذاکره نکردن به نفع کشور است.

او در ادامه می‌گوید: آمریکا که با ایران سر جنگ ندارد ،آمریکا با ایران نه مرز مشترکی دارد نه دعوای خاصی، اما ۴۵ سال است که در حال جنگ با آمریکا هستیم، آنهم در سر موضوعاتی که به ما ارتباطی ندارد یا حمایتی که آمریکا از اسرائیل دارد. ایران می‌تواند صرفا یک حمایت از دیگر کشورها داشته باشد نه اینکه دار و ندارش را در این ۴۵ سال شرط جنگی کند که اصلا به سودش نبوده و نیست و همه آنها به دلیل اعلان جنگی بوده که در طی این سالها به آمریکا داده ایم. جنگ ایران و عراق ناشی از اعلان جنگ ایران و آمریکا بود.

یک منبع آگاه اعلام کرد که مذاکرات تهران-واشنگتن در چارچوب هدف لغو تحریم‌ها قرار دارد. امیدوارم خبر دروغ نباشد. بین ایران و آمریکا مسائل زیان بخش زیادی وجود داشته که ما را به این وضعیت فلاکت بار رسانده است. نمی‌توان گفت مذاکره نکردن به نفع کشور است.

مجلسی با بیان اینکه امیدوارم این مذاکرات درست باشد، گفت: یکی از دلایلی که می‌توان حدس زد مذاکرات صورت گرفته است و این خبر صحیح است، این است که می‌بینیم در این جریانات حاد باریکه غزه، سعی آنها این بود که ایران را به این جنگ بکشانند اما خب ضربه ای به ایران وارد نشد. اما در سوریه و جاهایی که نیروهای نظامی ایران حضور دارند، حمله شد اما با توجه به اصرارها و آرزوی نتانیاهو مبنی بر جنگ ایران و آمریکا و از پا افتادن ایران، این اتفاق رخ نداد. صبری که ایران و آمریکا در این جنگ نسبت به همدیگر نشان دادند، حاکی از این است که خبرهایی وجود دارد.

آمریکا که با ایران سر جنگ ندارد ،آمریکا با ایران نه مرز مشترکی دارد نه دعوای خاصی، اما ۴۵ سال است که در حال جنگ با آمریکا هستیم، آنهم در سر موضوعاتی که به ما ارتباطی ندارد یا حمایتی که آمریکا از اسرائیل دارد.

او ادامه داد: دولت ایران هم مذاکره را تکذیب نکرد، مذاکره درباره غزه و یمن را تکذیب کردند، خب اصلا میان ایران و آمریکا مگر چه موضوعات دیگری وجود دارد؟ ما تحریم هستیم، می‌خواهیم بگوییم تحریم را بردارید، آنها هم می‌گویند بسیار خب مسائل اتمی را صلح آمیز کنید و دخالت ها در منطقه را تمام کنید. این هم در راستای همین موضوع است دیگر.

مجلسی با بیان این موضوع که اکنون یک حالت آرامشی میان ایران و کشورهای منطقه حاکم است، گفت: از پاکستان گرفته تا ترکیه و ترکمنستان؛ امیدوارم این آرامش ادامه پیدا کند و هزینه های برون مرزی ایران کاهش پیدا کند و درآمدهای ایران صرف آبادی و عمران در درون کشور شود.

ما تحریم هستیم، می‌خواهیم بگوییم تحریم را بردارید، آنها هم می‌گویند بسیار خب مسائل اتمی را صلح آمیز کنید و دخالت ها در منطقه را تمام کنید. این هم در راستای همین موضوع است دیگر.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه می‌دهد: طبیعتا قبل از رسیدن به پای میز مذاکره برای رفع تحریم‌ها باید مسائل دیگری حل و فصل شود. اولا ایران همیشه توانایی مذاکره کردن را داشته و دارد اما به دلیل سیاست هایی که داشته تمایل نداشته. دولتی که اکنون روی کار است پیش از روی کار آمدن مخالف مذاکره بودند ولی الان می‌بینند ای بابا برای برگشتن به عرصه بین المللی و تجارت نیاز دارند تا مذاکره کنند و تحریم‌ها را بردارند. ما فقط با یک بال به زحمت اقتصاد داخلی را می‌چرخانیم. پس این مذاکرات برای رفع تحریم است و به جز تحریم مشکل دیگری به عنوان هدف اصلی نداریم ؛اما برای رسیدن به حل مسئله تحریم، باید موضعمان را درباره چند موضوع از جمله مسائل منطقه روشن کنیم.

دولتی که اکنون روی کار است پیش از روی کار آمدن مخالف مذاکره بودند ولی الان می‌بینند ای بابا برای برگشتن به عرصه بین المللی و تجارت نیاز دارند تا مذاکره کنند و تحریم‌ها را بردارند.دولت رئیسی اگر خواهان بقای خودشان و بقای ایران باشند، چاره ای جز مذاکره کردن ندارند. مگر اینکه کژدار و مریز پیش بروند و بدبختی‌های ملت افزایش پیدا کند.

او در ادامه می‌گوید: دولت رئیسی اگر خواهان بقای خودشان و بقای ایران باشند، چاره ای جز مذاکره کردن ندارند. مگر اینکه کژدار و مریز پیش بروند و بدبختی‌های ملت افزایش پیدا کند.اصل مذاکره کردن شجاعت نمی‌خواهد، این عاقلانه است. به نظرم در رودروایستی ۴۵ سال شعار و عدم مذاکره، باعث می‌شود فکر کنند اگر مردم متوجه شوند که آنها مذاکره کرده اند ناراحت شوند، در صورتی که مردم از شنیدن خبر مذاکره خوشحال و خشنود می‌شوند، خصوصا مذاکره بر سر منافع مردم.

انتهای پیام/

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید