اقتصادی ۱۴۰۲/۱۲/۲۲

سود کلان بانک رفاه با فروش سهام به بازنشستگان به چهار برابر قیمت!

بازنشستگان، باید سهام پتروشیمی امیرکبیر را با سود بانکی بخرند. چرا که جمع اقساطی محمد اسدی به آن اشاره کرد به ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. این یعنی بازنشستگان باید برای خرید سهامی که قیمت آن چهار برابر ارزش فعلی‌ست سود بانکی بپردازند. سودی که در نهایت در جیب بانک رفاه می‌رود.

سود کلان بانک رفاه با فروش سهام به بازنشستگان به چهار برابر قیمت!

اصلاحات نیوز به نقل از انرژی پرس؛ پس از آغاز پرداخت حقوق بازنشستگان توسط سازمان تامین اجتماعی، مشخص شد که یک میلیون تومان از حقوق اسفندماه بازنشستگان کسر شده است. پس از اعتراض بازنشستگان، محمد اسدی رئیس کانون بازنشستگان گفت: «براساس توافق وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی ۵۲ درصد سهام پتروشیمی امیرکبیر به ارزش ۶۴ همت به بازنشستگان تامین اجتماعی واگذار می‌شود.»

همچنین وی اعلام کرد: «پیش‌بینی می‌شود از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته، حدود چهار میلیون بازنشسته متقاضی خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) باشند.»

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «در حال حاضر سهم هر بازنشسته ۱۵ میلیون تومان می‌شود.»

در حالی که اگر به برآورد محمد اسدی اکتفا شود و چهار میلیون نفر متقاضی خرید ۶۴ همت از سهام پتروشیمی امیرکبیر باشند، سهام هر بازنشسته ۱۶ میلیون تومان می‌شود.

همچنین محمد اسدی در صحبت‌های خود گفت: «بازنشستگان می‌توانند این ۵ درصد از این مبلغ را در یک قسط یک میلیون تومانی (اسفند)، دو قسط ۵۰۰ هزار تومانی (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) پرداخت کنند. همچنین الباقی مبلغ خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر نیز در قالب تسهیلات پنج ساله بانک رفاه به بازنشستگان پرداخت می‌شود.

خروج از بنگاه‌داری به چه قیمت است؟

اما تمامی این حواشی به دلیل خروج بانک رفاه از بنگاه‌داری است؛ چرا که طبق مصوبه دولت مبنی بر خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری، بانک رفاه موظف است سهام خود را در پتروشیمی امیرکبیر واگذار کند. این در حالیست که پیش از این نیز بانک رفاه بلوک ۵۲ درصدی سهام امیرکبیر با قیمت بالاتر از تابلو آگهی کرده بود و مشتری نداشت.
اما این بار بازنشستگان از همه جا بی‌خبر باید سهام ۸،۲۰۰ تومانی شکبیر را ۳۲ هزار تومان بخرند. چرا که نگاهی دقیق‌تر به این معامله ارقام قابل توجهی را نشان می‌دهد.


طبق تابلو معاملات سهام شکبیر، ارزش بازار «مارکت کپ» فعلی پتروشیمی امیرکبیر ۲۹ هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان است. همان‌طور که گفته شد، قرار بر این است که ۵۲ درصد از سهام امیرکبیر به ارزش ۶۴ همت واگذار شود. این در حالیست که ۵۲ درصد از مارکت کپ فعلی پتروشیمی امیرکبیر رقمی معادل ۱۵ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان می‌شود. این بدان معناست که در این معامله بازنشستگان باید سهام امیرکبیر را با قیمت ۴.۱۷ برابری ارزش فعلی بخرند.

معامله دو سر برد بانک رفاه

علاوه بر تمامی این‌ها بازنشستگان، باید سهام پتروشیمی امیرکبیر را با سود بانکی بخرند. چرا که جمع اقساطی محمد اسدی به آن اشاره کرد به ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. این یعنی بازنشستگان باید برای خرید سهامی که قیمت آن چهار برابر ارزش فعلی‌ست سود بانکی بپردازند. سودی که در نهایت در جیب بانک رفاه می‌رود.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید