سیاسی ۱۴۰۳/۰۶/۰۸

محمود صادقی نماینده سابق مجلس و عضو هیات رئیسه جبهه اصلاحات:

دولت چهاردهم بنا ندارد از مشکلات بگوید؛ تلاش می‌کند با توافق‌سازی موانع را از بین ببرد

یک نماینده سابق مجلس و عضو هیات رئیسه جبهه اصلاحات گفت: ریشه بسیاری از مشکلات ما به سیاست داخلی بر می‌گردد؛ حتی مشکل ما در اقتصاد، سیاسی است و اگر سیاست داخلی اصلاح شد، آثار آن در سایر حوزه‌های دیگر نمایان می‌شود. همچنین باید توجه داشت این وفاقی که در سطح بالا می‌بینیم، یک بخش مقدماتی از وفاق ملی باید باشد؛ شاید وفاق حاکمیتی است. وفاق ملی یعنی فاصله ملت و حاکمیت کم شده و اعتماد و حقوق ملت بازیابی شود؛ در این صورت ما می‌توانم بگوییم وفاق ملی تحقق پیدا کرده است.

دولت چهاردهم بنا ندارد از مشکلات بگوید؛ تلاش می‌کند با توافق‌سازی موانع را از بین ببرد

محمود صادقی نماینده سابق مجلس و عضو هیات رئیسه جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز، درباره اولویت‌های دولت چهاردهم بیان کرد: برای بررسی اولویت‌های دولت، باید به شعارهای آقای پزشکیان در زمان انتخابات برگردیم که مردم براساس آن به او رای دادند. یک محور کلی در حوزه حق و عدالت دارد که البته عام و مبهم است و در عمل باید عینیت پیدا کند. نکته بعدی هم بحث وفاق ملی است.

وی ادامه داد: یکی از موارد حق و عدالت، مساله اعاده حقوق تضییع شده ملت است که پزشکیان در دیدار با رهبری هم به آن اشاره کردند. کسانی که حقوق‌شان نادیده گرفته شده و به حاشیه رانده‌ شده‌اند بر اساس اصول فصل سوم قانون اساسی می‌توان آن‌ها را احیا کرد. کرامت انسانی، رفع تبعیض‌های طبقاتی، جنسیتی، قومیتی و… که این موارد در مجموعه‌های به هم پیوسته هستند باید به صورت عینی و مصداقی تحقق پیدا کند و همین‌ها می‌تواند زمینه‌ساز وفاق ملی به صورت واقعی ‌شود.

اگر چه رئیس جمهور به قول خودش از ایده‌آل‌ها کمی پایین آمد، اما در چینش کابینه و وزرا تا حد زیادی موفق عمل کرد؛ نشان این موفقیت هم در رای کم سابقه نمایندگان به تمامی کابینه پزشکیان بود. حتی وزرایی که از نگاه برخی نمایندگان اصولگرا، گناه نابخشودنی داشتند.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه آقای پزشکیان با رویکردی که در چینش کابینه داشتند و اسمش را کابینه وفاق ملی گذاشتند، تلاش دارند تا وفاقی در سطح بالای حاکمیت ایجاد کنند، عنوان کرد: اگر چه رئیس جمهور به قول خودش از ایده‌آل‌ها کمی پایین آمد، اما در چینش کابینه و وزرا تا حد زیادی موفق عمل کرد؛ نشان این موفقیت هم در رای کم سابقه نمایندگان به تمامی کابینه پزشکیان بود. حتی وزرایی که از نگاه برخی نمایندگان اصولگرا، گناه نابخشودنی داشتند.

وی تصریح کرد: این وفاق در سطح بالا یک بخش مقدماتی از وفاق ملی است، این شاید وفاق حاکمیتی باشد، اما وفاق ملی یعنی فاصله ملت و حاکمیت کم شود و اعتماد و حقوق ملت بازیابی شود؛ در این صورت ما می‌توانم بگوییم وفاق ملی تحقق پیدا کرده است.

صادقی معتقد است با همین کابینه نسبتا متوسط با توجه به همگرایی که برخی از نشانه‌های آن را هم دیدیم، این دولت می‌تواند دولت موفقی باشد.

این وفاق در سطح بالا یک بخش مقدماتی از وفاق ملی است، این شاید وفاق حاکمیتی باشد، اما وفاق ملی یعنی فاصله ملت و حاکمیت کم شود و اعتماد و حقوق ملت بازیابی شود؛ در این صورت ما می‌توانم بگوییم وفاق ملی تحقق پیدا کرده است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد دولت چهاردهم با این رویکرد می‌تواند در حوزه‌های مختلفی عملکرد قابل قبولی برای تحقق وعده‌هایش داشته باشد. البته حتما باید اولویت‌بندی کرده و اولویت‌ها را فراموش نکند. در سه ماه یا ۱۰۰ روز اول گام‌های عینی و ملموسی بردارد تا علاوه بر میل و اراده باطنی، نشان دهد که این دولت قدرت تحقق بخشیدن به وعده‌هایش در بیرون از خود را هم دارد.

این نماینده سابق مجلس ضمن بیان این که «در ترتیب اولویت‌ها، حوزه اقتصادی و معیشتی نیاز فوری برای رسیدگی دارد» تصریح کرد: کاهش شتاب تورم و ایجاد ثبات و جلوگیری از فراز و نشیب‌های اقتصادی که در سخن آسان ولی در عمل نیاز به برنامه و سیاست‌های لازم دارد باید از اولویت‌های دولت باشد.

صادقی افزود: البته تمام عوامل دخیل در حوزه اقتصادی دست دولت نیست و مجموعه حاکمیت باید در آن مشارکت داشته باشد. بخش قابل توجهی‌ در این موضوع به سیاست خارجی تنش‌زدا برمی‌گردد. همچنین در حوزه داخلی هم اتخاذ سیاست اقتصادی که ضمن کنترل تورم، رکود ایجاد نکند باید دنبال شود. این‌ها نکاتی است که باید در اولویت قرار بگیرد اما معتقدم ریشه آن مجدد به سیاست داخلی برمی‌گردد. یعنی تا در سیاست داخلی برای ایجاد یک وفاق و آشتی ملی گام‌های اساسی برنداریم، به نظرم زمینه لازم برای موفقیت بخش‌های دیگر فراهم نمی‌شود.

کاهش شتاب تورم و ایجاد ثبات و جلوگیری از فراز و نشیب‌های اقتصادی که در سخن آسان ولی در عمل نیاز به برنامه و سیاست‌های لازم دارد باید از اولویت‌های دولت باشد.مشکل ما در اقتصاد، سیاسی است و اگر سیاست داخلی اصلاح شد، آثار آن در سایر حوزه‌های دیگر نمایان می‌شود.

صادقی متذکر شد: مشکل ما در اقتصاد، سیاسی است و اگر سیاست داخلی اصلاح شد، آثار آن در سایر حوزه‌های دیگر نمایان می‌شود.

عضو هیات رئیسه جبهه اصلاحات ایران اظهار کرد: در دولت آقای روحانی این سیاست‌ورزی به صورت معکوس وجود داشت؛ یعنی تنش‌زدایی در سیاست خارجی بدون توجه به تنش زدایی در سیاست داخلی. اما شعار وفاق ملی آقای پزشکیان، شروع کارش در تنش‌زدایی داخلی است.

صادقی بیان کرد: فکر می‌کنم آقای پزشکیان به صورت عامدانه از فرافکنی مشکلات خودداری می‌کند؛ حتی بنا ندارد بگوید چه چیزی از دولت قبل به ارث بردیم. از وزرا هم که صحبت می‌کنند، چنین نکته‌ای برجسته است. سعی دارند به صورت ایجابی فعالیت کنند.

صادقی با اشاره به دیدار اخیر جبهه اصلاحات با معاون اول رئیس جمهور گفت: در دیداری که با آقای دکتر عارف داشتیم، او گفت بنای ما این است که اول کار کنیم و بعد گزارش دهیم. به نظرم این دولت بنا ندارد از موانع و مشکلات بگوید، بلکه تلاش می‌کند با توافق‌سازی موانع را از بین ببرد. سیاست‌های دولت‌ها متفاوت است، برخی اوقات با دامن زدن به تنازع و مبارزه‌طلبی در افکار عمومی می‌خواهید رقیب را وادار به عقب نشینی کنید، گاهی هم این‌طور نیست و اهداف خود را به صورت مسالمت جویانه دنبال می‌کنید.

وی تاکید کرد: کوتاه آمدن‌های آقای پزشکیان در چینش کابینه با این هدف بود و نشانه‌های ابتدایی این هدف را هم در همکاری مجلس می‌توان دید. این همکاری هم صرفا در رای اعتماد خلاصه نمی‌شود، انتظارمی‌رود در تعاملاتی که دولت به صورت روزمره نیاز به همکاری با مجلس دارد، پیش بینی می‌شود پارلمان همکاری لازم را داشته باشد.

این دولت بنا ندارد از موانع و مشکلات بگوید، بلکه تلاش می‌کند با توافق‌سازی موانع را از بین ببرد. سیاست‌های دولت‌ها متفاوت است، برخی اوقات با دامن زدن به تنازع و مبارزه‌طلبی در افکار عمومی می‌خواهید رقیب را وادار به عقب نشینی کنید، گاهی هم این‌طور نیست و اهداف خود را به صورت مسالمت جویانه دنبال می‌کنید.

صادقی با بیان این که «بسیاری از افراد در زمان رقابت‌های انتخاباتی نگران بودند که دولت اصلاح طلب نتواند با چنین مجلسی کار کند» عنوان کرد: اما دیدیم که آقای پزشکیان توانست این کار را انجام دهد و موفق بود. هرچند انتقادهایی را نسبت به انتخاب وزرا به جان خرید، در قبال آن چه که داد، امتیازهایی را هم گرفت. این داد و ستد در عرصه سیاست کلید حل مشکلات است و ما نمی‌توانیم مسائل را صفر و صد ببینیم. مثلا تا سه ماه قبل در خواب هم نمی‌دیدیم دکتر طفرقندی که در رای اعتماد هم از مواضع خود عقب‌نشینی نکرد وزیر بهداشت شود، یک وزیر زن در حوزه زیربنایی داشته باشیم و معاون رئیس جمهور اهل سنت باشد. این موارد ایجاد انگیزه و امیدواری می‌کند.

مجموعه حاکمیت برخی از تابوهایی که در گذشته بوده را بنا به ضرورت‌هایی که در تحلیل‌هایش به آن رسیده، پشت سر گذاشته است. خوشبین به کاهش موانع هستم

وی تصریح کرد: این موارد نشان می‌دهد مجموعه حاکمیت برخی از تابوهایی که در گذشته بوده را بنا به ضرورت‌هایی که در تحلیل‌هایش به آن رسیده، پشت سر گذاشته است. خوشبین به کاهش موانع هستم؛ البته تمام موانع به اراده سیاسی و… برنمی‌گردد و بخشی هم به رویدادهای طبیعی خارج از اراده و کنترل مربوط است.

انتهای پیام/

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید