سیاسی ۱۴۰۲/۱۲/۲۸

انتخاب صدیقی به عنوان امام جمعه تهران در هفته‌ای که پرونده زمین‌خواری ازگل مطرح شده، لجبازی با دین مردم است

محمدعلی ابطحی گفت: همین که پرونده فسادی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، بعد در همان هفته ایشان را برای جایگاه امامت جمعه که حتما باید عدالت و شفافیت در آن وجود داشته باشد، در نظر می‌گیرند، عین لجبازی است. این لجبازی فقط با مردم نیست، بلکه با دین مردم هم لجبازی می‌شود.

انتخاب صدیقی به عنوان امام جمعه تهران در هفته‌ای که پرونده زمین‌خواری ازگل مطرح شده، لجبازی با دین مردم است

اصلاحات نیوز | روزنامه اعتماد با محمدعلی ابطحی درباره ماجرای زمین‌خواری حوزه علمیه متعلق به کاظم صدیقی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

برخلاف دیدگاه‌هایی که معتقدند موضوع اختلاس، فساد و رانت مدیران در سطوح مختلف برای مردم عادی‌سازی شده، معتقدم که اتفاقا حساسیت‌های مردمی همچنان وجود دارد و حتی بیشتر هم شده، اما آنچه در حال رخ دادن است، بی‌توجهی حاکمیت به حساسیت‌های مردم است.
واقع آن است که من نمی‌دانم اصل موضوع آقای صدیقی چه بوده و چه وضعی داشته است؟ اما همین که پرونده فسادی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، بعد در همان هفته ایشان را برای جایگاه امامت جمعه که حتما باید عدالت و شفافیت در آن وجود داشته باشد، در نظر می‌گیرند، عین لجبازی است. این لجبازی فقط با مردم نیست، بلکه با دین مردم هم لجبازی می‌شود.
فردی که برای نماز جمعه مراجعه می‌کند باید پشت سر یک امام عادل نماز بخواند. حداقل شبهه عدم عدالت که وجود دارد. این نوع رفتارها که ممکن است پشتوانه عقیدتی هم در بین برخی مدیران داشته باشد. مدیرانی که می‌گویند، کسانی که با ما نیستند، غیرخودی هستند، در انتخابات شرکت نمی‌کنند یا تفکری غیر از تفکر ما دارند، بیشتر طرد می‌شوند و هر نوع جایگاهی از آنها ستانده می‌شود تا فضا به سمتی برود که این افراد و جریانات فاقد هر نوع جایگاهی باشند تا مدیریت خالص‌ساز و تسویه شده مورد نظر عملی شود. در نقطه معکوس افرادی که خودی هستند، هر تخلفی که انجام دهند باز هم مورد حمایت و تایید قرار می‌گیرند. در مورد آقای صدیقی به‌طور مشخص، چند نگرانی اضافه بر این نگرانی‌ها وجود دارد که مساله امامت جمعه است.
این جایگاه شأن معنوی خاصی دارد. این برخوردها هم معنویت جامعه را آسیب می‌زند. از سوی دیگر آقای صدیقی رییس سازمان امر به معروف و نهی از منکر کشور هستند و عملکرد افراطی این سازمان طی سال‌های اخیر سرچشمه بسیاری از بحران‌های فراگیر جامعه بوده است. انتشار خبر وقوع از فردی که متولی امر به معروف و نهی از منکر است، غیرقابل قبول است. همین امروز هم اگر به محل پارکینگ خودروهای توقیف شده به دلیل حجاب سر بزنید، مشخص می‌شود که مردم چه آزار و اذیت وسیعی را به دلیل حجاب متحمل می‌شوند.
در مرحله بعد معتقدم نحوه پاسخگویی ایشان کمتر از بزرگی اتهام نبوده است. بگذریم از اینکه با فناوری‌های نوین امضاهای اسناد به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و جعل بسیار سخت است، اما پذیرش این موضوع که فردی در این وضعیت بحرانی جامعه برود امضای ایشان را جعل کند تا زمین مرغوبی را در مجاورت مدرسه آقای صدیقی به نام ایشان سند بزند، غیرقابل قبول به نظر می‌رسد.
آسیب این نوع مشکلات هم متوجه دین می‌شود، هم متوجه حاکمیت و هم متوجه نظام سیاسی کشور. امیدوارم در سال آینده به نوع تخلفات توجه بیشتری شود. دولت مدام درباره مقابله با فساد شعار می‌دهد، اما پرونده نجومی چای دبش رو می‌شود، اما مشخص نمی‌شود چه بر سر آن آمده است. امروز دیگر نمی‌توان موضوعات اینچنینی را لاپوشانی کرد، مردم به اخبار شفاف دسترسی دارند و به این سادگی نمی‌توان آنها را فریب داد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید