سیاسی ۱۴۰۳/۰۶/۰۹

اسرائیل و حماس با توقف سه‌روزه جنگ برای واکسیناسیون فلج اطفال غزه موافقت کردند

یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت روز پنج‌شنبه ۲۹ اوت گفت که ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی حماس با برقراری وقفه‌های سه‌روزه در جنگ غزه موافقت کردند تا به این ترتیب امکان واکسیناسیون حدود ۶۴۰ هزار کودک علیه فلج اطفال فراهم شود.

اسرائیل و حماس با توقف سه‌روزه جنگ برای واکسیناسیون فلج اطفال غزه موافقت کردند

ریک پیپرکورن، نماینده ارشد سازمان جهانی بهداشت برای سرزمین‌های فلسطینی، گفت که قرار است کمپین واکسیناسیون کودکان از اول سپتامبر آغاز شود.

به گفته او، قرار است توقف جنگ بین ساعت ۶ صبح تا ۳ بعد از ظهر انجام شود و ابتدا برای سه روز در مناطق مرکزی غزه به اجرا گذاشته شود و سپس نبردها در مناطق جنوبی غزه بار دیگر برای سه روز متوقف گردد.

در آخرین مرحله نیز درگیری‌ها در شما غزه برای واکسیناسیون کودکان متوقف خواهد شد.

آقای پیپرکورن افزود که بر اساس توافق انجام شده، در صورت نیاز، امکان تمدید این توقف بشردوستانه در هر منطقه تا روز چهارم نیز وجود دارد.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این در ۲۳ اوت تایید کرده بود که دست‌کم یک نوزاد در اثر ابتلا به ویروس فلج اطفال نوع۲ فلج شده است که اولین مورد از این نوع در این قلمرو، در ۲۵ سال گذشته است.

باسم نعیم از مقامات حماس به خبرگزاری رویترز گفت: «ما آماده همکاری با سازمان‌های بین‌المللی برای تأمین امنیت این کمپین هستیم و از بیش از ۶۵۰ هزار کودک فلسطینی در نوار غزه محافظت می‌کنیم.»

واحد بشردوستانه ارتش اسرائیل نیز در ۲۸ اوت گفت که کمپین واکسیناسیون با هماهنگی ارتش اسرائیل «به عنوان بخشی از توقف‌های معمول بشردوستانه انجام خواهد شد تا به مردم امکان دهد به مراکز پزشکی انجام واکسیناسیون بروند».

جنگ اسرائیل و حماس پس از آن آغاز شد که شبه‌نظامیان تحت رهبری حماس در بامداد ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل حمله کردند و علاوه بر کشتن حدود ۱۲۰۰ نفر، نزدیک به ۲۵۰ نفر را نیز به گروگان گرفتند.

حملات تلافی‌جویانه اسرائیل در واکنش به این حمله، منجر به کشته شدن شمار قابل توجهی فلسطینی شده که وزارت بهداشت غزه (که تحت کنترل حماس است) شمار آنها را بیش از ۴۰ هزار نفر اعلام کرده است.

این جنگ که تاکنون تلاش‌ها برای پایان دادن آن به هیچ نتیجه‌ای نرسیده، باعث ایجاد بحران گرسنگی همچنین آوارگی گسترده ساکنان این باریکه شده است.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید