۱۴۰۱/۰۴/۰۸

هرچه پول بود خرج قالیباف کردند و امروز چندین فساد عجیب و غریب در زیرمجموعه‌اش بیرون زده است

وحید اشتری گفت: شما 20 سال است پول و رسانه‌ها و بیت‌المال را خرج آقای قالیباف کنید، حیثیت و آبرو که هر کجا هم رفته و هر سمتی هم گرفته، چندین فسادهای عجیب و غریب در زیرمجموعه‌اش بیرون زده، بعد هم که اساسا امکان رقابت ندارد، امکان مسابقه ندارد. می‌خواهم بگویم حس می‌کنی این سیستم انگار خیلی عقل سیاسی ندارد و اینطوری است.

اصلاحات نیوز؛ نام وحید اشتری این روزها با سیسمونی، قالیباف، فساد مالی، مخالفت با خصوصی سازی، مخالفت با سربازی اجباری گره خورده است. اما تا کنون کسی از وحید اشتری نپرسیده جریان عدالتخواهی چیست و عدالتخواهان چه کسانی هستند؟ جریان عدالتخواهی از کجا سرچشمه می گیرد و آبشخور فکری این جریان چیست؟ چه رویکرد اقتصادی و سیاسی دارد و آرزو و هدف آنها چیست. 

وحید اشتری فعال رسانه ای گفت: آقای مهدی طائب که در رسانه‌ها است، ایشان به‌عنوان یک منبری آدم پیاده‌ای است به لحاظ سواد و سطح تحلیل. چون من بالاخره از اتمسفر بسیج و فضای این‌ها هستم، یعنی در آن عالم بودم و بالاخره در نشست‌های مختلف ایشان را مرتب دعوت می‌کردیم به‌عنوان یک مرجع فکری، عمار و رئیس قرارگاه عمار است، واقعا ایشان در حد یک امام جماعت یک مسجد معمولی تهران هم سواد ندارد و جایگاه اجتماعی و ضریبی که دارد و تریبونی که به او داده می‌شود، صرفا به واسطه فامیلی‌اش و ارتباطش و برادرش و این‌هاست. شما همین سخنرانی که ایشان در دفاع از موضوع سیسمونی آقای قالیباف می‌کند که فایلش منتشر شده، سطح بحث اینقدر چیپ است که شما گوش دهید، نه به‌عنوان یک آدم بیرونی، آن کسانی که پای منبر هستند، طبق این چیزی که در رسانه‌ها آمده، سپاه انصار هستند، یعنی آخر حزب‌اللهی که آن‌ها هم قانع نمی‌شوند، یعنی سطح بحث‌ها، سطح سواد، سطح فهم، سطح ارتباطات با مخاطب اینقدر پایین است که شما باید همه چیز را وصل کنی به حاج قاسم و سوریه و این‌ها که بتوانی این‌ها را قانع کنی که این‌ها هم قانع نمی‌شوند. واقعا به نظر من آدم سطح پایینی است. بزرگ‌ترین خدمت به کشور این است که اگر نهادی وجود دارد، تریبونی یا چیزی که پول می‌دهد و حمایت می‌کند برای این‌که یک مقدار رشد فکری صورت بگیرد حداقل در بین بچه حزب‌اللهی‌ها، این‌ها پاهایشان بریده شود از محافل و سخنرانی، یعنی بودجه‌های این‌ها قطع شود، تریبون‌هایی که به این‌ها داده می‌شود.

سیستمی که از تخلفات قالیباف حمایت کند، عقل سیاسی ندارد.

این چون در تریبون افکار عمومی است، به لحاظ سواد و سطح فهم و تعمیق است، یعنی اگر شما به فکر آینده هم باشی، به فکر رشد مخاطب هم باشی، نباید بگذاری در سطحی ارتباط برقرار کند مخاطبی، سخنوری با او که اساسا شما هرچه گوش می‌دهی، بگویی یک فهم جدیدی را، یک جهان‌بینی جدیدی را، یک افقیی را باز می‌کند برای این‌ها، چون الان شما بعد از ۵۰-۴۰ سال مثلا سخنرانی آقای مطهری را گوش می‌دهی آن موقع در مسجد هدایت برای ۵۰ سال پیش است و نیم قرن گذشته، شما گوش می‌دهی، هنوز فکر می‌کنی وارد یک دنیای جدید می‌شوی، ولی جای آن مطهری و طالقانی و جای این‌ها، مفتح و آقای شریعتی و این‌ها الان شما کسی را داری به‌عنوان ایدئولوک طرح می‌کنی که همین الان که پنج دقیقه از سخنرانی‌اش گذشته و گوش می‌دهید اصلا سطح پیاده‌بودن، سطح مرخص‌بودن، سطح ضعیف بودن اطلاعاتی که می‌دهد، بعد از فردایش ۱۰ تا سوتی، بعد خودش پس فردایش یک فایل دهد و عذرخواهی کنی از سه جای محوری مهمش، بعد سوتی موضوع سفر سوریه‌اش در بیاید. می‌خواهم بگویم مهمترین خدمت این است که این‌ها را جمع کنی از عرصه سیاسی. آن آقای طائب رئیس سابق اطلاعات سپاه چون می‌دانی که در پس پرده‌اند و ما نمی‌دانیم، برآوردی نداریم از سخنرانی، از سطح فهم، سطح تحلیل و… ولی از سطح کارنامه و عملکرد که می‌بینیم از مجموع اولویت‌گذاری و مسائل و این‌ها، خیلی منفی و داغون است، یعنی برآورد و نگاه من این است که یک وضعیت نامتوازن را دارد. در اولویت‌گذاری‌ها، در مسائل، مثلا در پروژه‌های سیاسی، ورود به مسائل سیاسی، انتخاباتی یا چیزهای دیگر، انتخاب‌کردن آدم‌ها، بالاخره همین آقای قالیباف که اینقدر نقد می‌کنیم و حرف می‌زنیم، تحلیل ما بود، بعدا شنیدیم در همان فایل صوتی که درز کرد که فقط تحلیل ما نیست، حرف آن‌ها هم هست که آقای قالیباف اصلا حیات سیاسی‌اش این همه سال با این همه پرونده فساد و این‌ها، پشتوانه‌اش همین حمایت ها و رفاقت های آقای طائب است 

شما ۲۰ سال است پول و رسانه‌ها و بیت‌المال را خرج آقای قالیباف کنید، حیثیت و آبرو که هر کجا هم رفته و هر سمتی هم گرفته، چندین فسادهای عجیب و غریب در زیرمجموعه‌اش بیرون زده، بعد هم که اساسا امکان رقابت ندارد، امکان مسابقه ندارد. 

شما این‌ها را که می‌بینی، می‌گویید اساسا اگر شما اولیات عقل سیاسی داشته باشی، کلا سیاسی، اصلا اسلام، انقلاب، معنویت، اخلاق، عدالت و… را بگذار کنار؛ عقل سیاسی کاملا سیاسی محاسبه‌گر برای پیروزی. دیگر روی خر مُرده که شرط نمی‌بندی که ۲۰ سال، ۲۵ سال خرج یک فردی کنی که مثلا در شرط‌بندی بگویی این اصلا اسب مسابقه‌ای نیست، این ندارد، پیروزشدن در ظرفیت وجودی‌اش نیست، این را ول کن.

شما ۲۰ سال است پول و رسانه‌ها و بیت‌المال را خرج این کنی، حیثیت و آبرو که هر کجا هم رفته و هر سمتی هم گرفته، چندین فسادهای عجیب و غریب در زیرمجموعه‌اش بیرون زده، بعد هم که اساسا امکان رقابت ندارد، امکان مسابقه ندارد. می‌خواهم بگویم حس می‌کنی این سیستم انگار خیلی عقل سیاسی ندارد و اینطوری است. بنابراین مجموع برآیند و کارنامه را خیلی مثبت نمی‌بینم به‌عنوان یک کنشگر سیاسی و من از بیرون می‌بینم، چون ممکن است تحلیل من از بیرون درست نباشد، ولی چون این چیزها کلا وجهه بیرونی یا چیزی ندارند که شما بگویی من ۱۰ تا سخنرانی‌اش را دنبال کردم و تحلیل کردم. من وقتی در مورد آقای مهدی طائب به شما می‌گویم، شما وقتی سخنرانی‌‌اش را گوش می‌دهی، حس این‌که یک حرفی دارد، آدم اهل فکری است به شما دست نمی‌دهد و می‌گویی چقدر آدم مرخصی است و اصلا چه کسانی می‌نشینند پای منبر؟ ولی چون اونور خروج و بروندادی به این معنا ندارد، مدام ما از بیرون تحلیل می‌کنیم و از بیرونش هم این شکلی است و خیلی مثبت نیست. 

/دیده بان ایران

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید