۱۴۰۱/۰۲/۱۴

کنسرت تتلو با اسپانسری یک شت کوین

در کنسرت تتلو در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، به صورت علنی شاهد تبلیغ شت کوینی به نام CCN بودیم. این توکن توسط هومن کرمی راه اندازی شده و در تلاش برای کلاهبرداری از افراد ناآگاه است.

اصلاحات نیوز؛ همزمان با گسترش روزافزون دنیای دیجیتال و ارتباطات، انواع کلاهبرداری‌ها نیز در سراسر جهان روز به روز افزایش پیدا می‌کند. کلاهبرداری‌هایی با وعده‌های دروغین برای یک شبه پولدار کردن مردم که تا کنون هیچ کدام عاقبت خوشی نداشته‌ است. مردم ناآگاه و شاید معمولا از قشر ضعیف جامعه در دام چنین کلاهبردارانی می‌‌افتند و سرمایه‌ای که با زحمت جمع کرده بودند، به راحتی به باد می‌دهند.

در سال‌های اخیر، بارها شاهد انواع و اقسام تبلیغات مربوط به سایت‌های شرط‌بندی و قمار در شبکه‌های مجازی بوده‌ایم که با وعده‌های جذابی همچون “یک شبه میلیونر شوید”، مردم را به خود جذب و آنها را اغفال می‌کردند.

اما اخیرا شاهد افزایش روش دیگری از کلاهبرداری،‌ در حوزه رمزارزها هستیم. از آنجا که عمر چندان زیادی از این صنعت نمی‌گذرد، بسیاری از مردم دانش و اطلاعات کافی در این حوزه ندارند و سرانجام در دام کلاهبرداران می‌افتند.

صنعت نوپای رمزارزها در ایران نیز، از آنجا که هنوز قانون‌گذاری مناسب و مشخصی برای آن تعریف نشده، در حال حاضر به بستری مناسب برای افراد سودجو تبدیل شده است. افرادی که با استفاده از پلتفرم‌های مختلف و تبلیغات پی در پی، پروژه‌های بی‌پشتوانه را با وعده‌های وسوسه‌انگیز به مردم قالب می‌کنند.

به گفته محمد جرجندی، کارشناس جرایم سایبری، جدیدترین کلاهبرداری که اکنون در این حوزه شاهد آن هستیم، مربوط به توکن CCN بوده که توسط محمدرضا کرمی پور (هومن کرمی) راه‌اندازی شده است.

هومن کرمی که اکنون در ترکیه مستقر است، برای تبلیغ توکن خود، اسپانسر کنسرت تتلو (امیرحسن مقصودلو) در تاریخ 12 اردیبهشت 1401 شده بود. تبلیغ این توکن که در واقع یک شت‌کوین به شمار می‌رود و پشتوانه قابل اطمینانی نیز ندارد، در این کنسرت به صورت گسترده انجام شد.

تبلیغ شت‌کوین CCN در کنسرت تتلو

به گفته محمد جرجندی، هومن کرمی پیش از این نیز در ایران با روش پامپ و دامپ، کلاهبرداری کرده بود و پس از آن به ترکیه فرار کرد. اکنون نیز با استفاده از این روش، در حال تبلیغ یک توکن بی‌ارزش است و افراد ناآگاه به راحتی با چنین تبلیغاتی اغفال شده و سرمایه خود را برای خرید چنین شت‌کوینی به باد می‌دهند.

توکن CCN به تازگی، یعنی مارس 2022 راه‌اندازی شده و این تبلیغ هنوز شروع ماجرا بود و پس از این نیز شاهد تبلیغات گسترده آن در پلتفرم‌هایی همچون تلگرام و اینستاگرام نیز خواهیم بود.

بر اساس نظر چندین کارشناس حوزه رمزارز، کلاهبرداری بودن این توکن تایید شده و عملا هیچ پشتوانه و ارزشی ندارد و هومن کرمی نیز اکنون با استفاده از روش پامپ و دامپ در تلاش برای رسیدن به اهداف خود است.

نکته جالب در مورد توکن CCN این است که لوگوی آن کاملا مشابه شبکه خبری CNN بوده و سازنده آن حتی قصد داشته از این روش نیز برای تاثیر گذاشتن روی ذهن مخاطبان خود و فروش آن استفاده کند.

همچنین لازم است اشاره شود که هومن کرمی که در واقع ایرانی بوده و اکنون در ترکیه مستقر است، برای توکن CCN ثبت شرکت انجام نداده است. وی می‌گوید شرکت این توکن در دبی تاسیس شده، اما همین موضوع نیز جای سوال باقی می‌گذارد که چرا این کار را در همان ترکیه انجام نداده است؟!

دلایل اصلی کلاهبرداری بودن توکن CCN

با توجه به بررسی چندین کارشناس حوزه رمزارزها که در وب‌سایت وب‌آموز به آن پرداخته شده، دلایلی مبنی بر کلاهبرداری بودن توکن CCN ارائه شده که در ادامه به آن می‌پردازیم:

*توکن CCN بر روی شبکه بایننس اسمارت چین ساخته شده است.

  • با توجه به آمار موجود در بلاکچین بایننس، این توکن تقریبا 16 هزار و 800 هولدر دارد که تمام آدرس این ولت‌ها فیک بوده و به صورت دسته‌جمعی برای ساختن آمار فیک ساخته شده است.

پشتوانه این توکن در حال حاضر 2 دلار است. (استخر نقدینگی که هومن کرمی برای CCN در پنکیک سواپ در نظر گرفته تنها 2 دلار است) 

  • از این رو، هومن کرمی با سواستفاده از آگاهی پایین مردم، با کمترین هزینه یعنی 1 دلار در روز باعث پامپ شدن این توکن جعلی می‌شود و با تبلیغات، مردم را به خرید آن تشویق می‌کند.
  • با توجه به اسمارت کانترکت توکن CCN، مشاهده می‌کنیم که این توکن قابلیت‌های burn ، access control، blacklist و pause  و بسیاری دسترسی‌های دیگر را برای صاحب اسمارت کانترکت فراهم کرده است.
  • از این رو، اگر افراد این توکن را خریداری کرده و در کیف پول خود نگه دارند، صاحب کانترکت می‌تواند این توکن را در ولت بسوزاند، بلاک کند، داخل بلک لیست فروش بگذارد و حتی انتقال آن روی بلاکچین را محدود کند.
  • عملا افراد هیچ مالکیتی روی توکن نخواهند داشت و تمام دسترسی‌ها در اختیار صاحب کانترکت (اسکمر) خواهد بود!

اما کلاهبرداری به روش پامپ و دامپ چیست؟

پامپ (Pump) و دامپ (dump) یک روش غیرقانونی در بازارهای مالی به شمار می‌رود و تنها به حوزه رمزارزها مربوط نمی‌شود. اما امروزه با توسعه صنعت ارزهای دیجیتال، به صورت روزافزون شاهد کلاهبرداری‌ها به این روش هستیم.

پامپ و دامپ در حوزه رمزارزها زمانی اتفاق می‌افتد که فرد یا افرادی که سهم قابل توجهی از یک رمزارز یا توکن را در اختیار دارند، تصمیم می‌گیرند به صورت غیرواقعی قیمت آن را بالا ببرند. چنین افرادی، سهم قابل توجهی از رمزارز را زمانی که در کف قیمت خود قرار دارد، خریداری کرده و با هدف دریافت سود هنگفت، برای بالا بردن قیمت آن تلاش می‌کنند.

این افراد که در بازار رمزارزها اصطلاحا به آنها “نهنگ” گفته می‌شود، با استفاده از روش‌ها و پلتفرم‌های مختلف، تبلیغات مورد نظر برای افزایش قیمت رمزارز مورد نظر خود را انجام می‌دهند و به محض بالا رفتن ارزش آن، موجودی رمزارز خود را در بالاترین قیمت به فروش می‌رسانند.

با این عمل، سود قابل توجهی به دست می‌آورند، اما در نهایت باعث عرضه قابل توجه در بازار می‌شوند که در نهایت ریزش شدید قیمت آن رمزارز را در پی دارد.

اکنون نیز افراد زیادی همچون هومن کرمی، تنها با در نظر داشتن منافع و سود خود، دست به چنین کلاهبرداری‌هایی می‌زنند و در نهایت زندگی هزاران نفر را درگیر می‌کنند. اکنون نیز مشخص نیست که تبلیغات CCN تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و چه میزان از سرمایه مردم در این راه از دست خواهد رفت.

تیم اقتصاد آنلاین علاوه بر انتشار مطالب آموزشی و اخبار روز، همواره خود را موظف می‌داند که مخاطبان خود را نسبت به خطرات موجود در بازارهای مالی آگاه کرده و مانع از دست رفتن سرمایه آنها شود.

از آنجا که حوزه رمزارزها یک صنعت جدید به شمار می‌رود، لازم است افراد علاقه‌مند به آن، دانش و آگاهی خود را بالا برده تا درگیر چنین کلاهبرداری‌هایی نشوند. به منظور سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها، باید از میزان قابل اعتماد بودن پروژه اطمینان حاصل شود. از ویژگی‌های یک توکن خوب، می‌توان به امنیت، ثبات، مقیاس‌پذیری، میزان عرضه و تقاضا، متمرکز نبودن، معرفی کامل پروژه و تیم آن پروژه اشاره کرد که با بررسی‌های لازم و کمک گرفتن از متخصصان این حوزه می‌توان به آن دست یافت.

/اقتصاد آنلاین

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید