عمومی ۱۴۰۲/۰۳/۰۷

نفتی‌ها صاحب‌خانه می‌شوند

تفاهم‌نامه ساخت ۸۰ هزار واحد مسکونی برای کارکنان رسمی شاغل و بازنشسته و فرزندان آنها بین وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی امضا شد.

به گزارش اصلاحات نیوز، اجرای تفاهم‌نامه منوط به ثبت‌نام کارکنان وزارت نفت در سامانه جامع مسکن ملی است. بر اساس این تفاهم‌نامه وزارت نفت تعهدهایی دارد که تعهد نخست مربوط به معرفی اراضی مناسب به وزارت راه و شهرسازی است.

بند دیگر تفاهم‌نامه مربوط به معرفی کارکنانی است که در طرح مسکن وزارت نفت مشارکت دارند و ماهانه حق‌السهم واریز می‌کنند.

صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت یا شرکت‌های صاحب صلاحیت کار احداث و راهبری پروژه‌های مسکونی را به‌عهده خواهند داشت.

مزایای همه زمین‌های ملی مسکن از جمله تخفیف‌های عوارض، تخفیف امتیازهای آب، برق و گاز به کارکنان صنعت نفت نیز تخصیص داده می‌شود.

طبق این توافق‌نامه، وزارت راه و شهرسازی موظف شده است در جاهایی که وزارت نفت زمین مناسب و مازاد ندارد، زمین مناسب تهیه و در اختیار وزارت نفت قرار دهد.

اجرای تعهدهای دو طرف منوط به ثبت‌نام کارکنان در سامانه جامع مسکن ملی است و اگر کارکنان در این سامانه ثبت‌نام نکنند و وضع استعلام فرم (ج) آنها مشخص نشود، امکان دریافت تسهیلات میسر نیست و امکان تحویل زمین به افرادی که در سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند، وجود ندارد.

دلیل پرداخت قدرالسهم این است که نخست این قدرالسهم به‌عنوان کمک به هزینه ساخت مسکن است. دوم با سهم کارفرما و سود متعلقه یک نوع پس‌انداز است و کارمند ضرر نمی‌کند. سوم دولت به‌اندازه کافی در برخی استان‌ها زمین کافی ندارد و برای تسریع در ساخت مسکن به وزارتخانه‌ها فراخوان داده است.سوم دولت به‌اندازه کافی در برخی استان‌ها زمین کافی ندارد و برای تسریع در ساخت مسکن به وزارتخانه‌ها فراخوان داده است.

همکارانی که صاحب مسکن بوده یا از وام‌های بانکی استفاده کرده‌اند، واهمه نداشته و ثبت‌نام خود را در سامانه جامع مسکن و سامانه املاک و اسکان انجام دهند و بدانند سبز یا قرمز بودن فرم (ج) هرکدام مزایای خود را دارد.

کارکنان برای ثبت‌نام در سامانه جامع مسکن ملی به آدرس  (https://SAMAN.MRUD.ir) مراجعه یا با جست‌وجوی عبارت «سامانه جامع مسکن» ثبت‌نام خود را انجام دهند. در زیرشاخه این سامانه، سامانه‌ای به ‌نام سامانه املاک و اسکان وجود دارد که از طریق آن، استعلام سه‌گانه ثبت اسناد و بانک‌ها و… اخذ می‌شود و نتیجه سبز یا قرمز بودن فرم (ج) مشخص خواهد شد که در هر دو حالت مزایایی شامل حال کارمند می‌شود.

فرزندان کارکنان رسمی شاغل و بازنشسته نیز می‌توانند با شرایطی از این طرح استفاده کنند که اطلاعات آن به‌صورت جامع و کامل در سامانه ملی مسکن تشریح شده است. شرط ثبت‌نام فرزندان پسر تأهل است که البته اگر مجرد هستند، می‌توانند ثبت‌نام کنند، اما تا زمان تحویل واحد مسکونی باید متأهل شده باشند. دختران مجرد بالای ۳۵ سال و بانوان سرپرست خانوار نیز می‌توانند به‌صورت مستقل ثبت‌نام کنند. ممکن است یک زوج هر دو کارمند باشند، اما فقط سرپرست خانوار می‌تواند ثبت‌نام کند و اگر خانم قصد ثبت‌نام دارد، باید رضایت‌نامه سرپرست خانوار داشته باشد.

اراضی که از سوی شرکت‌های تابعه وزارت نفت معرفی و ساخته می‌شود، مختص کارکنان همان شرکت‌ است و تنها در صورت نبود متقاضی، ظرفیت خالی به دیگران تخصیص داده می‌شود و لازم است شرکت‌های دیگر هرچه سریع‌تر برای مسکن کارکنان خود زمین معرفی کنند که امید کاذب در این باره ایجاد نشود.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید