۱۴۰۱/۰۵/۲۵

مجازات زنان بی‌حجاب چیست؟

قانون‌گذار به مساله حجاب و عدم رعایت آن توجه ویژه‌ای داشته و بی‌حجابی را جرم انگاشته و برای آن مجازات تعیین کرده است.

شرع در وضع قانون و جرم انگاشتن برخی مسائل نقش مهمی دارد. با توجه به اینکه ایران یک کشور مسلمان است با تکیه بر شرع اسلامی برخی مسائل را جرم‌انگاری کرده و در صورت ارتکاب آن برای فرد مجازات پیش‌بینی نموده است.

مجازات زنان بدحجاب و بی‌حجاب چیست؟

در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی آمده است که ” زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر انظار عمومی ظاهر می‌شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال محکوم خواهند شد.” این مجازات تعیین شده، مجازات بدحجابی یا بی‌حجابی زنان است.

بنابراین در مورد جرم بی‌حجابی که عملی حرام است مجازات در نظر گرفته شده است. برای فرد مرتکب به جرم بی‌حجابی، مجازات (حبس از ده روز تا دو ماه یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال) در نظر گرفته شده است. البته باید توجه داشت که اگر قاضی لازم بداند و تشخیص دهد می‌تواند حبس را تبدیل به جریمه نقدی کند.

نحوه رسیدگی به جرم بی‌حجابی

اعلام جرم بی‌حجابی توسط دادستان و مردم عادی، شکایت توسط شاکی خصوصی و برخورد ضابطان دادگستری مثل نیروهای انتظامی پلیس یا پلیس امنیت اخلاقی با فرد بی‌حجاب است. پس از اعلام جرم کشف حجاب، توقیف یا شکایت تحت عنوان مجرمانه کشف حجاب، رسیدگی به جرم فرد بی‌حجاب به نحو زیر انجام می‌شود:

فرستادن ابلاغیه: فرستادن ابلاغیه به‌صورت الکترونیکی بر روی سامانه ثنای فرد یا به‌صورت برگه کاغذی است. ابلاغیه جهت اعلام وقت رسیدگی و آگاهی فرد از اینکه علیه او شکایتی اتفاق افتاده فرستاده می‌شود. بنابراین فرد باید جهت دفاع از خود در دادسرا حاضر شود.

ارجاع پرونده به دادسرا: در مرحله اول پرونده جهت تحقیقات مقدماتی به دادسرا ارجاع می‌شود.

صدور قرار منع تعقیب یا کیفرخواست و قرار جلب به دادرسی توسط دادسرا: در این مرحله دادسرا به جرم رسیدگی می‌کند. چنانچه ادله برای جرم بی‌حجابی و کشف حجاب کافی نباشد طبق اصل برائت برای فرد قرار منع تعقیب صادر می‌شود. در صورت کافی بودن ادله و مجرم شناختن وی برای او کیفرخواست یا قرار جلب به دادرسی صادر می‌نماید.

ارجاع پرونده به دادگاه کیفری جهت صدور حکم مجازات جرم زنان و دختران بی‌حجاب مطابق قانون مجازات اسلامی: پس از صدور کیفرخواست پرونده جهت رسیدگی بیشتر توسط قاضی و صدور حکم مجازات به دادگاه کیفری ارجاع می‌شود. در این مرحله نیز فرصت دفاع برای فرد باقی است.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید