۱۴۰۲/۰۳/۱۹

لیر سقوط کرد؛ بازگشت ترکیه به بازار آزاد؟

پایین ترین رکورد لیر ترکیه می تواند نشان دهنده بازگشت به بازار آزاد باشد و همه نگاه ها به جلسه سیاستگذاری پولی بانک مرکزی ترکیه در تاریخ 22 ژوئن دوخته شده است.

اصلاحات نیوز؛ لیر ترکیه روز چهارشنبه به پایین ‌ترین سطح تاریخی خود رسید و حدود ۷ درصد تضعیف شد که احتمالا نشانه‌ای از بازگشت ترکیه به سیاستگذاری های متعارف بازار است. کاهش ارزش لیر از سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز شد. روز چهارشنبه هر لیر در برابر دلار امریکا با نرخ ۲۳.۱۲ معامله شد. منتقدان استدلال کرده اند که دولت ترکیه با مداخله در حوزه ارز از طریق ابزارهایی که در اختیار دارد و با انحراف از اقتصاد بازار آزاد کاهش ارزش لیر را در آستانه برگزاری انتخابات سراسری ۱۴ مه مهار کرده بود. داده های رسمی نشان می دهند که ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰ میلادی به این سو به زیر صفر رسیده است.

به گزارش فرارو به نقل از المانیتور، “مهمت شیمشک” وزیر دارایی و خزانه ‌داری جدید ترکیه که به عنوان قهرمان سیاستگذاری های اقتصاد متعارف شناخته می ‌شود در حالی که روز یکشنبه آن وزارتخانه را از سلف خود تحویل گرفت بر اهمیت بازگشت به شرایط منطقی در سیاستگذاری های اقتصادی ترکیه تاکید کرد.

اکنون چشم ها به جلسه بعدی سیاستگذاری پولی بانک مرکزی ترکیه در تاریخ ۲۲ ژوئن دوخته شده است زمانی که بانک مرکزی ترکیه تصمیم خواهد گرفت که آیا نرخ بهره را مطابق با خرد متعارف اقتصادی افزایش دهد یا خیر. بانک مرکزی ترکیه علیرغم تورم سرسام آور به دلیل فشارهای سیاسی و برخلاف رویه مرسوم اکثر کشورها که نرخ بهره خود را برای محافظت از ارزهای شان در میانه چشم انداز بد اقتصاد جهانی افزایش دادند نرخ بهره را به ۸.۵ درصد کاهش داده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قاطعانه استدلال کرده که نرخ بهره بالاتر باعث افزایش تورم می شود.

ثبت رکورد کاهش ارزش لیر در روز چهارشنبه احتمالا نشان دهنده انحراف از سیاستگذاری های قبلی با هدف مهار نرخ ارز خارجی است. هم چنین، در راستای پیام های شیشمک انتظار می رود بانک مرکزی ترکیه در جلسه بعدی خود با افزایش نرخ بهره موافقت کند. پرسش دیگری که بازارها با دقت دنبال می کنند آن است که آیا “شهاب کاوچی اوغلو”رئیس فعلی بانک مرکزی ترکیه که ایده های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان را دارد جایگزین خواهد شد یا خیر.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید