۱۴۰۱/۱۲/۰۳

زمان رسیدن پایا به حساب

یکی از مواردی که هنگام واریز وجه نقد برای مشتریان بانکی سوال ایجاد می‌کند این است که انتقال وجه با شبا چقدر طول می‌کشد و تفاوت آن با شماره حساب یا شماره کارت چیست؟

یکی از مواردی که هنگام واریز وجه نقد برای مشتریان بانکی سوال ایجاد می‌کند این است که انتقال وجه با شبا چقدر طول می‌کشد و تفاوت آن با شماره حساب یا شماره کارت چیست؟ و اگر تفاوتی وجود ندارد چرا سامانه‌ها مختلف از روش‌های گوناگونی برای انتقال وجه استفاده می‌کنند؟

در جواب این سوال باید گفت با توجه به اینکه انتقال وجه از طریق کارت به کارت محدودیت مبلغ زیادی دارد، کاربرانی که نیاز به جابه‌جایی مبالغ زیاد دارند بهتر است از روش انتقال وجه با شبا اقدام کنند و در ادامه باید متذکر شد که اساساً شبا پروتکلی برای پرداخت نیست بلکه نوعی شناسه بانکی است. از طرف دیگر سرعت عملیات انتقال وجه به سامانه‌ای که برای این منظور استفاده می‌شود بستگی دارد. بنابراین لازم است مقدمه‌ای کوتاه بر شبا و سامانه‌های مختلفی که از این شناسه برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنند، داشته باشیم.
شبا چیست؟

شماره حساب بانکی ایرانیان یا معادل بین الملی آن که مخفف International Bank Account Number (شماره حساب بین‌المللی بانک) است و به اختصار IBAN گفته می‌شود، یک استاندارد بین‌المللی برای شناسایی حساب‌های بانکی می‌باشد. این استاندارد فرمت‌های مختلفی در کشورهای مختلف دارد. معمولاً از این کد هنگام واریز پول با واحد یورو به بانک‌های کشورهای اروپایی استفاده می‌شود. شماره شبا در ایران جهت انتقال وجه بین بانکی و بین المللی استفاده می‌شود. در پست شماره شبا چیست و نحوه استفاده از شبا چگونه است؟ می‌توانید اطلاعات جامعی در مورد شماره شبا کسب کنید.

پایا

پایاپای الکترونیک (پایا) زیرساخت اصلی مبادلات پولی بین بانکی حسابی انبوه به شمار آمده و ستون فقرات حواله‌ها و انتقال وجه بین بانکی را در کشور تشکیل می‌دهد. «پایا» به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند دستور پرداخت‌های متعدد را از طرف بانک‌ها دریافت، پردازش و برای انجام به بانک‌های مقصد ارسال نماید. متناظراً بانک‌ها نیز می‌توانند دستور پرداخت‌های مشتریان خود را به صورت انفرادی یا انبوه دریافت و برای پایاپای و انجام در بانک‌های مقصد به «پایا» ارسال کنند.

سامانه پایاپای الکترونیک در درون خود دارای دو هسته جداگانه «انتقال اعتبار» و «برداشت مستقیم» است که ارایه خدمات ارزش‌افزوده را برای بانک‌ها میسر می‌سازند.

کاربرد اصلی این سامانه، مکانیزه کردن پرداخت‌های خرد بین بانکی با تعداد انبوه برای مشتریان است که پس از تکمیل مراحل پیاده سازی، ارائه خدمات از طریق اینترنت را نیز میسر می‌سازد. به کمک این سامانه، بانک‌های عضو آن می‌توانند بنا به درخواست مشتری، دستور واریز و یا برداشت وجوه در حساب‌های سایر بانک‌ها صادر نمایند.

بانک مرکزی با پیاده سازی این سامانه، امکان حواله الکترونیکی پول از حسابی در یک بانک به حسابی در بانک دیگر (بین بانکی) را فراهم کرده است. مشتریان بانک‌ها با استفاده از پایا می توانند پول را از حساب خود به حسابی در بانک دیگر به صورت الکترونیکی حواله نمایند.
زمان لازم برای انتقال وجه از طریق پایا

در حال حاضر انتقال وجه پایا در ساعت‌های مشخصی از شبانه روز و در یکی از بازه‌های زمانی ۴ الی ۶ بامداد،‌۱۰ الی ۱۱:۳۰ صبح، ۱۴ الی ۱۵:۳۰ ظهر و ۱۸ الی ۲۰ غروب انجام می‌شود، بنابراین انتقال وجه با این سامانه ممکن است تا ۱۲ ساعت طول بکشد. لازم به ذکر است انتقال وجه پایا، تنها در روزهای کاری صورت می‌پذیرد. لازم به ذکر است انتقال وجه پایا، در روزهای کاری ۴ مرتبه در بازه‌های ذکر شده و در روزهای غیر کاری یک مرتبه در ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ صورت می‌پذیرد.

سقف انتقال وجه با شماره شبا

انتقال وجه با استفاده از شماره شبا در سیستم بانکی کشور از طریق یکی از سامانه‌های پایا یا سانتا صورت می‌پذیرد. در این بخش سقف قابل انتقال در هر کدام از این سامانه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
سامانه پایا (سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی)

مبلغ قابل جابه‌جایی در روش پایا حداقلی ندارد و‌ برای مبالغ پایین‌تر با تکرر بیشتر استفاده می‌شود. برای ثبت حواله پایا سه راه وجود دارد:

۱- اینترنت بانک: حداکثر مبلغ هر حواله پایا به روش اینترنت بانک ۱ میلیارد ریال است.

۲- موبایل بانک: با استفاده از موبایل بانک هم می‌توان حواله پایا ثبت کرد. حداکثر مبلغ قابل انتقال از این طریق ۱ میلیارد ریال است.

۳- شعبه بانک: در این حالت حداکثر مبلغ قابل انتقال ۱ میلیارد ریال است.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید