۱۴۰۰/۱۲/۱۶

خط فقر ۱۰ میلیون تومانی شد!

رئیس کمیته امداد گفت: نتایج به‌دست‌آمده در مطالعه حوزه فقر بین سال‌های ۸۰ تا ۹۸ نشان می‌دهد هزینه خانوار در طول این ۱۸ سال ۲۲ برابر شده است و نرخ تورم در این بازه زمانی به ۴۱ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری اصلاحات نیوز؛ بر اساس گفته های رئیس کمیته امداد،نتایج به‌دست‌آمده در مطالعه حوزه فقر بین سال‌های ۸۰ تا ۹۸ نشان می‌دهد هزینه خانوار در طول این ۱۸ سال ۲۲ برابر شده است. در این بازه زمانی، نرخ تورم به عنوان عامل فزاینده فقر و کاهش قدرت خرید، تا سال ۹۸ به ۴۱ درصد رسیده است.

* به طور متوسط در دوره زمانی موردبررسی، بیش از ۳۰ درصد مردم در مناطق روستایی در فقر به‌سر می‌برند؛ این نسبت در مناطق شهری۵/۱۵ درصد و در کل کشور  ۱۶ درصد است.

* طی سال‌های ۸۰ تا ۹۸ حدود ۳۳ درصد جمعیت کشور زیرخط فقر چندبعدی قرار گرفته‌اند و خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۹۹ رسیده است. جمعیت زیرخط فقرمطلق نیز از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۱۵ درصد رسیده، اما از سال ۹۶ تا ۹۸ به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

تشکیل اولین جلسه شورای‌عالی رفاه در دولت سیزدهم

شورای عالی رفاه در دولت سیزدهم، اولین جلسه خود به ریاست رئیس‌جمهور را پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ تشکیل داد و آیت‌ا… رئیسی در این جلسه رویکردهای دولت خود را درباره فقر در جامعه شفاف کرد:

– جامعه اسلامی باید مبتنی بر عدالت اجتماعی اداره شود و وجود فقر در این جامعه به هیچ وجه زیبنده نیست.

– هیچ تصمیم و اقدامی در این دولت نباید باعث ایجاد و تشدید فشار اقتصادی به آحاد کم‌برخوردار جامعه شود.

–   رفع فقرمطلق از آن دسته اقداماتی است که حتی نباید از امروز به فردا موکول شود‌؛ جلسات و برنامه‌ریزی‌های خود را بر این محور تنظیم کنید که برای همین شب عید بتوانید با اقداماتی جهادی، دستگیر فقرا و نیازمندان جامعه باشید.

۳ برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت

از صحبت‌های رئیس‌جمهور مشخص است که مقصودش از رفع فقرمطلق، صرفا حمایت معیشتی از نیازمندان نیست و قرار است اقدامات و برنامه‌هایی که زمینه‌ساز فقر است نیز، اصلاح شود. «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت هم این موضوع را تایید کرده و گفته است: «رفع فقر مطلق با انجام یک اقدام شدنی نیست بلکه باید در حوزه‌های اشتغال و توانمندسازی، کمک‌های معیشتی، کمک‌های نقدی و حوزه تخفیفات، اقداماتی صورت بگیرد». او همچنین اظهار کرده است: «رئیس‌جمهور دستور داده‌اند یک برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین شود تا بتوان گام به گام مسئله فقرمطلق را حل کرد».

اگر فردی حتی یک شب گرسنه بخوابد…

به نقل از خراسان، سخنگوی دولت بر این مهم نیز تاکید کرده است که: «درباره رفع فقر گزارشی در جلسه شورای عالی رفاه ارائه شد که برآوردی هشت‌ساله برای اجرای برنامه‌های این حوزه داشت اما رئیس‌جمهور که در زمان‌بندی‌ها بسیار وسواس دارند، خواستار تسریع اقدامات در این حوزه شدند و گفتند اگر فردی یک شب هم گرسنه بخوابد، هر فردی که متولی این شرایط است، مسئول خواهد بود».

صحبت‌های رئیس‌جمهور و ماموریت محول‌شده به شورای عالی رفاه، بسیار امیدوارکننده است و حساسیت‌ها را به مقوله رفع فقر بیشتر می‌کند. البته این حساسیت‌ها بیشتر هم خواهد شد اگر آمارهای کارشناسی‌شده «مرتضی بختیاری» رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) را که مردادماه امسال در هم‌اندیشی ملی «پیاده‌سازی راهکارهای مقابله با فقر اقتصادی» ارائه شده است، مرور کنیم:

* فقرمطلق به معنای عدم دسترسی به حداقل‌های معیشت است و با توجه به کاهش رشد اقتصادی و افزایش تورم، در کنار کاهش قابل توجه درآمد سرانه، نرخ فقر در سال‌های اخیر رشد داشته است.

* امروزه فقر معنای گسترده‌تری از فقر مادی دارد و مواردی مانند عدم دسترسی به آب سالم، تغذیه، خدمات بهداشتی، آموزش، پوشاک و سرپناه، استانداردهای زندگی، بیمه اجتماعی و اشتغال را دربرمی‌گیرد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید