۱۴۰۱/۰۳/۲۸

تاثیر درخت بر دمای محیط!

دانشمندان ناسا تمام زمان خود را صرف خیره شدن به آسمان و بررسی ستاره‌ها نمی‌کنند، بلکه آنچه روی زمین درحال وقوع است نیز برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ به نقل از ساینس الرت، در یکی از جدید‌ترین مطالعات ناسا به نقش درختان در خنک نگه داشتن شهرها پرداخته شده‌است. درخت‌ها و گیاهان علاوه بر ایجاد سایه بر دمای کلی شهر‌ها نیز اثرگذارند، نکته‌ای که شاید در مهندسی شهر‌سازی و توسعه شهر‌ها کمتر به آن توجه شود.

این تاثیر به واسطه فرایندی به نام تبخیر-تعرق ایجاد می‌شود: درختان در فرایندی مشابه تعرق بدن انسانف، بخار آب را از میان حفره‌های درون برگ‌ها و ساقه‌هایشان در هوا آزاد می‌کنند. این فرایندی شناخته شده‌است اما در مطالعه جدید ناسا تاثیر این فرایند بر دمای شهر‌ها در مقایسه با محیط اطراف آن را مورد بررسی قرار داده‌است.

محققان ناسا با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و تجهیزات سنجش دما دریافتند مناطق شهری با پوشش ۶۵ درصدی درختان نسبت به مناطقی که کمتر از ۶۵ درصد پوشش درختی دارند دمای پایین‌تری داشته و در مناطقی با پوشش ۳۵ درصدی میانگین دمای شهر ۱.۶ درجه سلسیوس افزایش پیدا می‌کند.

با درنظر گرفتن اینکه افزایش یک درجه دمای هوا می‌تواند مصرف انرژی توسط سیستم‌های تهویه هوا را تا ۲۰ درصد افزایش دهد، درک تاثیر قابل توجه بافت گیاهی در مصرف انرژی در شهرها کار چندان دشواری نیست.

در این مطالعه از داده‌های کل ایالات آمریکا استفاده شد و محققان دریافتند بیشترین تفاوت تاثیر گیاهان در دمای شهر‌ها را می‌توان در طول روز و زمانی که شدت تابش خورشید بیشتر است درک کرد و در عین حال تفاوت دما در شهرهای کوچک نسبت به شهرهای بزرگ کمتر قابل توجه است.

مناطق شهری به دلیل داشتن سطوح جاذب انرژی خورشیدی از قبیل جاده‌ها، ساختمان‌ها و سطوح بتنی به جزایری داغ تبدیل می‌شوند که به گفته ناسا، خیابان‌های پردرخت در چنین شهرهایی می‌تواند بر کاهش دمای آنها تاثیری غیرقابل انکار داشته‌باشد. همچنین در مناطق بیابانی، شهری پردرخت می‌تواند به لطف پوشش سبز و وجود آب دمایی پایین‌تر از محیط در برگیرنده‌اش داشته باشد.

/همشهری

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید