۱۴۰۱/۰۸/۰۳

بورس را تعطیل کنید!

دومین ماه پاییز شروع شد و همچنان شاخص کل بورس روی مدار منفی است و قصد سبزپوشی ندارد. برخی از کارشناسان عقیده دارند که گزارش‌های ۶ ماهه می‌تواند وضعیت بازار را تغییر دهد. اما چرا شاخص هر روز افت بیشتری را تجربه می‌کند؟

آبان ماه سختی را بورس شروع کرد و در این شاخص کل بورس کانال ۱٫۳ میلیونی را از دست داد و وارد کانال ۱٫۲ میلیونی شد. برخی از کارشناسان عقیده دارند این تغییر کانال باعث می‌شود که افت شاخص ماه‌ها ادامه داشته باشد. به همین واسطه حسین مرید سادات در گفتگو با تجارت‌نیوز شرایط بازار را تشریح کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس و سهام موجود در بازار ارزنده است اما شاخص و معاملات مسیری دیگر در پیش گرفته است. روند بازار را از دو لحاظ می‌توان بررسی کرد؛ یعنی تکنیکال و فاندامنتال.

وی ادامه داد: در نگاه تکنیکال که بررسی می‌کنیم، سطح یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحدی حمایت بسیار مناسبی برای برگشت شاخص اصلی به شمار است. اما این نقطه در دومین روز آبان ماه بلافاصله پس از بازار شدن بازار از دست رفت.

بورس را تعطیل کنید!

مرید سادات توضیح داد: برخی معتقدند بازار سرمایه ایران از تحلیل تکنیکال پیروی نمی‌کند. اگر فرض کنیم ادعای مطرح شده درست است، بنده این افراد را به گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها که اخیرا منتشر شده‌اند، ارجاع می‌دهم. از دید بنیادی هیچ دلیلی وجود ندارد شرکتی که نسبت به دوره قبل سود دو تا سه برابری داشته، همچنان به مسیر خود در نزول بیشتر ادامه دهد. من پیشنهاد می‌دهم بازاری که نه تحلیل تکنیکال می‌پذیرد و نه طبق تحلیل بنیادی پیش می‌رود را تعطیل کنند.

وی با اشاره به مثالی گفت: سهام شرکت برکت در حالی ۳۶ درصد پایین‌تر از قیمت اولین روز معاملاتی امسال هم‌اکنون در حال معامله است که در گزارش شش‌ماهه اخیر خود زیان ۹ میلیاردی خود را به ۱۹ میلیارد سود تبدیل کرده است.

انعکاس اعتماد از دست رفته بورس!

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: معاملات بورس به صورت مه آلود دنبال می‌شود و دلایل متعددی می‌توان برای ریزش بازار متصور بود. تورم که آهنگ تغییر رشد نقدینگی‌ست عاملی اثر گذار بر رشد شاخص بازار سهام است. اما در مهر ماه آآذنستذزرنمذسعهیتز ردعذدر مهر ماه در تورم نقطه به نقطه‌ی به ۴۸٫۶ درصد رسید. این درحالی است که این شاخص برای شهریور ماه ۵۰ درصد بود.

مریدسادات ادامه داد: نرخ ارز در بازار آزاد در حالی سقف‌های جدیدی را ثبت می‌کند که به مانند گذشته شاهد همگرایی این متغیر با شاخص اصلی بازار نیستیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه اعتمادی به بازار سرمایه بین سهامداران خرد دیگر وجود ندارد. در مهرماه ۵ هزار میلیارد نقدینگی از بازار خارج شد که مقصد آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری نبود! این در حالیست که دو برابر این مبلغ از خود صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج شده است و از تورم موجود در بازار های رقیب مثل خودرو و مسکن می‌توان حدس زد که پول وارد این بازار های رقیب شده‌است.

این کارشناس گفت: نرخ کامودیتی‌ها که رشد بالایی را تجربه کرده‌اند الان شرکت‌های تولید کننده باید بیشترین صادرات و در نتیجه سودسازی را تجربه کنند. اما شاهد آن هستیم که با قیمت گذاری دستوری عملکرد تولید کننده محدود شده‌است! در چنین شرایطی‌ست که سهامدار حقیقی مشخصا نمی‌تواند اعتماد کند و اقدام به سرمایه‌گذاری در بازاری با‌ ریسک های سیستماتیک متعدد کند. همچنین در شرکتی با نسبت P/E سه ندارد! اما با تمام این موارد معتقدم بازار در نهایت به جایگاه اصلی خود برخواهد گشت و در این قیمت‌ها فروش منطقی نیست!

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید