۱۴۰۱/۰۳/۱۷

به دوران آپولو باز می‌گردیم!

سایت و نشریه علمی فضا در یک گزارش خبری کوتاه تحت عنوان «ناسا در راه فتح دوباره ماه» نوشته که ناسا از آغاز مرحله جدیدی از ماموریت «آرتمیس» خبر داده- که نامی است که برای ماموریت جدید ناسا برای حضور دوباره انسان در کره ماه انتخاب شده است.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ در این گزارش که توسط الیزابت هاول تنظیم و منتشر شده؛ آمده که گزینه‌های موجود برای اجرای برنامه «آرتمیس» طبق زمان‌بندی و تقویم جدید، تا تاریخ ژوئن ۲۰۲۳ تنظیم و به اجرا گذاشته خواهد شد. این زمان‌بندی در راستای ماموریت جدید ناسا به عمل آمده- که اعلام کرده قصد دارد تا سه سال دیگر فضانوردان خود را در سطح کره ماه پیاده کند. ظاهرا در اولین گام از این ماموریت جدید ناسا برای حضور دوباره انسان در ماه- که آرتمیس نام دارد- قرار شده یک ماهواره کوچک به مدار ماه پرتاب شود. این ماهواره، پس از استقرار در مدار، امکان ارتباط را به کاوشگرهای مختلفی که به دور ماه گردش می‌کنند، خواهد داد.

نشریه فضا در این زمینه درباره برنامه “آرتمیس” نوشته که این برنامه متشکل از سه ماموریت متوالی به نام‌های “آرتمیس ۱”، “آرتمیس ۲” و “آرتمیس ۳” است- که ناسا تلاش دارد ماموریت “آرتمیس ۱” را که یک پرواز بدون سرنشین برای آزمایش موشک “سیستم پرتاب فضایی” و فضاپیمای “اوریون” است، در سال ۲۰۲۲ به اجرا درآورد. به گفته ناسا ماموریت آرتمیس ۲ نیز که قرار است فضانوردان را بدون فرود به نزدیکی سطح ماه ببرد حوالی ماه مه ۲۰۲۴ انجام خواهد شد. ناسا برای ماموریت آرتمیس ۳ نیز که پس از سال‌ها فضانوردان را به سطح ماه خواهد ‌رساند، حوالی سال ۲۰۲۵ را تعیین کرده است.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم:

در شرایطی که این روزها توجه رسانه‌ها دوباره به ماموریت آرتمیس و موشک و فضاپیمای حامل انسان به کره ماه جلب شده؛ ناسا هم شروع به اطلاع‌رسانی در این موضوع کرده و اطلاعاتی درباره تمام فرصت‌های پرتابی که این ماموریت در سال ۲۰۲۲ در اختیار دارد، منتشر کرده است. طبق این برنامه ناسا در تاریخ نوزدهم ژوئن آزمایش حیاتی موشک SLS را- که قرار است ماموریت مهم آرتمیس را به کره ماه برساند- انجام خواهد داد.

موشک ماه‌پیمای آرتمیس ۱ که می‌تواند تا ۲۶ جولای ماموریت خود برای پرواز به دور ماه را آغاز کند، به عقیده آژانس فضایی آمریکا ده‌ها فرصت و احتمال زمانی پرتاب پیش‌روی خود می‌بیند- که گزینه‌های پرتاب بیشتری را نیز در اختیار ناسا قرار می‌دهد. به عبارت بهتر در این تاریخ‌ها آرتمیس ۱ شبیه‌سازی سیستم عملیات سوخت‌رسانی و مسایل و مشکلاتی را که در مسیر این ماموریت وجود دارد، از سر گذرانده و خواهد توانست بر این مسایل و مشکلات غلبه کند.

در این مسیر، ناسا اعلام کرده که پس از پرتاب این ماهواره و پیش از اغاز سفر انسان به ماه، ابتدا یک کپسول بدون سرنشین موسوم به اوریون به مدار ماه پرتاب خواهد شد و پس از بازگشت آن به زمین نوبت فضاپیمای آرتمیس خواهد رسید- تا با فضانوردانش به دور ماه بگردند. نکته مهم این که در این مرحله هم فضاپیما بدون این‌که خدمه بر سطح ماه فرود آیند، به زمین بازخواهد گشت، تا در نهایت در سال ۲۰۲۵ فرود خدمه بر روی کره ماه به انجام رسد.

انتهای پیام

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید