۱۴۰۱/۰۵/۲۷

این مدل رابطه نامشروع اعدام ندارد!

اگر بین زن و مردی که رابطه زوجیت وجود ندارد، رابطه جنسی رخ دهد زنا محقق می‌شود. زنا انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها مجازات مختص به خود را دارند.

زنا براساس شرع و قانون به زنای محصنه و غیر محصنه تقسیم می‌شود. در زنای محصنه زن یا مردی که عمل زنا را مرتکب می‌شود، متاهل است. به این معنا که هروقت بخواهد می‌تواند با همسر خود رابطه زناشویی برقرار کند. زنای محصنه به دلیل قبح بالاتر و جهت حفظ و تحکیم بنیان خانواده دارای مجازات شدیدتری است و مرتکب سنگسار (اعدام) خواهد شد اما مجازات زنای غیرمحصنه متفاوت است.

انواع زنا و مجازات آن در قانون

زنای با محارم نسبی

محرم نسبی یعنی کسی که هم‌خون و محرم ماست مثل برادر، خواهر، مادر، پدربزرگ، دایی، عمه، عمو، خاله. چون بین این افراد هرگز نمی‌توان رابطه زوجیت متصور شد. یعنی بین آن‌ها رابطه زن و شوهری برقرار کرد، پس رابطه جنسی بین آن‌ها زنا خواهد بود. مجازات زنای با محارم اعدام است.

زنای به عنف

نوع دیگر از انواع زنا، زنای به عنف به معنای زنایی است که به‌صورت اجباری صورت گرفته است. یکی از دو طرف راضی به زنا نیست. مثل زمانی‌که مردی به زور به زنی تجاوز می‌کند یا اینکه بعد از تهدید، زن را وادار به رابطه جنسی کند حتی اگر زن تسلیم شود باز هم زنا رخ می‌دهد. مجازات زنای به عنف اعدام است.

 زنای محصن و محصنه

زنای محصن به مواردی اطلاق می‌شود که مردی متاهل که امکان نزدیکی با همسر دائمی‌اش را دارد با این حال تن به زنا داده باشد. همچنین زنای محصنه به این معناست که زنی متاهل که امکان نزدیکی با همسر دائمی‌اش را دارد و با این حال تن به زنا می‌دهد. مجازات زنای محصنه رجم یا همان سنگسار است.

زنایی که مجازاتش اعدام نیست

زنای غیرمحصنه، مجازاتش در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ مشخص شده است. در ماده ۲۲۵ این قانون آمده است که مجازات زنای غیرمحصنه صد ضربه شلاق خواهد بود. این مجازات، یک مجازات حدی است و مرتکب باید دارای شرایط مسئولیت باشد. یعنی مرتکب برای اینکه مشمول این مجازات باشد باید حتما از اینکه یک عمل حرام و غیر قانونی را انجام می‌دهد آگاه باشد و در انجام این کار آگاهی و اراده داشته باشد و همچنین بالغ باشد.

تفاوت زنای محصنه با غیر محصنه

زنای محصنه مربوط به اشخاص متاهل است. به‌گونه‌ای که آن فرد هروقت بخواهد با همسر خود نزدیکی کند، مانعی در کار نباشد و با این حال تن به این گناه داده باشد. به زبان ساده‌تر اگر یک زن متاهل زنا کند، به فعل رخ داده زنای محصنه گفته می‌شود و اگر زناکننده، مرد باشد زنای محصن گفته می‌شود. البته اموری از قبیل مسافرت، حبس، حیض، نفاس، بیماری مانع از رابطه جنسی یا بیماری‌ای که موجب خطر برای طرف مقابل می‌گردد مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از احصان خارج می‌کند و اگر زن یا مردی به معاذیر مطرح شده در بالا مرتکب زنا شود مشمول احصان نشده و زنای وی مجازات اعدام را در پی نخواهد داشت. در مقابل زنای محصنه زنای غیر محصنه قرار دارد به این معنا که شخص زناکار مجرد بوده و همچنین دارای شرایط احصان نیست.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید