۱۴۰۲/۰۳/۰۹

آیا دلار و طلا در روزهای آینده گران می‌شود؟

یک کارشناس بازار ارز به اصلاحات نیوز می گوید: روند نرخ ارز کاملا به نرخ تورم بستگی دارد و چون بسیاری از مواد اولیه و کالاها باید از خارج از کشور وارد شود و ما به نرخ ارز وابسته هستیم، فکر می‌کنم تا زمانی که تورم کاهشی نشود و شرایط تغییر نکند، شاهد نرخ ارز خواهیم بود.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار ارز با اشاره به وضعیت نوسان در بازار ارز و طلا، به اصلاحات نیوز می‌گوید: در بازاری که معمولا بیشتر مبنای روانی دارد تا اقتصادی ، سال‌هاست که با اخبار و برنامه های سیاسی که در دنیا و ایران رخ می‌دهد، بازار ارز و طلا خیلی زود تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نوسان پیدا می‌کند. نوسان ها در بازارهای اقتصادی ما ناشی از اتفاقات سیاسی و روانی است.

وی ادامه داد: هر زمان که بحث ایجاد و بهبود روابط مطرح می‌شود، قیمت ها به سرعت دچار کاهش و نوسان می‌شود و بلعکس. به هرصورت این شرایط سال هاست که در ایران وجود دارد.

تا زمانی که تورم و شرایط سخت ناشی از تحریم‌ها وجود دارد، می‌تواند همچنان باعث افزایش قیمت طلا و ارز باشد و چون به لحاظ منطقی اتفاقی در راستای بهبود شرایط اقتصادی در کشور رخ نداده، نمی‌تواند پیش بینی کرد که نرخ طلا یا ارز متوقف شود و تجربه چندسال گذشته نیز نشان می‌دهد که این روند افزایشی است. 

این کارشناس بازار ارز، با بیان اینکه آن چیزی که می‌تواند قیمت های واقعی ارز و طلا را مشخص کند، شرایط اقتصادی و نرخ جهانی طلا است، گفت: تا زمانی که تورم و شرایط سخت ناشی از تحریم‌ها وجود دارد، می‌تواند همچنان باعث افزایش قیمت طلا و ارز باشد و چون به لحاظ منطقی اتفاقی در راستای بهبود شرایط اقتصادی در کشور رخ نداده، نمی‌تواند پیش بینی کرد که نرخ طلا یا ارز متوقف شود و تجربه چندسال گذشته نیز نشان می‌دهد که این روند افزایشی است. 

وی ادامه داد: اگر ما تورم را یک شاخص کلی برای نرخ ارز و طلا و سایر کالاها در ایران در نظر بگیریم، تا مادامی که تورم متوقف نشود یا دچار تنزل نشود، هیچوقت نباید توقعی برای کاهش قیمت کالاها در نظرداشته باشیم. میزان تورم بر اساسا آمارهای رسمی، هنوز افزایشی است و با توجه به شرایط سال جدید و اتفاقات قابل پیش بینی در اقتصاد و هزینه‌های تمام شده قیمت کالاها است، می‌توانیم روند افزایشی را مد نظر داشته باشیم. روند نرخ ارز کاملا به نرخ تورم بستگی دارد و چون بسیاری از مواد اولیه و کالاها باید از خارج از کشور وارد شود و ما به نرخ ارز وابسته هستیم، فکر می‌کنم تا زمانی که تورم کاهشی نشود و شرایط تغییر نکند، شاهد نرخ ارز خواهیم بود. 

شرایط درونی آمریکا می‌تواند به سمت سخت تر شدن شرایط ایران پیش برود، چرا که شانس جمهوری خواهان نسبت به دموکرات‌ها در ریاست جمهوری افزایش پیدا کرده است، شاید خود دموکرات ها هم نیاز داشته باشند برای خنثی کردن شعارهای جمهوری خواهان در انتخابات، فشارها را علیه ایران تشدید کنند و خب همین موضوع برای فضای ارزی کشور خبر بدی است. 

حاج اسماعیلی با بیان اینکه دولت همواره به صورت دستوری نرخ ارز را دستکاری می‌کند، تصریح کرد: حتی در شرایطی که واقعیت های اقتصادی به لحاظ تورم و وابستگی به ارز بسیار مشهود بوده، دولت به صورت دستوری و امنیتی در بازار ارز مداخله کرده و آن را متوقف یا کاهش داده؛ بنابراین این ابزار همواره در اختیار دولت است که بتواند نرخ ارز را موقتا و به صورت دستوری کاهش دهد یا متوقف کند. 

روند نرخ ارز کاملا به نرخ تورم بستگی دارد و چون بسیاری از مواد اولیه و کالاها باید از خارج از کشور وارد شود و ما به نرخ ارز وابسته هستیم، فکر می‌کنم تا زمانی که تورم کاهشی نشود و شرایط تغییر نکند، شاهد نرخ ارز خواهیم بود. 

این کارشناس بازار ارز، در ادامه می‌گوید: ما در کنار همه خبرهای منفی بدی که هر روز برای کشور داریم، بالاخره اتفاقاتی که بخشی از ان در راستای تامین منافع کشورهای همسایه است وجود دارد. دیدم تعدادی از شخصیت های مهم دنیا از بایدن خواستند که در خصوص ایران و مسئله هسته ای، موضع سخت تری را داشته باشد و خب این خبرهایی بدی است و می‌تواند شرایط را بدتر کند، گرچه روز به روز که پیش می‌رویم، شرایط درونی آمریکا می‌تواند به سمت سخت تر شدن شرایط ایران پیش برود، چرا که شانس جمهوری خواهان نسبت به دموکرات‌ها در ریاست جمهوری افزایش پیدا کرده است، شاید خود دموکرات ها هم نیاز داشته باشند برای خنثی کردن شعارهای جمهوری خواهان در انتخابات، فشارها را علیه ایران تشدید کنند و خب همین موضوع برای فضای ارزی کشور خبر بدی است. 

وی ادامه داد: وضعیت فعلی نسبت به یکی دوسال گذشته بهتر نشده است و ما با ابهامات جدی در مسئله اقتصادی روبه رو هستیم، زیرا اقتصاد کشور همچنان با کسری بودجه همراه است و چون این موضوع به صورت کلان در اقتصاد ما مطرح است، ما کماکان شاهد تورم در کشور خواهیم بود و خود تورم عامل تشدید کننده نرخ ارز در کشور است. 

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید