۱۴۰۱/۰۱/۲۲

آغاز عصر خاورمیانه بدون آمریکا

نشریه فارن پالیسی با اعلام خبر مرگ دوستی‌ها و دوستان آمریکا در خاورمیانه می‌گوید که باید عصر حضور آمریکا در خاورمیانه را تمام‌شده دانست.

به گزارش اصلاحات نیوز، این مطلب که به قلم استیون کوک یکی از ستون‌نویسان فارن‌پالیسی به رشته تحریر درآمده؛ با اشاره به سابقه نقش‌آفرینی آمریکا در خاورمیانه و تاثیرگذاری این کشور در این منطقه آغاز می‌شود:

پنجاه سال پیش آمریکا باعث تغییراتی در مصر شد- که یک پیروزی بزرگ در دیپلماسی دوران جنگ سرد بود. در آن دوران که دو ابرقدرت به دنبال جمع‌آوری متحدانی برای خود بودند، مصر که در روزگار ریاست‌جمهوری جمال عبدالناصر به اتحاد جماهیر شوروی نزدیک شده بود، پس از خروج بریتانیا از کانال سوئز در سال ۱۹۷۱، به باشگاه متحدان آمریکا در منطقه پیوست- که کشورهایی چون عربستان سعودی، اردن، رژیم صهیونیستی و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس را شامل می‌شد.

فارن‌پالیسی با اشاره به این که «در دهه‌های بعد، کشور‌های باشگاه دوستان آمریکا اهداف این کشور را در منطقه- از قبیل حفاظت از جریان نفت، تضمین امنیت اسرائیل و جلوگیری از تولید و فروش سلاح‌های کشتار جمعی را پیگیری کردند»؛ بحران ایجادشده در روابط واشنگتن با عربستان سعودی و امارات متحده عربی را مقدمه تغییراتی بزرگ در زمینه دایره دوستان ایالات متحده در منطقه عنوان کرده و عقیده دارد که اتفاقاتی مانند بی‌توجهی سعودی‌ها و اماراتی‌ها به درخواست‌های جو بایدن برای تولید بیش‌تر نفت؛ مخالفت دولت‌های عربستان و امارات با قطعنامه محکومیت روسیه در شورای امنیت؛ میزبانی امارات از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه؛ و مواردی از این دست نشان‌دهنده شکاف‌هایی عمیق در روابط ایالات متحده با متحدان منطقه‌ای خود است. شکاف‌ها و بحران‌هایی که با این که به تدریج ایجاد شده‌اند، اما در هشت ماه گذشته به دلیل ترکیبی از عوامل منطقه‌ای، جهانی و سیاسی به وخامت بیشتری گرویده است.

فارن‌پالیسی با این پرسش که «یادتان می‌آید آخرین باری که یک رهبر در خاورمیانه پاسخ تماس تلفنی رئیس‌جمهور را نداد، چه زمانی بود؟»؛ به استقبال دلایل ایجاد وخامت در روابط آمریکا با متحدان خود در خاورمیانه می‌رود:
دلیل این اتفاق شاید این باشد که سعودی‌ها و اماراتی‌ها دیگر به تعهد واشنگتن نسبت به امنیت آن دو کشور اعتقادی ندارند. به خصوص بعد از سکوت دولت ترامپ در قبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان در سپتامبر ۲۰۱۹- که گفته شد چهل سال سیاست آمریکا را در راستای دفاع از میادین نفتی خلیج فارس تغییر داد.

ستون‌نویس فارن‌پالیسی «خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان»، «مذاکرات دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران» و «بی‌میلی آمریکا به قرار دادن انصارالله یمن در فهرست گروه‌های تروریستی» را از دیگر دلایل نگرانی سعودی‌ها و اماراتی‌ها نسبت به پایبندی آمریکا به تعهدش در زمینه حفاظت از امنیت کشور‌های متحدش در منطقه عنوان می‌کند.

در ادامه مطلب این موضوع مورد اشاره قرار گرفته که بی‌اعتمادی نسبت به پایبندی آمریکا به تعهداتش منحصر به سعودی‌ها و اماراتی‌ها نمی‌شود و حتی رژیم صهیونیستی و مصر نیز اخیراَ به دلیل نگرانی‌های مشترکی که با امارات و عربستان سعودی دارند، از ایالات متحده دور شده‌اند. به خصوص مصر- که نه تنها به خرید تسلیحات پیشرفته روسی دست زده، بلکه از انتخاب بین واشنگتن و پکن نیز خودداری کرده است.

در پایان یادداشت فارن‌پالیسی می‌خوانیم:

به نظر آمریکا و دوستانش دیگر منافع‌شان با یکدیگر همسو نیست. مثلاً هدف اصلی واشنگتن را اگر مقابله با چین و روسیه در نظر بگیریم، آشکارا مشخص است که این هدف در میان متحدان سنتی امریکا در خاورمیانه خریداری ندارد و آن‌ها در این چند وقت اخیر بیشتر ترجیح داده‌اند به طور منفعلانه از روسیه حمایت کرده و روابط خود را با چین عمیق‌تر کنند. تحولاتی که نشان‌دهنده مرگ نظم پس از جنگ جهانی دوم تحت رهبری امریکاست…

انتهای پیام/

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید