غنی‌سازی

غنی‌سازی
جزئیاتی از یادداشت تفاهم ایران و آمریکا

اورانیوم و تأسیسات هسته‌ای ایران در ایران باقی خواهد ماند

پس از آنکه نخست وزیر پاکستان از تفاهم‌نامه ایران و آمریکا برای پایان جنگ در تمام جبهه‌ها خبر داد اسلام‌آباد جزئیات یادداشت تفاهم را منتشر کرد.

عقب نشینی آمریکا از غنی سازی صفر؛

ترامپ: غنی‌سازی ایران در سطح پایین خواهد بود

رئیس جمهور آمریکا در پی توافق اولیه با جمهوری اسلامی ایران با عقب نشینی از موضع غنی سازی صفر خود اعلام کرد که بر اساس هر توافق نهایی احتمالی، غنی سازی اورانیوم ایران در سطح پایین محدود خواهد شد.

نماینده مجلس:

آمریکا حق غنی‌سازی، حاکمیت ایران بر تنگه هرمز و رفع تحریم‌ها را پذیرفته

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا مجبور به پذیرش حق غنی‌سازی، رفع کامل تحریم‌ها و حاکمیت ایران بر تنگه هرمز شده است. این درحالی است که آنها همین چند ماه قبل حتی درباره برنامه موشکی ما هم حرف می‌زدند اما الان حتی اجازه نمی‌دهیم که درباره سیاست‌های ما در منطقه، لبنان، یمن ، عراق و ... صحبت کنند.

لاوروف:

در روند مذاکرات ایران و آمریکا دخالت نمی‌کنیم

وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو در روند مذاکرات ایران و آمریکا دخالت نمی‌کند.

موحدیان:

آمریکا حاضر به پذیرش ادامه فناوری هسته‌ای ایران نیست

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: دوری دیدگاه دو طرف باعث شده امیدی به مذاکره نباشد، به خصوص که هر چقدر ایران انعطاف نشان می‌دهد، آمریکا به دلایل ذکر شده نمی‌پذیرد و حاضر به پذیرش ادامه فناوری هسته‌ای ایران نیست. در این شرایط، امکان مذاکره وجود ندارد.

ادعای ترامپ:

با ایرانی‌ها تعامل دارم

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: من با ایرانی ها تعامل دارم. و آنها گفتند که ما قرار است گرد و غبار را به دست آوریم. من آن را گرد و غبار هسته‌ای می‌نامم زیرا نام مناسب‌تری است.

رویترز:

بن‌بست کنونی با ایران، ترامپ را با مشکلات بزرگتری مواجه خواهد کرد

رویترز نوشت: با ادامه جنگ بدون دستیابی به اهداف، آمریکا با بن‌بست و پیامد‌های اقتصادی و سیاسی رو‌به‌رو شده است. اختلاف مواضع دو طرف مانع راه‌حل شده و پیشنهاد‌های مذاکره نیز رد شده‌اند. فشار داخلی و کاهش محبوبیت در آمریکا افزایش یافته و هزینه‌ها بالا رفته است. در مقابل، ایران با حفظ اهرم‌هایی مانند تنگه هرمز دست برتر پیدا کرده است.

فارن افرز:

واشنگتن چاره‌ای جز امتیاز دادن به ایران ندارد

یک رسانه خارجی در مقاله‌ای با موضوع امتیازاتی «هر چند ناخوشایند» که آمریکا به عنوان «بهای صلح» باید به ایران بدهد تصریح می‌کند سیاست فشار آمریکا علیه ایران شکست خورده است.

جنتی:

چک تنگه هرمز را سریع‌تر نقد کنیم

یک تحلیلگر مسائل سیاسی و راهبردی گفت: باید توجه کرد که هر اهرمی تاریخ مصرف دارد و باید در وقت خود از آن بهره برد.برگ برنده ایران تنگه هرمز است و ایران نباید اجازه دهد این برگه اعتبار خود را از دست دهد. در واقع باید چک تنگه هرمز را سریع‌تر نقد کنیم.

محسن هاشمی:

با زبان دیپلماسی از دو کارت غنی‌سازی و تنگه هرمز استفاده کنیم

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: آمریکا و روسیه جزء برندگان بدون ضرر این وضعیت تنگه هرمز هستند، چین، اروپا و شرق آسیا جزء بازندگان اصلی به شمار می‌روند و عربستان سعودی و امارات هم در موقعیتی دوگانه قرار دارند. با توجه به این شرایط، باید از حربه تنگه هرمز در زمانی استفاده کنیم که اقتصاد جهانی هنوز این موضوع را حل نکرده است.

زرگر:

توافق مبتنی بر «حداکثری‌خواهی» دوامی نخواهد داشت

یک استاد علوم سیاسی می گوید: باید پذیرفت که تحقق یک توافق صفر و صدی، نه ممکن است و نه حتی مطلوب. تجربه‌های پیشین نیز نشان داده توافق‌هایی که بر پایه حداکثرخواهی شکل می‌گیرند، معمولاً دوام چندانی ندارند. در مقابل، توافق‌های مرحله‌ای و منعطف که امکان بازنگری و تطبیق با شرایط جدید را دارند، از شانس بیشتری برای بقا برخوردارند.

موگرینی:

دیپلماسی تنها راه ممکن برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید: دیپلماسی تنها راه عملی و ممکن برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه انرژی هسته‌ای ایران است. این روش در گذشته نیز جواب داده است.

تحلیلگر غربی:

بزرگ‌ترین تله برای آمریکا را جواد ظریف کار گذاشت!

یک استراتژیست شبکه‌های تحلیلی نوشت: ظریف در حال التماس برای صلح نیست؛ او یک «تله برای تاریخ» کار گذاشته است. دنیا حالا سند و رسیدها را در دست دارد!

غریب‌آبادی:

گروسی با اظهارات مخرب خود، اوضاع را صرفا بدتر می‌کند

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: آقای گروسی تا الان که کار مفیدی درباره ایران انجام نداده و بالعکس، هر از چندگاهی با اظهارات مخرب خود، اوضاع را صرفا بدتر می‌کند.

گمانه‌زنی رسانه‌های دنیا از پیش‌شرط‌های ایران و آمریکا برای توافق

از روز گذشته این موارد در رسانه‌های جهان درباره خواسته‌ها، نکات و شروط ایران و آمریکا مطرح شده است.

گروسی:

دانش هسته‌ای ایران قابل بمباران نیست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر اینکه «هیچ جنگی» نمی‌تواند توانمندی هسته‌ای ایران را نابود کند، هشدار داد که با وجود آسیب‌های واردشده به تأسیسات ایران در جنگ ۱۲ روزه، دانش فنی و بخش مهمی از مواد غنی‌شده همچنان در ایران باقی مانده است.

ویتکاف دلیل اصلی ورود آمریکا به جنگ با ایران بود؟

ناتوانی ویتکاف در درک پرونده هسته‌ای و عدم استفاده گسترده از کارشناسان فنی لازم برای مذاکره بر سر یک توافق کارآمد، به اهداف آمریکا و جامعه جهانی در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای آسیب جدی زده است.

ادعای ویتکاف:

تیم ایرانی مذاکرات درخواست تعلیق ۱۰ ساله غنی‌سازی را رد کرد

نماینده ترامپ در مذاکرات با ایران گفت: ما با ایرانی‌ها در مورد تعلیق ۱۰ ساله غنی‌سازی در ازای پرداخت هزینه سوخت بحث و گفت‌وگو کردیم، اما پیشنهاد ما با رد کامل مواجه شد.

نسخه‌پیچی‌ کیهان برای مذاکرات:

تا زمانی که تضمینی برای جلوگیری از حمله آمریکا ندارید، گفت‌وگو نکنید

کیهان نوشت: خروجی فعلی مذاکرات ژنو چیزی فراتر از جابه‌جایی کارگروه‌ها به وین نیست و تا زمانی که تضمینی برای جلوگیری از تکرار سناریوی شکست مذاکرات و بازگشت به فاز نظامی وجود نداشته باشد، بیم آن می‌رود که این نشست‌ها نیز تنها مقدمه‌ای برای سوءمحاسبات جدید باشد.

حضرتی:

چیزی از ایران خارج نخواهد شد

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: فضاسازی وال‌استریت‌ژورنال و نیویورک‌تایمز با واقعیت گفت‌وگوها مطابق نیست، غنی‌سازی ادامه خواهد داشت و چیزی از ایران خارج نخواهد شد.