کارشناس مسائل عربستان با اشاره به اعدام ۸۱ نفر در عربستان سعودی گفت: این اقدامات به کاهش محبوبیت بن سلمان و بی اثر کردن اصلاحات صوری او خواهد انجامید.
به گزارش اصلاحات نیوز؛ مجید مرادی درباره اعدام شدگان روز گذشته در عربستان سعودی اظهار داشت: ۸۱ نفری که در عربستان تحت عناوین مختلف گردن زده شدند، در سه دسته جای می گیرند؛ دسته اول افرادی هستند که غالبا از پیروان اهل سنت یا وهابی تکفیری و معارضین مسلح هستند و مشکل امنیتی هم دارند و معتقد به تغییر وضع با سلاح هستند. دسته دوم فعالان «الحراک السلمی» هستند که به دنبال تغییر و آزادی از طریق مسالمت جویانه هستند. دسته سوم که حدود ۴۰ نفر را تشکیل می دهند از شیعیان قطیف هستند که فعالیت مسلحانه ندارند و مطالبات آنها حاکمیت عدالت و برابری است.
او با بیان اینکه محمد بن سلمان با اعدام یکباره این سه دسته، اهداف و مقاصد سیاسی خود را دنبال می کند، گفت: بن سلمان با قتل خاشقچی نشان داد هیچ مخالفتی حتی در سطح رسانه ای را تحمل نخواهد کرد.
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: ولیعهد عربستان از تفکیک مخالفان طفره می رود و با یکجادیدن آنها به دنبال اضمحلال و مستهلک کردن هویت جریان های مخالف است و برچسب براندازی به بسیاری از مبلغان دینی و فعالان جامعه مدنی و حتی کسانی که به دنبال معتدل ساختن وهابیت هستند، می زند.
او با بیان اینکه بن سلمان به دنبال بی اعتبارکردن جریان های مخالف خود است، اظهار داشت: همزان با شروع بهار عربی در کشورهای عربی، این موج در عربستان هم به راه افتاد اما بن سلمان با برچسب شیعی زدن به مخالفان خود، آن را بی اعتبار کرد.
مرادی گفت: اعتراض بسیاری از فعالان سیاسی، دموکراسی خواهان، فعالان مدنی و آزادیخواهان عربستان به شهید «نمر» این بود که صدای اعتراض او آنقدر بلند شده بود که صدای ما خاموش و نادیده گرفته شد. بن سلمان هم سوار بر این موج شد و برچسب شیعی به میلیون ها فعال حقوق بشری و مخالفین نظام سعودی زد.
او حکم اعدام ۴۱ پیرو اهل سنت و ۴۰ نفر از شیعیان عربستان را کاریکاتوری خواند و عنوان کرد: جمعیت شیعیان عربستان یک دهم جمعیت عربستان نمی شود، چگونه ۴۰ نفر مسلح و تکفیری از بین آنها پیدا کردند؟
بیشتر بخوانید:
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: بن سلمان در بحبوحه اشتغال غرب به مسئله اوکراین و مذاکرات وین، به عادت قتل و خونریزی خود بازگشته است و دست خود را به خون بسیاری از جوانان عربستان آلوده کرد و از این طریق خواست ابراز وجودی در داخل عربستان کند.
او با اشاره به برخی اصلاحات در جامعه عربستان از قبیل آزادی رانندگی زنان، ورود زنان به ورزشگاه ها و…، آنها را «نخ نما» توصیف کرد و گفت: نظامی همچون عربستان سعودی، جایی در جهان ندارد چون با قتل و ایجاد رعب نمی توان کسب مشروعیت کرد. بن سلمان باید بداند جامعه عربستان «کودک» نیست که با ایجاد چند اصلاح ظاهری و صوری و نخ نما به او رغبت پیدا کند بلکه این جامعه مانند دیگر جوامع جهان، افق های باز می خواهد.
مرادی ابراز داشت: محمد بن سلمان با قتل خاشقچی خود را در افکار عمومی عربستان و جهان بی اعتبار کرد. با گذشت دوسال از آن واقعه به گمان تطهیر خود، اعلام کرده که نقشی در قتل خاشقچی نداشته است درحالیکه این سابقه پیشین تا روز پسین برای او خواهد ماند.
او گفت: اقدامات سرکوبگرانه بن سلمان، به محبوبیت او منجر نخواهد شد و عملا مطالبات جامعه عربستان تداوم پیدا خواهد کرد.
کارشناس مسائل عربستان با اشاره به روابط عربستان با آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ گفت: بن سلمان هنوز هم خواب آن دوران را می بیند و منتظر است که ترامپ دوباره سر کار بیاید. چون هردو با روحیه سرکوب و محافظه کاری خود اعتقادی به روندهای دموکراتیک و حقوق بشر ندارند و با لجاجت و حماقت، سیاست های خود را به پیش می برند.
/شفقنا