کد خبر : ۱۲۶۸۷
۱۹:۵۲

۱۴۰۱/۱۱/۲۷

سیاست‌های اقتصادی تصمیم نفوذی‌ها برای به آشوب کشیدن کشور است/ قیمت ارز، سکه و طلا کاهشی می‌شود؟/ دولت رئیسی ارز را بالا می‌برد تا حقوق‌ها را بدهد! ‌

راغفر به اصلاحات نیوز می گوید: از يک طرف قيمت ارز را بالا می‌برند تا حقوق بدهند و بخشی از بدهى‌هاى شان را بپردازند. واقعيت اين است كه هزينه هاى اين كار براى جامعه خيلى سنگين است، سؤال من از مسئولين و آن هايى كه اين سياست ها را ترويج مى‌دهند اين است كه آيا اصلا به پيامدهاى چنين اقداماتى فكر كردند؟

حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه با توجه به روند افزایشی قیمت سکه، ارز و طلا در بازار، به اصلاحات نیوز می‌گوید: البته روند این افزایش قیمت‌ها همواره صعودی بوده و روزهایی هم که قیمت ها پايين می آید، صرفا یک نمایش بیشتر نبوده است. مسئله اصلى اين است كه خود حاكميت و خود دولت تا کنون اين بازى را مديريت كرده ولى تبعاتش را نمی‌توانند کنند. اين بازى را خود دولت مى كند، چرا که آخر سال است و برای پراخت عیدی، پاداش و حقوق کارکنان، منبعی ندارند و براى تأمين كسرى بودجه ها، اين‌چنين قیمت ها را افزایش می‌دهند. 

همه دولت ها مكلف بوده اند كه اين سياست ها را به صورت یکدست اجرا كنند و به همين دليل هم پيامدهايش همواره در جهت فقيرتر شدن قشر قابل توجهى از جامعه، به ويژه طبقات متوسط و فقير جامعه بوده که در حال له شدن هستند. عناصر نفوذى اين سياست‌ها را ترويج می‌دهند تا جامعه را به سمت فروپاشى پيش ببرند، بنابراين ما تنها كارى كه مى توانيم انجام دهيم اين است كه توصيه كنيم اين سياست‌هاى بى خردانه را بازنگرى كنید. 

وی ادامه داد: این روند روى انتظارات عمومى هم اثر مى گذارد يعنى به دنبالش يک عده فكر مى كنند اين افزايش قيمت ادامه دار خواهد بود و به همين دليل به اين مسابقه دامن مى زنند و تصور مى شود كه قيمت تا ٥٠ هزار تومان افزايش مى يابد و چون فعلا قيمت پايين تر است، تصميم به خريد مى گيرند.

بازى گرانی ارز را خود دولت مى‌كند، چرا که آخر سال است و برای پراخت عیدی، پاداش و حقوق کارکنان، منبعی ندارند و براى تأمين كسرى بودجه ها، اين‌چنين قیمت ها را افزایش می‌دهند. عناصر نفوذى اين سياست‌ها را ترويج می‌دهند تا جامعه را به سمت فروپاشى پيش ببرند.

راغفر با بیان اینکه واقعيت اين است كه از اين کار احمقانه تر و ناشیانه تر که بانک مركزى اعلام كند ٥٠٠٠ هزار يورو به هر نفر که اعلام نياز كند ميفروشیم ، وجود ندارد، گفت: اين واقعا حرف بدون منطق و فکر است. اين اقدام در واقع چند بار صورت گرفته و شكست خورده است، در اوايل دهه ٧٠ همين اتفاق رخ داد. همه می‌دانند كه خزانه ارزى خالى است و اين چه پز و نمايشى است كه دولت و بانک مركزى مى گويد مى خواهد به مردم 5هزار یوور بدهد؟ به چه دليل؟ آيا فكر مى كند به اين ترتيب قيمت ارز كاهش مى يابد؟ يا اينكه هدف هاى ديگرى در كار است، یعنى تصمیم دارند از این طریق مبالغ بزرگى را از ذخاير ارزى از كشور خارج كنند. اگر بخواهیم بپذیریم که این تصمیم ها، تصمیم نفوذی ها برای به آشوب کشیدن کشور نیست، واقعا سخت است که قبول کنیم این تصمیمات از روی جهل گرفته می‌شود. 

این اقتصاددان، گفت: از يک طرف قيمت ارز را بالا می‌برند تا حقوق بدهند و بخشی از بدهى‌هاى شان را بپردازند. واقعيت اين است كه هزينه هاى اين كار براى جامعه خيلى سنگين است، سؤال من از مسئولين و آن هايى كه اين سياست ها را ترويج مى‌دهند اين است كه آيا اصلا به پيامدهاى چنين اقداماتى فكر كردند؟ اگر كه طبقه محروم جامعه كه از قربانيان اوليه و اصلى اين سياست ها هستن به كف خيابان‌ها بيايند آيا مى‌دانيد چه اتفاقى رخ می‌دهد؟ در آن زمان دیگر هيچكس ياراى مقابله با آن ها را نخواهد داشت. 

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه صريحا هشدار مى دهم آن هايى كه به دنبال اين سياست هاى بى خردانه هستند، به احتمال زياد عنصر خارجى هستند، تصریح کرد:  به نظرم اين سياست ها فقط براى اين است كه دولت بتواند كسرى بودجه هايش را با توجه به شب عيد، تأمين كند و به اين ترتيب ملاحظه ميفرماييد كه چه مصيبتى را براى جامعه به بار آورده است. 

از يک طرف قيمت ارز را بالا می‌برند تا حقوق بدهند و بخشی از بدهى‌هاى شان را بپردازند. واقعيت اين است كه هزينه هاى اين كار براى جامعه خيلى سنگين است، سؤال من از مسئولين و آن هايى كه اين سياست ها را ترويج مى‌دهند اين است كه آيا اصلا به پيامدهاى چنين اقداماتى فكر كردند؟ اگر كه طبقه محروم جامعه كه از قربانيان اوليه و اصلى اين سياست ها هستن به كف خيابان‌ها بيايند آيا مى‌دانيد چه اتفاقى رخ می‌دهد؟ در آن زمان دیگر هيچكس ياراى مقابله با آن ها را نخواهد داشت. 

وى افزود: من همه اين سياست ها را در واقع ادامه سياست‌هاى سه دهه گذشته صرف نظر از اين كه چه دولتى بر سر كار بوده و چه شعارى می‌داده است مى دانم . همه دولت ها مكلف بوده اند كه اين سياست ها را به صورت یکدست اجرا كنند و به همين دليل هم پيامدهايش همواره در جهت فقيرتر شدن قشر قابل توجهى از جامعه، به ويژه طبقات متوسط و فقير جامعه بوده که در حال له شدن هستند. عناصر نفوذى اين سياست‌ها را ترويج می‌دهند تا جامعه را به سمت فروپاشى پيش ببرند، بنابراين ما تنها كارى كه مى توانيم انجام دهيم اين است كه توصيه كنيم اين سياست‌هاى بى خردانه را بازنگرى كنید. 

راغفر با انتقاد مجدد از تصمیم بانک مرکزی برای فروش 5 هزار یورو به متقاضیان، گفت: چرا ارز مملكت را بايد بیاورند و به هركس كه متقاضى است بفروشند؟ به چه دليلى اين كار را مى كنند؟ سابقه نشان مى دهد كه اين نوع اقدامات براى خارج از كردن ارز از كشور است. به هيچ وجه نمى توانم بپذيرم كه اين مسئله بدون نفوذ گروه هاى ذى نفع در اقتصاد كشور صورت گرفته، بنده كاملا متقاعد هستم كه جريان هايى در داخل قدرت منافعشان در اين سياست‌هاست و منافع شان هم در تورم است. يعنى یک عده اى از درآمدهاى بزرگ و ثروت‌هاى عظيمی که از طريق افزايش تورم در كشور است، سود می‌کنند، این اقتصاد هيچ راهى جز سقوط ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه تا وقتی مردم سکوت می‌کنند، اين رويه ادامه پيدا مى‌كند، خاطرنشان کرد: اینکه مردم به خرید سکه و ارز در این شرایط افزایشی روی می آوردند کار غلطى است اما من مردم را محكوم نمى كنم، ولى اين را دولت خودش دامن مى زند. وقتی دولت پول ملی را بی ارزش می‌کند، مردم اقدامى كه انجام مى دهند یک اقدام كاملا عقلانى براى حفظ قدرت خريد و ارزش پول ملى شان است، اما دقيقا مردم هم در حال تضعيف کرن پول ملى هستند. متاسفانه اين همان خط قرمزی است که دولت سیزدهم برای سیاست های اقتصادی‌اش اعلام کرده بود. یكى جلوگيرى از افزايش تورم و دومى جلوگيرى از كاهش ارزش پول ملى! که هر دوى اين خطوط قرمز مدت‌هاست با اين اقدامات شكسته شده است. وقتى آقاى رئيسى دولت را به دست گرفت، دلار ٢٧ هزار تومان بود حالا به ٤٨ هزار تومان رسیده است.  

اینکه مردم به خرید سکه و ارز در این شرایط افزایشی روی می آوردند کار غلطى است اما من مردم را محكوم نمى كنم، ولى اين را دولت خودش دامن مى زند. وقتی دولت پول ملی را بی ارزش می‌کند، مردم اقدامى كه انجام مى دهند یک اقدام كاملا عقلانى براى حفظ قدرت خريد و ارزش پول ملى شان است، اما دقيقا مردم هم در حال تضعيف کرن پول ملى هستند.

حسین راغفر در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد بعد از عید و پرداخت عیدی و حقوق‌ها، قیمت سکه و ارز و طلا روند کاهشی به خود بگیرد، گفت: اين به واکنش مردم بستگى دارد. اگر قرار شود كه مردم فكر كنند به این شکل هم می‌شود زندگی کرد، چه دلیلی دارد که قیمت ها را بالاتر نبرند؟ مردم باید نسبت به این رویه معترض شوند. مردم در راهپيمايى ٢٢ بهمن به خود من گفتند كه آقا زندگى ما متلاشى شده است، كى قرار است دولت بفهمد كه ما زندگى مان متلاشى شده؟

اینکه چقدر احتمال دارد بعد از عید و پرداخت عیدی و حقوق‌ها، قیمت سکه و ارز و طلا روند کاهشی به خود بگیرد،اين به واکنش مردم بستگى دارد. اگر قرار شود كه مردم فكر كنند به این شکل هم می‌شود زندگی کرد، چه دلیلی دارد که قیمت ها را بالاتر نبرند؟

كسى اين را می‌گويد كه در راهپيمايى سالروز پيروزى انقلاب اسلامى شركت كرده است. حاكمان، مسئولين و کسانی که چنین سیاست‌هایی را اتخاذ می‌کنند باید جوابگو باشند. این رویه راه حل دارد اما حاضر نیستند به این راه حل ها تن دهند. راه حل اين است كه شما بايد تقاضا را كنترل كنيد، نه اينكه به تقاضا دامن بزنيد، آنهم از طريق واردات خودروهاى لوكس، وارات میوه و... . 


گزارش خطا

ارسال نظر
captcha