۱۴۰۲/۰۹/۲۶

6 اشتباه رایج در استفاده از لوازم گرمایشی که باید بدانید!

برخی اشتباهات سهوی موجب می شود تا علیرغم تلاش برای گرم کردن خانه، شاهد قبض های گران قیمت و هوای نه چندان گرم در فضای خانه باشیم. از تنظیمات اشتباه ترموستات گرفته تا بی توجهی به تعمیر و نگهداری لوازم گرمایشی، کوچکترین اشتباه گرمایشی می توانید منجر به بروز این اتفاقات شود.

یک خانه گرم و دنج بهترین مکان برای گذراندن ایام سرد سال است. در این روزها نصب و راه اندازی سیستم های حرارتی و گرمایشی به ما کمک می کند تا از سرمای هوا در امان بمانیم. اما برخی اشتباهات سهوی موجب می شود تا علیرغم تلاش برای گرم کردن خانه، شاهد قبض های گران قیمت و هوای نه چندان گرم در فضای خانه باشیم. از تنظیمات اشتباه ترموستات گرفته تا بی توجهی به تعمیر و نگهداری لوازم گرمایشی، کوچکترین اشتباه گرمایشی می توانید منجر به بروز این اتفاقات شود. در ادامه با معرفی شش اشتباه رایج گرمایشی و نحوه جلوگیری از آنها با راهنماتو همراه باشید.

۱- تنظیمات اشتباه ترموستات

به گزارش راهنماتو، یکی از بزرگ ترین اشتباهات گرمایشی تنظیم دمای ترموستات روی دمای بیش از حد بالا یا پایین است که می تواند به سردی خانه یا هزینه های غیرضروری انرژی منجر شود. اگر دمای ترموستات را خیلی پایین بیاورید، احساس سرما خواهید کرد، در حالی که تنظیم آن روی دمای خیلی بالا موجب کارکرد بیش از حد سیستم و در نتیجه فرسوده شدن سیستم گرمایشی و هزینه بالای قبض گاز یا برق خواهد شد. بهترین دما برای ترموستات در زمستان حدود ۶۸ درجه فارنهایت است. می توانید از یک ترموستات هوشمند نیز برای صرفه‌جویی در هزینه و تنظیم دمای مطلوب در زمستان استفاده کنید.
۲- مسدود کردن دریچه های حرارتی با مبلمان

یکی دیگر از ساده ترین اشتباهات در رابطه با لوازم گرمایشی مسدود کردن دریچه های حرارتی با مبلمان و اثاثیه نرم است. این کار مانع از گرم شدن هوای خانه خواهد شد. در صورتی که هوای گرم فاقد خروجی های کافی باشد، ممکن است به داخل رادیاتورها و سایر لوازم گرمایشی برگردد و موجب گرم شدن بیش از حد آنها شود. در بهترین حالت، این کار موجب درگیر شدن سوییچ های ایمنی اضطراری و در نهایت خاموش شدن دستگاه خواهد شد و در بدترین حالت ممکن است رادیاتورها را دچار آسیب کرده و منجر به آتش سوزی شود.

۳- خاموش کردن لوازم گرمایشی در تمام روز

برای صرفه جویی در مصرف انرژی تمام لوازم گرمایشی را به یک باره خاموش نکنید. این کار موجب سرد شدن بیش از حد هوای اتاق شده و گرم کردن مجدد آن را با مشکل مواجه خواهد کرد. بهترین کار استفاده از یک سیستم منطقه‌بندی برای گرم کردن قسمت های مورد نیاز خانه است. با این کار می توانید هوای گرم را به قسمت های موردنیاز خانه هدایت کنید. کافی است دریچه های اتاق هایی را که اغلب از آنها استفاده نمی کنید، ببندید. این کار موجب می شود تا سیستم گرمایشی شما هوای گرم بیشتری را به مناطق مورد نیاز هدایت کند.
۴- جمع کردن پرده ها در روزهای آفتابی

بستن پرده‌ها در زمانی که لوازم گرمایشی روشن هستند، می تواند منجر به گرم شدن خانه و جلوگیری از اتلاف انرژی از طریق پنجره ها شود. اما جمع کردن پرده ها در زمانی که نور طبیعی به داخل خانه می تابد، مساوی است با اتلاف انرژی طبیعی. حتی در زمستان هم، خورشید یک منبع عالی برای گرم کردن خانه شماست. بستن پرده ها از تابش نور خورشید به درون اتاق جلوگیری کرده و منجر به سردتر شدن خانه و مصرف بیشتر انرژی خواهد شد.

۵- عدم تعویض فیلتر لوازم گرمایشی

تعویض نکردن فیلتر لوازم گرمایشی هم می تواند به لوازم گرمایشی آسیب برساند و هم مصرف انرژی را بالا ببرد. انباشته شدن گرد و غبار و مو درون فیلتر لوازم گرمایشی موجب گرم شدن بیش از حد و کاهش کارایی آنها خواهد شد.
۶- تمیز نکردن دریچه های گرمایش و رادیاتورها

تمیز کردن دریچه های حرارتی و رادیاتورها را فراموش نکنید. این دریچه ها یکی از رایج ترین مکان هایی هستند که اغلب فراموش می کنیم آنها را تمیز کنیم. انباشته شدن گرد و غبار و زباله‌ در این قسمت ها به کاهش راندمان و حتی آتش سوزی منجر خواهد شد. با تمیز کردن منظم این دریچه ها به افزایش عمر سیستم گرمایشی و بهبود کیفیت هوای داخل خانه کمک زیادی خواهید کرد. 

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید