اخبار بورس ۱۴۰۳/۰۵/۱۶

ادامه روزهای نزولی پتروپالایشی‌های بورس

در معاملات بی‌جان بورس امروز، شاخص‌های اصلی بازار به افت خود ادامه دادند و بخش عمده پتروپالایشی‌ها نیز سرخ‌پوش شدند.

ادامه روزهای نزولی پتروپالایشی‌های بورس

به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از انرژی‌پرس، معاملات سومین روز بورس در هفته جاری با تداوم افت شاخص‌های اصلی بازار و محدودیت دامنه نوسان دنبال شد و بیش از ۷۰ درصد از سهام و حق تقدم‌ها در بازار روز جاری سرخ‌پوش شدند. در بازار پتروشیمی‌ها، فضای بازار متعادل بود اما در گروه پالایشی، همچنان بخش عمده نمادها نزولی بودند.

شاخص کل بورس تهران امروز هزار و ۹۳۱ واحد، معادل ۰.۱ درصد عقب‌نشینی کرد و روی پله دو میلیون و دو هزار واحدی به پایان برد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۱۳ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

پس از آنکه در بازار امروز تنها ۳.۶ میلیارد برگه سهم خرید و فروش شد، ارزش معاملات خرد بار دیگر کاهش یافت و رقم هزار و ۱۳۶ میلیارد تومانی را ثبت کرد. این ارزش معاملات در حالی رقم خورد که سهامداران حقیقی نیز ۳۷۱ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند.

تعادل مطلق در گروه پتروشیمی

وضعیت امروز صنعت پتروشیمی در تعادل مطلق بود. طوری که ۹ نماد پتروشیمی در بازار امروز صعودی شدند، ۹ نماد منفی خوردند و ۹ نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی به استقابل معاملات روز آینده رفتند.

بیشترین رشد قیمت در نمادهای صعودی نیز مربوط به سه نماد پتروشیمی پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۹۹ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۰.۵۱ درصد و پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۰.۳۸ درصد بود. در طرف مقابل اما سهام شرکت‌های پتروشیمی جم (جم) با ۰.۳۵ درصد، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۰.۲۹ درصد و پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۰.۲۷ درصد کاهش قیمت، شدیدترین افت را به نام خود زدند.

بیشتر بخوانید:  صعود بورس برای دومین روز متوالی/ نمادهای پالایشی یک‌دست سبزپوش شدند

گفتنی است که نماد نوری در حالی بیشترین بازدهی را در گروه خود رقم زد که بیشترین ورود پول حقیقی در این گروه به مبلغ ۶.۸ میلیارد تومان را نیز تجربه کرد. با این وجود، در طرف دیگر بازار، ۱۰.۷ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد تاپیکئ خارج شد.

کدام نمادهای پالایشی سبزپوش شدند؟

در پایان معاملات امروز صنعت پالایشی، بیشتر نمادهای این صنعت بار دیگر در سمت منفی بازار قرار گرفتند. در بورس امروز سه نماد پالایشی بازدهی مثبت داشتند و ۶ نماد افت قیمت را تجربه کردند. به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۰.۴۶ درصد افت کرد و سهامداران، معاملاتی ۸۰ میلیارد تومانی را در این صنعت رقم زدند. علاوه بر آن، سهامداران حقیقی نیز ۴۲ میلیارد تومان پول از نمادهای این صنعت خارج کردند.

سه نماد پالایش نفت لاوان (شاوان)، پالایش نفت تبریز (شبریز) و نفت بهران (شبهرن) با رشد قیمت به ترتیب ۰.۶۵ درصد، ۰.۱۹ درصد و ۰.۰۹ درصدی، پیشتازان صنعت پالایشی در بورس امروز بودند. در طرف دیگر بازار اما سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۷۹ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۵۲ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۴۸ درصد کاهش قیمت، متحمل بیشترین افت شدند.

در بورس امروز هیچ یک از نمادهای پالایشی نتوانستد پول اشخاص حقیقی را جذب کنند و نماد شپنا با رقم ۲۲ میلیارد تومانی، شاهد بیشترین خروج پول حقیقی بود.

لازم به ذکر است که در پایان معاملات امروز و با اعلام ناظر بازار، نماد معاملاتی ‌شرکت پالایش نفت تهران (شتران) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده متوقف شد و در معاملات روز آینده حضور نخواهد داشت.

بورس پتروشیمی

 

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید