ارز دیجیتال ۱۴۰۱/۰۹/۱۷

پیش بینی مجله فوربز از قیمت رمزارزها در سال 2023

مجله مالی فوربز در گزارش جدید خود به پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین، اتریوم و و دیگر آلت‌کوین‌ها پرداخته است. طبق این گزارش، 2023 سال خوبی برای بازار رمزارزها نیست و نااطمینانی و ریسک در این بازار ادامه خواهد داشت.

بازار رمزارزها در طی سال ۲۰۲۲ میلادی، وضعیت نامناسبی را سپری کرد. در کنار ریزش قیمت اکثر رمزارزها از جمله بیت‌کوین و اتریوم، ورشکستگی چندین شرکت این حوزه در پی بحران نقدیگی صرافی FTX نااطمینانی بیشتری را به این بازار تحمیل کرد. مجله مالی فوربز در گزارش جدید خود قیمت بیت‌کوین، اتریوم و دیگر آلت‌کوین‌ها را در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده است.
وضعیت بیت‌کوین و اتریوم

بازار سهام‌ در سال ۲۰۲۲، سال خوبی را پشت سر نگذاشت، به طوری که شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰، سال جاری میلادی را با ۱۷ درصد ضرر به پایان خواهد رساند. وضعیت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال از بازار سهام هولناک‌تر بود و بازار رمزارز‌ها سال خونینی را پشت سر گذاشت. در زمان نگارش گزارش فوربز، بیت‌کوین ۶۴ درصد ‌و اتریوم ۶۶ درصد از ارزشش را در طول سال جاری از دست داده است.

از طرفی دیگر آلت‌کوین‌های بازار، کاهش ۹۰ درصدی در قیمت را تجربه کردند. در ژانویه ۲۰۲۲، قیمت اتریوم بیش از ۳۸۰۰ دلار بود و قیمت بیت‌کوین حدود ۴۸۰۰۰ دلار قرار داشت. این در‌ حالی است که قیمت فعلی اتریوم حدود ۱۲۵۰ دلار و بیت‌کوین ۱۶۹۶۲ دلار است. فوربز یکی از دلایل ریزش شدید این دو رمزارز مشهور را جنگ فدرال رزرو بر سر مسئله تورم می‌داند. در طی دوازده ماه گذشته، شرکت‌های فراوانی در حوزه رمزارز ورشکست شدند و بحران صرافی FTX بزرگ‌ترین شوک را به این بازار وارد کرد. اکنون سوال این است که آیا این وضعیت در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه پیدا می‌کند؟

زمستان طولانی بازار رمزارز تا چه مدت ادامه پیدا می‌کند؟

رمزارزها همواره نوسانات شدیدی را تجربه می‌کنند، اما وضعیت زمستان طولانی این بازار، فعالان و سرمایه‌گذاران را آشفته و نگران کرده است. دیوید کمرر، مدیرعامل CoinLedger باور دارد که این زمستان ممکن است ادامه پیدا کند و فاکتورهای اقتصاد کلان، رکود و تورم بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته، جنگ اوکراین و روسیه و نااطمینانی سیاسی نیز در این مسئله نقش دارند.

پیش‌بینی بیت‌کوین در ۲۰۲۳

بیت‌کوین کمی پیش از بحران صرافی FTX، با قیمت ۱۹۵۰۰ دلار در بازار حضور داشت اما حالا با قیمت حدودی ۱۶۹۰۰ در بازار معامله می‌شود. کتی وود، مدیرعامل Art Invest و یکی از حامیان بیت‌کوین باور دارد که اکثر شرکت‌ها بعد از بحران FTX، ممکن است از سرمایه‌گذاری در رمزارزها برای مدتی خودداری کنند.

او هنوز هم باور دارد که پیش‌بینی قیمت یک میلیون دلاری بیت‌کوین تا ۲۰۳۰ تحقق خواهد یافت. با ریزش قیمت شدید بیت‌کوین در ۲۰۲۲ و جنجال‌های رخ داده، بعید نیست که قیمت آن به ۱۰۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند. تحلیل‌گران جی‌پی مورگان باور دارند که کف قیمتی بیت‌کوین با وجود سیل خروج سرمایه (margin call)، حدود  ۱۳۰۰۰ دلار است.

پیش‌بینی قیمت اتریوم

حرکت اتریوم معمولا همگام با بیت‌کوین همراه است. بعد از مرج (merge) اتریوم در سپتامبر ۲۰۲۲، برخی تحلیل‌گران باور دارند که رابطه حرکت قیمتی این دو رمزارز می‌تواند قطع شود. دیوید کمرر باور دارد که اتریوم می‌تواند تا سطح ۲۵۰۰ دلار در طی شش ماه آینده رشد پیدا کند. اگر شرایط کلان به این وضعیت کمک نورزد، اتریوم کاهش قیمت خود را ادامه خواهد داد. اتریوم در ژوئن سال جاری قیمت ۱۰۰۰ دلار را تجربه کرد و این مسئله دور از دسترس نیست که قیمت آن در صورت حفظ نااطمینانی در بازار به قیمت ۳ رقمی کاهش پیدا کند.

پیش‌بینی دیگر رمزارزها

وضعیت آلت‌کوین در سالی که گذشت، بدتر از بیت‌کوین و اتریوم بود. با بازار خرسی موجود، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که در آلت‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری نکنند. تا زمانی که قیمت بیت‌کوین و اتریوم بهبود پیدا نکنند، حرکت نزولی آلت‌کوین‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. صرافی بایننس در سپتامبر سال جاری، استیبل‌کوین USD Coin را که‌ پنجمین رمزارز بزرگ از لحاظ ارزش بازاری بود را از لیست رمزارزهای مورد پشتیبانی خود حذف نمود. از طرفی رقابت میان استیبل‌کوین‌ها نیز در این بازار در حال افزایش است. در نهایت این مجله نتیجه می‌گیرد که ریسک در بازار رمزارزها باقی خواهد ماند و افزایش پیدا خواهد کرد.

/تجارت نیوز

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید