سیاسی ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

عبدالرضا فرجی‌راد، تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

پاسخ اسرائیل احتمالا سایبری یا حمله به مراکز نظامی خواهد بود/ یکی زدند و یکی خوردند، باید بحث را تمام کنند

عبدالرضا فرجی‌راد، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و مدیرکل اسبق شورای راهبردی روابط خارجی وزارت خارجه، در گفتگو با اصلاحات نیوز با تحلیل شرایط ایران و اسرائیل و احتمال پاسخ اسرائیل به حمله موشکی هفته جاری، گفت: اسرائیل مدتی بود که به منافع ایران ضربه وارد کرده بود، اقدام آخرشان هم در واقع ضربه به مقر دیپلماتیک

پاسخ اسرائیل احتمالا سایبری یا حمله به مراکز نظامی خواهد بود/ یکی زدند و یکی خوردند، باید بحث را تمام کنند

عبدالرضا فرجی‌راد، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و مدیرکل اسبق شورای راهبردی روابط خارجی وزارت خارجه، در گفتگو با اصلاحات نیوز با تحلیل شرایط ایران و اسرائیل و احتمال پاسخ اسرائیل به حمله موشکی هفته جاری، گفت: اسرائیل مدتی بود که به منافع ایران ضربه وارد کرده بود، اقدام آخرشان هم در واقع ضربه به مقر دیپلماتیک ما بود که به هیچ‌ عنوان پذیرفته شده نیست و مردم هم از این اتفاق ناراحت بودند، دولت هم باید کاری می‌کرد. بنابراین ایران مجبور به پاسخ بود و این پاسخ با یکسری روابط دیپلماتیک همراه بود. یعنی یک سری تبادل نظر با کشورهای غربی و همسایه و اینگونه نبود که بی گدار به آب بزند و از قبل هم اعلام کرده بود که مجبور به پاسخ هستیم و اگر پاسخ ندهیم رفتارهای اسرائیل غیرقابل کنترل می‌شود.

ممکن است پاسخ‌شان سایبری باشد، یا ممکن است به یکی از تاسیسات زیربنایی ایران حمله کنند. امکان این که مراکز نظامی را هم بزنند وجود دارد. اما احتمال کمی می‌دهم که مراکز هسته ای را بزنند، چرا که اگر مراکز هسته ای را بزنند، این احتمال وجود دارد که ایران از npt خارج شود.

این کارشناس ادامه می‌دهد: بالاخره ایران پاسخ اسرائیل را طوری داد که به کسی آسیب وارد نشود و ساختارها تخریب نشود. طبیعتا این موضوع به شورای امنیت و گروه هفت کشیده شد و اسرائیل در این جلسات دستاوردی نداشت و برخی از کشورها محکوم و برخی دیگر محکوم نکردند. حالا اسرائیل دردش گرفته است و احساس می‌کند در منطقه وزن ژئوپلیتیکی اش پایین آمده است. یعنی اسرائیل یک بار در ۷ اکتبر وزن ژئوپلیتیکی اش پایین آمد یک بار هم الان. نشان داده شد آن تبلیغاتی که برای موضوعات نظامی و دفاعی اسرائیل می‌شد بسیار آسیب پذیر است.

ایران پاسخ اسرائیل را طوری داد که به کسی آسیب وارد نشود و ساختارها تخریب نشود. طبیعتا این موضوع به شورای امنیت و گروه هفت کشیده شد و اسرائیل در این جلسات دستاوردی نداشت حالا دردش گرفته است و احساس می‌کند در منطقه وزن ژئوپلیتیکی اش پایین آمده است

فرجی راد با بیان این موضوع که اسرائیل برای اینکه این وضعیت را جبران کند اعلام کرده که می‌خواهد تلافی کند، گفت: حالا باید دید تلافی آنها چیست و ایران چگونه پاسخ خواهد داد. به نظرم قبل از اینکه اسرائیل بخواهد پاسخی بدهد، ما باید دیپلماسی را با آمریکا و اروپا مجددا فعال کنیم. متاسفانه ما در گفتگو کمی سخت هستیم، در حالی که باید تحرکات بیشتری داشته باشیم و هشدار دهیم که نه می‌ترسیم و نه بی پاسخ می‌گذاریم اما واقعیت این است که دنبال تنش و درگیری نیستیم و آمریکایی‌ها هم ثابت کردند که در این ۶ ماه به دنبال درگیری و تنش نیستند. لذا از طریق دیپلماسی باید جلوی سایر تحرکات را گرفت.

این کارشناس سیاست خارجی می‌گوید: اسرائیل یکی زده و یکی هم خورده است و دیگر پاسخ ندارد، اگر می‌خواهد بگوید من گردن کلفت منطقه هستم دیگر بحثش جداست و منجر به افزایش درگیری‌ها در منطقه خواهد شد.

به نظرم قبل از اینکه اسرائیل بخواهد پاسخی بدهد، ما باید دیپلماسی را با آمریکا و اروپا مجددا فعال کنیم و هشدار دهیم که نه می‌ترسیم و نه بی پاسخ می‌گذاریم اما واقعیت این است که دنبال تنش و درگیری نیستیم و آمریکایی‌ها هم ثابت کردند که در این ۶ ماه به دنبال درگیری و تنش نیستند. لذا از طریق دیپلماسی باید جلوی سایر تحرکات را گرفت.یک حمله ای کردند یک جوابی را گرفتند و الان باید کار را تمام شده اعلام کنند.

او در ادامه با اشاره به نحوه پاسخ اسرائیل می گوید: ممکن است پاسخ سایبری سخت باشد، در همه کشورها همه چیز کامپیوتری شده است بنابراین ممکن است پاسخ‌شان سایبری باشد، یا ممکن است به یکی از تاسیسات زیربنایی ایران حمله کنند. اگر کاری انجام دهد طبیعتا ایران هم همان کار را می‌کند و فقط درگیری ها بیشتر می‌شود. امکان این که مراکز نظامی را هم بزنند وجود دارد. اما احتمال کمی می‌دهم که مراکز هسته ای را بزنند، چرا که اگر مراکز هسته ای را بزنند، این احتمال وجود دارد که ایران از npt خارج شود. همچنین فکر نمی‌کنم چنین توانی را بدون هماهنگی و همکاری با آمریکا داشته باشند.چون آمریکا هم اعلام کرده در تهاجم به ایران همکاری نمی‌کند.

فرجی را با بیان این که ممکن حملاتشان موفقیت آمیز باشد و یا نباشد، گفت: به هر صورت کار خبطی است چون یک حمله ای کردند یک جوابی را گرفتند و الان باید کار را تمام شده اعلام کنند. ایران گنبد آهنین ندارد و واقعیت این است اسرائیل هم بی مشکل نیست و برای حمله به ایران باید از برخی از کشورهای همسایه عبور کند و ایران هم به کشورهای همسایه هشدار داده است.همانطور که کمک کردند و برخی از پهپادها و موشک های ایران را ساقط کردند، اگر اسرائیل بخواهد کاری انجام دهد آنها نیز باید مجدد موشک های اسرائیل را ساقط کنند، اگر نکنند در گسترش بحران در منطقه دخیل هستند.

انتهای پیام/

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید