سیاسی ۱۴۰۲/۰۲/۱۰

نامه سناتورها به بایدن؛ جلوی صادرات نفت ایران را بگیر

ده ها سناتور از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درخواست کردند تا قدرت مقامات ایالات متحده را برای تصرف دارایی های نفتی ایران تحت یک برنامه اجرایی تقویت کند.

سناتورها در نامه‌ای به بایدن گفتند: علی‌رغم تحریم‌های موجود، صادرات نفت ایران در سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافت و درآمد حاصل از آن برای حمایت از حملات به شهروندان آمریکایی و همچنین متحدان استفاده می‌شود.

در این نامه به توقیف یک نفتکش که در مسیر آمریکا قرار داشت و در در دریای عمان به دست نیروهای نظامی ایران متوقف شد هم اشاره شده است.

به طور خاص، سناتورها به رهبری «جونی ارنست» جمهوری‌خواه و «ریچارد بلومنتال» دموکرات – هر دو از کمیته نیروهای مسلح – شکایت دارند که دفتر تحقیقات امنیتی وزارت امنیت داخلی در عملیات‌های توقیف محموله‌های نفتی به دلیل کمبود پول ناموفق عمل کرده است.

سناتورها در این نامه گفتند: از زمان شروع برنامه اجرایی در سال ۲۰۱۹، این دفتر نزدیک به ۲۲۸ میلیون دلار نفت خام و نفت کوره ایران مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را کشف و ضبط کرده است. اما آنها گفتند که اخیراً به این دفتر پولی داده نشده است که به انجام وظایف خود ادامه دهد.

سناتورهای آمریکایی در ادامه این نامه نوشتند: این غیرقابل قبول است برنامه‌ای که ایالات متحده و متحدانش را ایمن تر می کند و به شیوه ای مقرون به صرفه برای ایالات متحده درآمد ایجاد می کند، به همین راحتی از بین برود.

کاخ سفید هنوز به این نامه واکنش نشان نداده است.

گفتنی است روز جمعه نیز عده‌ای از نمایندگان آمریکایی طرحی را معرفی کردند که با الزام دولت به مطرح کردن هرگونه توافق احتمالی با ایران در کنگره، راه را برای توافق آتی با ایران می‌بندد.

/شفقنا

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید