اقتصادی ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

فرار بزرگ سهامداران از بورس از ترس جنگ؛ چرا بازار سرمایه تعطیل نمی‌شود؟

روزنامه اعتماد نوشت: روز گذشته نزدیک به 1800 میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شد. عددی که نسبت به چهارشنبه گذشته 373 درصد رشد داشته و به عبارتی 4 برابر شده است! همزمان ۹۹۴ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

روزنامه اعتماد با اشاره به ریزش تاریخی دیروز بورس این سوال را مطرح کرده که چرا بازار بسته نمی‌شود؟

به گزارش اعتماد، روز گذشته یک سقوط سنگین دیگر در کارنامه بازار سرمایه ثبت شد و با منفی شدن ۹۵ درصد بورس، فعالان این بازار روز سختی را سپری کردند. چنانکه در یک ساعت ابتدایی معاملات شاخص کل بورس تهران ۳۵ هزار و ۴۲۸ واحد نسبت به روز چهارشنبه سقوط کرد و به سطح ۲ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۴۷۰ واحد رسید، اما این روند در ساعات بعدی تداوم پیدا کرد و شاخص کل با ریزش بیش از ۵۳ هزار واحدی تا ۲ میلیون و ۲۰۷هزار نیز پایین آمد.

این روزنامه افزوده است: نکته جالب توجه فرار بزرگ سرمایه خرد از بورس بود که تحلیلگران دلیل آن را هراس از سایه جنگ در خاورمیانه عنوان می‌کنند. روز گذشته نزدیک به ۱۸۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شد. عددی که نسبت به چهارشنبه گذشته ۳۷۳ درصد رشد داشته و به عبارتی ۴ برابر شده است! همزمان ۹۹۴ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

اعتماد سپس نوشته است: «عبدالله رحیم‌لو»، دکترای اقتصاد بین الملل با تاکید بر اینکه اقتصاد و سرمایه‌گذاری به آرامش و ثبات نیاز دارد، نوشته است: این تالار وحشت حاصل تحلیل‌های کوچه بازاری خیلی‌هاست. جنگ را به مردان جنگ و سیاست را به صاحبانش بسپاریم. بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری امنیت و آرامش‌زا هستند. امین بیگانی، کارشناس بازار سرمایه نیز نوشت: «این شرایط فورس‌ماژور که تو همه قراردادها هست و تو قوانین بورس هم اومده پس کجا باید استفاده بشه؟!! مگه شامل سیل، زلزله و جنگ نمیشه؟! از بالا تا پایین مسوولان گفتن که زدن کنسولگری یعنی زدن خاک ایران، خب این خودش یعنی اعلام رسمی جنگ! مدیریت سازمان باید حداقل دامنه را کم می‌کرد و حجم مبنا را موقت بالا می‌برد…»

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید