اخبار اصلاحات ۱۴۰۲/۰۷/۱۹

سیدمحمد خاتمی: سرنوشت هر کشورى باید بدست مردم آن کشور رقم بخورد/ حمله فلسطین، توازن قوا در منطقه را به هم زد

سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه آنچه رخ داد حاصل سال‌های سرکوب و ظلم اسرائیل بر فلسطین است گفت: تدبیر سیاسی و توجه به منافع ملی در ایران و پرهیز از موضع‌گیری‌های شتاب‌زده و تحریک‌کننده برای ایرانیان و مسلمانان ضروری است.

سیدمحمد خاتمی: سرنوشت هر کشورى باید بدست مردم آن کشور رقم بخورد/ حمله فلسطین، توازن قوا در منطقه را به هم زد

به گزارش اصلاحات نیوز؛ سید محمدخاتمى رئیس جمهورى اسبق ایران با اشاره به عملیات «طوفان الاقصی» گفت: آنچه رخ داده است حاصل تحقیر، سرکوب و ظلم‌هائی است که اسرائیل در طول این مدت نسبت به مردم فلسطین انجام داده است.

به گزارش جماران، مهم‌ترین بخش‌های صحبت‌های سید محمدخاتمى در جمع مشاوران خود را می‌خوانید:

رئیس جمهورى اسبق ایران روز گذشته در جمع مشاوران خود در واکنش به عملیات نظامى میان مقاومت و فلسطینیان پس از سالها تحمل تجاوز و زور و تحقیرشدگى توانستند کار بزرگى انجام دهند و قدرت اشغالگر را غافلگیر کنند و توازن قوا را در منطقه بهم بزنند.
دستگاههای تبلیغاتی طرفدار اسرائیل می کوشند این دستاورد بزرگ را به بعضی قدرتها و کشورها منتسب کنند و قدرت و استقلال فلسطینی ها را نادیده بگیرند که اشتباه است.
بعد از بهار عربى این، مهمترین اتفاقى است که در خاورمیانه رخ مى دهد.
سالها است که بسیاری این اصل را در مورد اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل نادیده می گیرند. کشورى با زور و جنایت اشغال مى شود و جمعیت زیادى از مردم کشته و عده زیادتری به بیرون رانده و آواره می شوند.
من در سخنرانى خود در هاروارد که تعدادى از یهودیان یا طرفداران اسرائیل هم در جمع گسترده دانشجویان و استادان حضور داشتند، همین اصل و باور را را مطرح کردم که زور، تجاوز و اشغال منشأ مشروعیت نیست.
البته در عمل آنچه باید صورت گیرد خواست و اراده خود مردم فلسطین است و سرنوشت هر کشورى باید بدست مردم آن کشور رقم بخورد.
آنچه ما می گوئیم اینکه بگذاریم همه فلسطینیان اعم از یهودى، مسلمان و مسیحى و اعم از ساکنان یا آوارگان فلسطینی تصمیم بگیرند و همگان نیز به این خواست و تصمیم احترام بگذاریم.
بعضى از قدرتها فلسطینى‌ها را تروریست مى‌دانند در حالیکه حتی طبق نظر همین سازمان ملل مقاومت در برابر تجاوز و ظلم تروریسم نیست.
آنچه رخ داده است حاصل تحقیر، سرکوب و ظلم هایی است که اسرائیل در طول این مدت نسبت به مردم فلسطین انجام داده است.
غرب دارد با دستپاچگى از اسرائیل طرفدارى بی قید و شرط مى کند و فقط براى کشته شدگان اسرائیلى ابراز ناراحتى مى کند ولی از کشتار و جنایت هایى که در غزه انجام مى گیرد حرفى نمى زند.
تدبیر سیاسی و توجه به منافع ملی در ایران و پرهیز از موضع گیری های شتاب زده و تحریک کننده، دخالت دادن قطب بندى هاى سیاسی در موضع گیری هاى خارجی را، هم برای ایرانیان و هم فلسطینیان و مسلمانان ضروری است.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید