اقتصادی ۱۴۰۳/۰۲/۰۱

تعطیلی پنجشنبه‌ها و مانع‌تراشی برای اقتصاد و بخش خصوصی/ حاج اسماعیلی: هیچ توجه‌ای به استراحت و تفریح مردم ندارند

حاج اسماعیلی اقتصاددان با تحلیل و بررسی موضوع تعطیلی پنجشنبه ها به اصلاحات نیوز می گوید: متاسفانه برخی از مسئولین با نگاه‌های بسیار واهی سر راه اصلاحات مانع تراشی و لجبازی می‌‌کنند. متاسفانه با این نگاه لجبازانه، مردم را از مشارکت در امور اجتماعی و اقتصادی حذف می‌کنند. مثلا می‌گویند تعطیلی شنبه و یکشنبه مصادف با تعطیلی در فلان کشور که با ما دشمنی دارد می‌شود، این از بزرگترین اشتباهات ماست

تعطیلی پنجشنبه‌ها و مانع‌تراشی برای اقتصاد و بخش خصوصی/ حاج اسماعیلی: هیچ توجه‌ای به استراحت و تفریح مردم ندارند

دولت، مجلس و بخش خصوصی بر سر تعطیلات آخر هفته همچنان بحث دارند. در حالی که در همه جای دنیا تعطیلات آخر هفته شنبه و یکشنبه است، ایران به دلیل عدم هماهنگی با این تعطیلات، از اقتصاد و تجارت دنیا جا مانده است. برخی از نمایندگان مجلس نیز با اعلام دلیلی عجیب گفتند که بخاطر همراهی نکردن با یهودی‌ها، شنبه را تعطیل نکردیم. در همین رابطه حمید حاج اسماعیلی اقتصاددان با تحلیل و بررسی این موضوع به اصلاحات نیوز می‌گوید: رویکردهای فعلی درباره تعطیلات آخرهفته از گذشته مطرح بوده و از این باب مسئله تعطیلات قرار بود مورد بازنگری قرار گیرد. یکی بحث اقتصادی بود. بالاخره تعطیلات ما مصادف با روزهای کاری در کشورهای دیگر است و عمده کشورها هم شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و یکی از مهمترین موضوعات در این حوزه، بحث تجارت است. خب معلوم است سهم بسیار زیادی روی شرایط اقتصادی ما دارد، به هر حال ما دو روز از هفته را نمی‌توانیم از ظرفیت های اقتصادی دنیا استفاده کنیم و این یک ضایعه بسیار بزرگ است.

بیشتر بخوانید:

نماینده مجلس: دلیل مجلس برای تعطیل شدن پنج شنبه به جای شنبه، عدم همراهی با یهودیان بود!

مجلس انقلابی ۱.۸ میلیارد مسلمان را نمی‌بیند اما ۱۵ میلیون یهودی را می‌بیند!

وی ادامه داد: با توجه به تغییر شرایط اقتصادی و اهمیت بخش خصوصی، این بخش از درآمدهای دولتی فاصله گرفته است. تعطیلات ما یک مانع جدی برای فعالیت بخش خصوصی است. همیشه این مطرح بوده که ما به دلیل شرایط اقتصادی باید بتوانیم این تعطیلات را به شکلی جابجا کنیم که یک تطابقی با دنیا داشته باشد. حتی کشورهای همسایه هم از این تعطیلات نهایت استفاده و بهره وری را دارند.

کاری که در کشورهای توسعه یافته اتفاق می‌افتد، آنها معمولا در طول هفته کار می‌کنند و شنبه یکشنبه یک برنامه خیلی جدی برای استراحت و تفریح و سفر دارند. این رویکرد در ایران متاسفانه جا نیافتاده است که اگر مردم بخواهند کار مفید با بازدهی بالا انجام دهند، باید شرایطی را برای استراحت و تفریح آنها در نظر بگیریم

حاج اسماعیلی با بیان این که اکنون مجدد بحث تعطیلی  پنجشنبه ها مطرح می شود، گفت: دیدیم اتاق بازرگانی هم واکنش نشان داد و گفت اگر قرار است تعطیلاتی داشته باشیم باید یک تناسبی با دنیا داشته باشد تا بتوانیم نقل و انتقالات، مراودات و تجارتمان با دنیا را انجام دهیم. یک رویکرد دیگری هم وجود دارد که ما از گذشته به دلیل اینکه کار مفیدمان کم بوده، بهره‌وری‌مان پایین بوده، در عین حال فرهنگ کار با آن جامعیتی که در دنیا وجود دارد، جا نیافتاده است، بحث سر این بود تا زمان‌هایی را برای انجام کار مفید در نظر بگیریم و در عین حال بتوانیم شرایطی را برای زندگی و استراحت مردم فراهم کنیم.

با توجه به تغییر شرایط اقتصادی و اهمیت بخش خصوصی، این بخش از درآمدهای دولتی فاصله گرفته است. تعطیلات ما یک مانع جدی برای فعالیت بخش خصوصی است. همیشه این مطرح بوده که ما به دلیل شرایط اقتصادی باید بتوانیم این تعطیلات را به شکلی جابجا کنیم که یک تطابقی با دنیا داشته باشد. حتی کشورهای همسایه هم از این تعطیلات نهایت استفاده و بهره وری را دارند.

این اقتصاددان می‌گوید: کاری که در کشورهای توسعه یافته اتفاق می‌افتد، آنها معمولا در طول هفته کار می‌کنند و شنبه یکشنبه یک برنامه خیلی جدی برای استراحت و تفریح و سفر دارند. این رویکرد در ایران متاسفانه جا نیافتاده است که اگر مردم بخواهند کار مفید با بازدهی بالا انجام دهند، باید شرایطی را برای استراحت و تفریح آنها در نظر بگیریم، اما این موضوع هیچگاه مد نظر نبوده است. می‌بینیم در یک تعطیلی مردم برای یک سفر هجوم می‌آوردند، خب این از انباشت عدم استراحت و تفریح در طول سال و آخر هفته است، که مجبور هستند آن را در برخی از تعطیلات سرریز کنند که طبیعتا مشکلات متعددی هم به همراه دارد.

متاسفانه برخی از مسئولین با نگاه‌های بسیار واهی سر راه اصلاحات مانع تراشی و لجبازی می‌‌کنند. متاسفانه با این نگاه لجبازانه، مردم را از مشارکت در امور اجتماعی و اقتصادی حذف می‌کنند. مثلا می‌گویند تعطیلی شنبه و یکشنبه مصادف با تعطیلی در فلان کشور که با ما دشمنی دارد می‌شود، این از بزرگترین اشتباهات ماست

حمید حاج اسماعیلی با بیان این موضوع که نگاه سیاسی نسبت به این مسئله وجود دارد، گفت: متاسفانه برخی از مسئولین با نگاه‌های بسیار واهی سر راه اصلاحات مانع تراشی و لجبازی می‌‌کنند. متاسفانه با این نگاه لجبازانه، مردم را از مشارکت در امور اجتماعی و اقتصادی حذف می‌کنند. مثلا می‌گویند تعطیلی شنبه و یکشنبه مصادف با تعطیلی در فلان کشور که با ما دشمنی دارد می‌شود، این از بزرگترین اشتباهاتی است که در کشور ما در حال رخ دادن است که منافع ملی و منافع عمومی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. این رفتارها فقط به کشور آسیب میزند و ما را از دستاوردها برای توسعه کشور محروم می‌کند.

انتهای پیام/

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید