سیاسی ۱۴۰۳/۰۲/۰۳

آیت الله ایازی:

اینکه یک آقا، خانمی را در خیابان بغل می‌کند و در یک ون می‌اندازد، با کدام دستور شرعی سازگار است؟

آیت الله ایازی: دیدن تصاویر خانم‌های بی‌حجاب از تلویزیون در زمان انتخابات و راهپیمایی‌ها اشکال ندارد اما الان اشکال دارد. این دو‌گانگی در برخورد مسئولین کشور قابل قبول نیست که هرچه به نفع شما باشد اشکال ندارد و اگر نباشد اشکال داشته باشد. این ایراد را به سایر کشورها می‌گیرند اما خودشان دقیقا با این دوگانگی برخورد می‌کنند.

اینکه یک آقا، خانمی را در خیابان بغل می‌کند و در یک ون می‌اندازد، با کدام دستور شرعی سازگار است؟

آیت الله سید محمدعلی ایازی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در‌خصوص اجرای طرح نور توسط گشت ارشاد گفت: در ابتدا این مسئله وجود دارد که آیا الزام کردن در مسئله حجاب یک امر شرعی است یا خیر؟ من این را در مقالات و مصاحبه‌های مفصل گفتم که ما از صدر اسلام تا به امروز هیچ سخن فقیهی و دلیل معتبری در میان فقها برای الزام کردن به حجاب نداریم و این رفتارها برای برخورد الزامی با حجاب یک بدعت جدیدی است که گذاشته شده است و در بحث امر به معروف و نهی از منکر نیز در میان بعضی فقها یک بحثی در مراتب آن شده که باز مسئله‌ دیگری است که من کتاب در قلمرو اجرای شریعت توضیح داده‌ام که مسئله امر به معروف و نهی از منکر محدوده‌ای دارد، مربوط به معروف و منکر است که جامعه خوبی و بدی آن را دریافته و تبدیل به هنجار و ناهنجاری شده باشد، نه اینکه حکومت بخواهد قوانینی برای الزام حجاب بگذارد و الزاماتی را تعیین کند که زمینه اجرا و تأثیر ندارد. شرط نهی از منکر تأثیر است.
آیت‌الله ایازی در ادامه افزود: غیر از بحث الزام، مسئله دیگری که ما امروز داریم شیوه برخورد با مسئله حجاب است که این هم یک کار بسیار عجیب غریبی است که بسیاری از علما و فقها هشدار داده اند اگر اجرای حکمی وهن به شریعت شد، نه تنها جایز نیست بلکه حرام است و گفته اند که این قبیل کارها در امر حجاب نفرت پراکنی از دین و منجر به گرایش مردم به حجاب نمی‌شود. این هم مسئله دوم است که یک موضوع جدی است و باید به آن توجه کرد. در این زمینه حتی اگر کسی اعتقاد داشته باشد که امر به معروف را در این زمینه باید انجام داد خیلی از فقها به عنوان امر ثانوی گفته اند که اگر باعث ایجاد نفرت نسبت به اسلام شود همین فعل جایز امر به معروف تبدیل به فعل حرام می‌شود.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: مسئله سوم نوع برخورد است. اگر شما می‌خواهید نهی از منکر کنید اینکه یک آقا، خانمی را بغل می‌کند و در یک ون می‌اندازد، بگویید با کدام دستور شرعی آمده که یک مرد نامحرم چنین کاری را با یک خانم برای الزام حجاب انجام دهد؟ مسئله چهارم نیز این است که هنوز هم قانونی در این زمینه تصویب نشده که چنین برخوردهایی در زمینه حجاب انجام شود. آن هم در شرایط امروز جامعه که با وجود تورم، فشارهای اقتصادی و … شرایط جنگی نیازمند همدلی همه اعضای جامعه هستیم. حالا همه این مشکلات کنار گذاشته شده و مسئله مهم کشور حجاب شده درحالی که به نظر من این وضعیت از فقر گرانی و بی ثباتی اقتصادی و ناکارامدی حکومت با هیچ دلیلی وجهه دادن به مسئله حجاب به نام دین قابل قبول نیست.
آیت الله سید محمدعلی ایازی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پایان نسبت به پخش تصاویر خانم‌های بی‌حجاب در زمان انتخابات و راهپیمایی‌ها از تلویزیون گفت: دیدن تصاویر خانم‌های بی‌حجاب از تلویزیون در زمان انتخابات و راهپیمایی‌ها اشکال ندارد اما الان اشکال دارد. این دو‌گانگی در برخورد مسئولین کشور قابل قبول نیست که هرچه به نفع شما باشد اشکال ندارد و اگر نباشد اشکال داشته باشد. این ایراد را به سایر کشورها می‌گیرند اما خودشان دقیقا با این دوگانگی برخورد می‌کنند. برخوردهای دوگانه‌ای که وقتی پای اختلاس و فسادهای مالی پیش می‌آید می‌گویند آن را کِش ندهید، برخورد مومنانه کنید ولی راجع به حجاب شاهد این نوع برخوردها می‌شویم. یک مسئله‌ی غلط را که نمی‌شود یک جا حلال اعلام کرد و یک جا حرام دانست.

منبع: خبرهای فوری مهم

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید