اقتصادی ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

اتمام پروژه‌های عمرانی ۸ سال زمان می‌برد؛ دولت رئیسی چه بودجه‌ای برای طرح‌های نیمه‌کاره گذاشته؟

روزنامه اعتماد نوشت: پیش‌بینی می‌شود که با ادامه پیدا کردن وضعیت کنونی در تأمین منابع مالی، اتمام هزار و 767 طرح نیمه کاره حدودا 8 سال زمان ببرد.

اتمام پروژه‌های عمرانی ۸ سال زمان می‌برد؛ دولت رئیسی چه بودجه‌ای برای طرح‌های نیمه‌کاره گذاشته؟

روزنامه اعتماد در مطلبی با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داده که اتمام پروژه‌های عمرانی ۸ سال زمان می‌برد.

به گزارش اعتماد، در بخشی از این گزارش می‌خوانید:

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی طرح‌های عمرانی را در لایحه ۱۴۰۳ بررسی و آن را با سال‌های قبل مقایسه کرده است. این گزارش نشان می‌دهد سهم این طرح‌ها از کل مصارف عمومی کشور به ۱۶ درصد رسیده که کمترین سهم از سال ۱۴۰۰ تا کنون است. همچنین بیشتر این طرح‌ها دچار گذر زمان شده و طرح‌های توجیهی آنها مربوط به سال‌ها پیش است.

با این حال، دولت اقدام موثری برای غربال این پروژه‌ها در لایحه ۱۴۰۳ انجام نداده است. در واقع مهم‌ترین چالش در برنامه‌ریزی و مدیریت طرح‌های عمرانی دولت، ناکارایی مصارف عمومی و تعداد بالای طرح‌هایی است که بدون پیشرفت قابل توجه از سالی به سال دیگر منتقل می‌شوند.

در بودجه سال جاری، هزار و ۷۶۷ طرح عمرانی نیمه کاره وجود دارد که اتمام همه آنها حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد . این در حالی است که در بودجه امسال چیزی نزدیک به یک دهم این رقم، یعنی صرفا ۲۴۳ هزار میلیارد تومان آن قابل تأمین است. به این ترتیب، پیش بینی می شود که با ادامه پیدا کردن وضعیت کنونی در تأمین منابع مالی، اتمام همین هزار و ۷۶۷ طرح نیمه کاره حدودا ۸ سال زمان ببرد.

طرح‌هایی که میانگین عمر آنها به بیش از ۱۷ سال رسیده است. مرکز پژوهش‌های مجلس می گوید توزیع منابع محدود بودجه‌ای به این حجم از طرح که زمان زیادی از انجام مطالعات توجیهی آنها گذشته است، یکی از عوامل ناکارایی مصارف عمومی در حوزه اعتبارات عمرانی است.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید