۱۴۰۲/۱۰/۱۳

انواع پروفیل موجود در بازار آهن و بررسی عوامل موثر بر قیمت آن

پروفیل به نوعی از مقاطع گفته می‌شود که به‌طور معمول در تمام طول خود از سطح مقطع یکسانی برخودار است و با توجه به اینکه خصوصیات و ویژگی‌های مختلفی برای ساخت این محصولات فولادی مد نظر قرار می‌گیرد، کاربرد آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

انواع مختلف پروفیل‌ها کاربرد زیادی در صنایع دارند و همین مسئله باعث می‌شود تا بررسی قیمت پروفیل به یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم برای فعالان حوزه آهن‌آلات و صنایع گوناگون تبدیل شود.
پروفیل به نوعی از مقاطع گفته می‌شود که به‌طور معمول در تمام طول خود از سطح مقطع یکسانی برخودار است و با توجه به اینکه خصوصیات و ویژگی‌های مختلفی برای ساخت این محصولات فولادی مد نظر قرار می‌گیرد، کاربرد آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.
منظور از پروفیل فولادی چیست؟
مقاطع توخالی با عنوان پروفیل معروف هستند که برای ساخت آن‌ها از انواع ورق‌های فولادی استفاده می‌شود و در گذشته بیشتر برای تولید در و پنجره مورد استفاده قرار می‌گرفت.
با مشاهده پروفیل متوجه می‌شوید که این محصولات به‌طور معمول در تمام طول خود ساختار و شکل ثابتی دارند که می‌تواند به شکل مربع، مستطیل یا دایره باشد و این مورد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل در نظر گرفته می‌شود.
انواع مختلف پروفیل کدام است؟
برای بررسی قیمت پروفیل لازم است تا به‌خوبی با انواع این محصول آشنا باشید، در همین راستا باید بدانید که برای تقسیم‌بندی انواع مختلف پروفیل چندین معیار وجود دارد که شامل موارد زیر هستند.
تقسیم بندی پروفیل با توجه به نوع کاربرد
کاربردی که پروفیل‌های فولادی دارند معمولا مهم‌ترین عاملی بوده که می‌تواند برای دسته‌بندی آن‌ها به‌کار رود که بر همین اساس آن‌ها را در ۲ گروه اصلی ساختمانی و صنعتی قرار می‌دهند و همین مسئله نیز روی تعیین قیمت پروفیل تاثیرگذار است.
پروفیل صنعتی
انواعی از پروفیل‌هایی که درزمینه صنعتی به‌کار می‌روند با این نام معروف هستند که مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها مقاومت مکانیکی بالا و توانایی در برابر خوردگی است که در نهایت استحکام مناسبی برای پروفیل‌های صنعتی به‌وجود می‌آورد.
بررسی قیمت پروفیل از نوع صنعتی بیشتر برای کسانی که در حوزه خودروسازی، کشتی‌سازی و ساخت صنایع دفاعی فعالیت دارند مهم و ضروری خواهد بود تا بتوانند ازاین‌طریق بودجه خود را تعیین کنند.
برای تولید پروفیل‌های صنعتی به‌طور کلی از ورق‌های سیاه با ضخامت بالا استفاده می‌شود که با توجه به همین مسئله در اغلب موارد، تکمیل مراحل ساخت این محصولات نیاز به صرف زمان و هزینه بیشتری دارد.

پروفیل ساختمانی
در حوزه ساختمان‌سازی از مقاطع فولادی برای ساخت تجهیزات و مصالح متنوعی استفاده می‌شود که معمولا ضخامتی بین ۲ تا ۴ میلی‌متر دارند و برای استحکام‌بخشی به سازه به‌کار می‌روند.
پروفیل‌هایی به شکل مربع یا مستطیل در اغلب موارد برای ساخت در و پنجره کاربرد دارند درحالی‌که انواع دیگری از آن‌ها به‌منظور تولید تیرآهن، نبشی، سپری و برخی موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
قیمت پروفیل ساختمانی وابستگی زیادی به نوع محصول و وزن آن دارد که باید در زمان خرید توجه کافی به این مسئله داشته باشید تا بتوانید یکی از مدل‌هایی را تهیه کنید که کارایی لازم را به شما ارائه دهد.
تقسیم بندی پروفیل براساس شکل ظاهری
از دیگر معیارهایی که برای دسته‌بندی پروفیل‌ها در نظر گرفته می‌شود، شکل ظاهری بوده که این مورد نیز در تعیین قیمت پروفیل تاثیر دارد. شکل ظاهری این محصولات شامل موارد زیر است:
• بسته: پروفیل‌هایی که به‌صورت مربع یا مستطیل و با حالت توخالی هستند در گروه بسته قرار می‌گیرند که برای ساخت آن‌ها از ۲ روش مختلف استفاده می‌شود.
• باز: مقاطعی همچون تیرآهن، ناودانی، نبشی و تسمه که ساختاری باز دارند جزء این دسته محسوب می‌شوند و می‌توان گفت که معمولا قیمت مدل‌های باز پایین‌تر از پروفیل بسته است.
تقسیم بندی پروفیل ها متناسب با جنس مواد اولیه
مواد و آلیاژهای متنوعی وجود دارد که درزمینه ساخت پروفیل‌ها به‌کار می‌رود و هرکدام از آن‌ها می‌تواند ویژگی‌های خاصی را به‌وجود آورد که در نهایت تعیین‌کننده کارایی و قیمت این محصولات خواهد بود که عبارت‌اند از:
• استیل: در ترکیبات شیمیایی فولاد ضد زنگ از مقدار کروم بیشتری استفاده می‌شود که می‌تواند مقاومت در برابر رطوبت را برای پروفیل ایجاد کند و معمولا قیمت پروفیل استیل در مقایسه با دیگر مدل‌ها بیشتر است.
• کامپوزیتی: وزن پایین، مقاومت بالا در برابر خوردگی و ضربه ازجمله خصوصیاتی است که برای پروفیل‌های کامپوزیتی مد نظر قرار می‌گیرد، ازطرف‌دیگر به‌دلیل عدم‌شکل‌پذیری مناسب معمولا تنوع کم‌تری در محصولات ساخته‌شده از این ماده وجود دارد.
• گالوانیزه: استفاده از پوشش عنصر روی بر بخش خارجی پروفیل باعث تولید محصولی می‌شود که در مقابل خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.
• آلومینیوم: از دیگر مواد اولیه که برای ساخت پروفیل‌ها به‌کار می‌رود، آلومینیوم است که ازطریق فرایند اکستروژن تولید می‌شود.
دسته بندی پروفیل با توجه به وزن
اگر بخواهیم انواع مختلف پروفیل را متناسب با وزن آن‌ها دسته‌بندی کنیم باید به نوع ورق مورد استفاده در زمان تولید توجه کرد که باعث می‌شود تا این محصولات به‌صورت سبک و سنگین به بازار عرضه شوند.
برای تولید انواع پروفیل‌های سبک معمولا از ورق روغنی یا ورق سیاه با ضخامت کم استفاده می‌شود که وزن پایینی دارند و بیشترین کاربرد این محصولات نیز درزمینه ساخت‌وساز است.
برای موارد کاربردی که نیاز به استحکام و مقاومت بالا باشد، از ورق‌های سیاه با ضخامت بیشتر از ۱.۵ میلی‌متر جهت تولید پروفیل استفاده می‌شود که به همین دلیل با نام پروفیل‌های سنگین معروف است.
عوامل موثر بر قیمت پروفیل
در زمان خرید این محصولات یکی از مهم‌ترین مشخصه‌هایی که اغلب افراد در نظر می‌گیرند، قیمت انواع مختلف پروفیل است که عوامل متعددی می‌تواند باعث افزایش یا کاهش این معیار شود.
میزان عرضه و تقاضا یکی از مواردی است که می‌تواند تا حد زیادی هزینه نهایی خرید این محصولات را تعیین کند، به‌طوری که با افزایش عرضه و کاهش تقاضا می‌توان شاهد افت قیمت نهایی پروفیل بود.
نوسانات نرخ ارز، رویدادهای سیاسی یا اقتصادی در داخل یا خارج از کشور و قیمت مواد اولیه از دیگر عواملی است که می‌تواند در تعیین قیمت نهایی پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی تاثیرگذار باشد.
درضمن باید به این نکته دقت کنید که در زمان خرید این محصول معمولا وزن نیز یکی از معیارهایی است که برای برآورد قیمت مهم تلقی می‌شود، به‌طوری که می‌توان گفت قیمت پروفیل سبک معمولا در سطح پایین‌تری نسبت به مدل‌های سنگین قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی
قیمت پروفیل ازجمله معیارهای بسیار مهمی است که خریداران در زمان تهیه این محصول مورد توجه قرار می‌دهند که از سری عوامل موثر بر آن باید به نوع پروفیل، نوسانات نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، وزن، رویدادهای سیاسی و اقتصادی داخل یا خارج کشور اشاره کرد.

*این پست صرفاً یک رپورتاژ آگهی است و سایت هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید