ورزشی ۱۴۰۳/۰۷/۲۷

محمود کلهر کارشناس و مربی فوتبال:

تیم ملی با تغییر سیستم قطر را شکست داد/ حالا زمان استفاده از بازیکنان جوان است

محمود کلهر می گوید تیم ملی مقابل قطر غافلگیر شد و گل خورد و این اتفاق خوبی نیست.

تیم ملی با تغییر سیستم قطر را شکست داد/ حالا زمان استفاده از بازیکنان جوان است

اعتماد نوشت: شاگردان امیر قلعه‌نویی درحالی که با‌ یک گل‌ از حریف‌ عقب بودند با درخشش سردار آزمون چهاربار دروازه حریف را باز کردند تا ضمن کسب سه امتیاز بازی انتقام شکست در نیمه نهایی جام‌ ملت‌های آسیا را هم بگیرند. پس از پایان مسابقه با محمود کلهر یکی از کارشناسان و مربیان فوتبال گفت‌وگویی ترتیب دادیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

پیش‌بینی می‌کردید تیم ملی بتواند با نتیجه پرگل قطر را شکست بدهد؟

کاملا به این مساله اشراف داشتم به دلیل اینکه در مصاحبه‌های قبلی هم گفتم اگر تیم ملی بتواند آرایش درستی داشته باشد و قلعه‌نویی عناصر هجومی‌اش را به زمین بفرستد تیم قطر خط دفاعی و هافبک ضعیفی دارد و فقط نقطه قوتش خط حمله است که سه بازیکن خط حمله آنها نباید تغذیه شوند. البته در ۳۰ دقیقه اول اصلا خوب بازی نکردیم و وقتی گل مساوی را زدیم آن شرایط عادی خودمان را پیدا کردیم و فشار روی دروازه حریف آوردیم و‌ توانستیم از توان فنی و تاکتیکی خود به خوبی استفاده کنیم و حتی می‌توانستیم بیش از ۴ گل هم به حریف بزنیم.

روی گل حریف مدافعان ما نمی‌توانستند بهتر عمل کنند؟‌

ما در دفاع کم گل می‌خوردیم و در حمله کم گل می‌زدیم. بهتر است بگویم غافلگیر شدیم و به راحتی گل خوردیم و این اتفاق خوبی نیست که این ضعف هم باید برطرف شود. خوشبختانه ما این بازی را که بردیم فکر می‌کنم بازیکنان با آرامش بیشتری بازی می‌کنند و دلیلش این است که صدر جدول را از آن خودمان کردیم و فاصله خودمان را با قطر و امارات هم بیشتر کردیم.

شما معتقدید دلیل این برد پرگل تغییر سیستم تیم ملی ما بود؟

صددرصد؛ همراه با تغییر سیستم‌ مهره‌های‌مان را تغییر دادیم و اجازه ندادیم‌ دست تیم ملی برای تیم ‌ملی قطر رو شود. قطری که خیلی خوب برای چنین مسابقاتی تجهیز می‌شود. یک نکته دیگر.

بفرمایید!

میلاد محمدی می‌تواند سمت چپ که پست تخصصی‌اش است بازی کند و بازیکنی مثل نورافکن را هم در بعضی مواقع می‌توانیم ‌به مرکز زمین بیاوریم. البته او در جناح چپ هم خیلی خوب است. ما بازیکنانی داریم‌ که می‌توانند چند تا پست بازی کنند اما به نظرم میلاد محمدی در پست اصلی‌اش کارایی بیشتری دارد.

بازیکن دیگری نمی‌توانست در پست دفاع راست بازی کند؟

همین محبی هم سمت راست بازی کرده و رو به جلو هم بازی کرده و می‌تواند در آنجا بازی کند. در مجموع تیم ملی نمره قبولی گرفت اما در جناح راست با توجه به اینکه مهره‌هایی داریم که می‌توانند در این پست بازی کنند، می‌توانیم بهتر عمل کنیم اما در مجموع این تیم ملی شایستگی‌های خودش را نشان داده حتی اگر تیم ملی خوب بازی کند و نتیجه نگیرد هم فوتبال حرفه‌ای می‌طلبد که راحت نبازیم و مقام بیاوریم و صدرنشین به جام جهانی برویم.

به نظر شما چرا نتوانستیم همین قطر را در جام‌ ملت‌ها شکست بدهیم؟

در آن بازی، بازیکنان تعلل کردند و آن ناهماهنگی در بخش دفاع ما وجود داشت و برای همین دچار مشکل شدیم. در این بازی هم گل خوردیم که این هم هشداری برای ما است تا فورواردهایی که زهردار هستند را بتوانیم مهارشان کنیم با این حال در نیمه دوم خیلی هوشیار و مقتدر عمل کردیم و اکرم عفیف را از بازی خارج کردیم و در حمله هم پرتعداد بودیم و‌ موقعیت‌های زیادی هم ایجاد کردیم.

یکی از انتقاداتی که به تیم ملی می‌شود میانگین سنی بالای بازیکنان است‌؛ چاره کار چیست؟

خوشبختانه قلعه‌نویی آرام‌آرام بازیکنان جوان را به تیم تزریق می‌کند. نمی‌شود برابر حریفانی که خوب تجهیز شدند به سرعت جوانگرایی کرد. حضور حسین‌نژاد یا کریمی نشان می‌دهد تیم ملی ما در حال پوست‌اندازی است. مثلا جهانبخش دیگر اواخر فوتبالش است و کم‌کم این باتجربه‌ها جای خود را به نیروهای جوان‌تر می‌دهند. فکر می‌کنم زمانی که وقفه‌ای می‌افتد و مثلا در همین مرحله می‌توانیم از یکسری بازیکنان جوان استفاده کنیم چون الان دیگر موقعیتش رسیده و می‌شود این فرصت را به جوانان داد و به نظرم اگر درست از آنها استفاده شود می‌توانیم از این ‌جوان‌ها که کارایی لازم را هم دارند در جام جهانی استفاده بهینه‌ای کنیم.

به نظر شما حریفان بعدی تیم ملی (‌قرقیزستان و کره‌شمالی) می‌توانند دردسرساز باشند؟

قرقیزستان که تیمی نیست تا بتواند در مقابل تیم ملی ما دوام بیاورد اما انتخابی جام جهانی است و همان‌طور که اشاره کردم همه تیم‌ها تجهیز شده‌اند و بازیکنان کلیدی دارند. بازیکنان چندملیتی دارند. الان می‌بینیم تیم‌هایی که می‌خواهند به جام جهانی برسند، می‌روند سراغ بازیکنان چندملیتی و اقامت کشور خودشان را به آنها می‌دهند تا بتوانند برای تیم ملی‌شان بازی کنند و این می‌تواند خطرناک باشد. چیزی که من دیدم ازبکستان از بقیه تیم‌ها قوی‌تر است. درباره جوانگرایی که گفتید الان فرصت خوبی است که در مقابل قرقیزستان و کره‌شمالی حداقل از دوتا بازیکن جوان هم استفاده کنیم و از آنها به‌ طور کامل بازی بدهیم و این می‌تواند برای آینده در جام جهانی به ما کمک کند.

با کسب این نتیجه صعودمان را قطعی می‌دانید؟

باید خیلی حواس‌مان باشد به تیم‌هایی که خیلی روی آنها حساب نمی‌شود. هیچ موقع نباید دست‌کم گرفت اما قرقیزستان و کره‌شمالی نمی‌توانند حریف قوی برای ما باشند و ما باید حتما و حتما تدارک خوبی ببینیم و بازهم می‌گویم از نیروهای جوان خودمان استفاده کنیم به دلیل اینکه در جام جهانی این جوان‌ها با تجربه باشند و میادین بین‌المللی را دیده باشند. ما با نیر‌وهای جوان هم می‌توانیم این دو حریف آینده را به راحتی شکست دهیم.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید